Tiden etter fødsel.

Tigermor

Gift med forumet
August 2018
Hei.
Jeg sliter en del med smerter i skambeinet nå etter fødsel. De kommer hvis jeg går mye, men spesielt kraftige blir de hvis jeg ligger for lenge på siden, f.eks når jeg ammer om natten.
Veldig plagsomt og vondt. Hva skyldes dette?

Jeg fødte tvillinger for 11 uker siden, vaginalt, begge i hodeleie. Det var en relativt ukomplisert fødsel, til tross for at det var tvillingfødsel :)

I tillegg har jeg begynt å få smerter/tak som minner om etterrier eller merkelige menstruasjonssmerter. De kommer og går og det er liksom ikke noe «system» på det. Jeg blør ingenting. Renselsen var jeg ferdig med etter 3 uker.
Jeg fullammer tvillingene. :)

Hva kan disse smertene komme av? Bør jeg få det skjekket ut?
Kan nevne at jeg fikk en stor blødning etter fødselen og måtte legges i narkose for å stoppe blødningen. Jeg fikk også blodoverføring.
 
Last edited:
Ja, og så lurer jeg på en ting til:

Jeg fullammer og når jeg pumper og håndmelker den venstre puppen så kommer melka i mange(!) stråler. Men på den høyre puppen så kommer ikke melka i mer enn 2, kanskje 3 stråler.
Føler tvillingene også blir lettere «frustrerte» når de spiser fra den puppen, og den føles «tommere». Får ut mye mindre av den når jeg pumper.
Har ingen smerter bortsett fra at det stikker litt inni puppene nå og da, og har (takk og pris) aldri hatt brystbetennelse.
 
Hei,

Denne tråden din sendte du inn ett døgn etter nettmøte var ferdig dessverre. Derfor får du ikke svar på dette før neste gang det er nettmøte.

Om ikke jordmor kommer innom en tur igjen da, jeg kan høre med henne :)
 
Hei,

Denne tråden din sendte du inn ett døgn etter nettmøte var ferdig dessverre. Derfor får du ikke svar på dette før neste gang det er nettmøte.

Om ikke jordmor kommer innom en tur igjen da, jeg kan høre med henne :)
Åh, blingset på datoen jeg, da.
Ikke lett å være i ammetåke x2 :D
 
Hei og gratulerer med tvillingene!

Når det kommer til bekkenet kan det gi smerter i lang tid etter fødsel da det tar tid før før det stabiliserer seg. Da det gir deg så mye smerter anbefaler jeg deg å dra innom kiropraktor eller fysioterapeut som er spesialutdannet innen gravide, nybakte mødre. Bekken og barn er en klinikk jeg kan gå god for hvis du har en i nærheten av deg. Da kan du få øvelser evt undersøkt at det ikke har blitt en skjevhet i bekkenet etter fødsel. For å lindre smertene prøv å hold bekkenet stabilt med å legge pute mellom bena når du ligger, samt unngå å krysse bena, samlede ben inn og ut av sen og bil osv.

Når det kommer til mensen smertene er det vanskelig å si, det kan ha sammenheng med bekkenet, livmoren din som fortsatt jobber, men vedvarer det vil jeg anbefalt deg å ta en tur til en gynekolog for å se at det ikke er noe annet. Jeg ville ikke tro det da du ikke blør eller har symptomer på infeksjon. Greit å utelukke.

Det er ofte forskjell på brystene at det ene produserer mer enn det andre samt at melkegangene som fører melken ut kan varierer i antall slik du beskriver, men de kan også være tette. Hvis det stikker slik du beskriver, kan du spenne deg noe som har en sammenheng da smerte gjør at du ikke slapper av og derfor får mindre produksjon, den stikkingen kan komme av utrivningsrefleksen eller at du har en sopp infeksjon. Så ville tatt opp dette opp på helsestasjon, ettere å kunne si hva som evt er årsak når en kan se brystene samtidig.

Ønsker deg masse lykke til med de to små!
 
Back
Topp