Tid på egen første fødsel i forhold til egen mor

Starflower

Gift med forumet
Himmelbarn
Oktoberbarna 2021♡
Aprilspirene 2024❤️
Har hørt fra jordmor at man ofte følger i sine mors fotspor (med førstefødte) i forhold til om fødselen går raskt. Er det noen av dere med flere hvor det stemte?
Fikk også høre fra legen som tok ultralyd at man ofte fikk barn som var like store som det man selv var da man ble født. Gitt at man blir født til termin da eller rundt samme tid. Har dette stemt med noen av dere også?
 
Nei og nei. Verken svangerskap, fødsler eller fødselsvekt har vært i noe nærheten av min mors.

Hvor store forskjeller var det? Og hvordan startet din første fødsel i forhold til hennes? :)

Jordmor sa at for de som endte på overtid og ble satt i gang at det ikke stemte, men at hvis fødselen gikk ganske raskt så var det ofte «arvelig». Det er jo selvfølgelig aldri helt korrekt, men morsomt å tenke på.
 
Hvor store forskjeller var det? Og hvordan startet din første fødsel i forhold til hennes? :)

Jordmor sa at for de som endte på overtid og ble satt i gang at det ikke stemte, men at hvis fødselen gikk ganske raskt så var det ofte «arvelig». Det er jo selvfølgelig aldri helt korrekt, men morsomt å tenke på.
Min mor ble satt i gang på max overtid med alle. Jeg gikk spontant i fødsel noen dager før termin. Hun merket aldri at hun var gravid, var på joggeturer frem til termin. Jeg har hatt hyperemesis og lammende bekkenløsning hele svangerskapene. Hun har hatt helt jævlige fødsler med masse komplikasjoner under og etter - min fødsel var helt uten hjelp og komplikasjoner i etterkant. Alt har stort sett vært stikk motsatt av min mor.
 
Nei :) Men så hadde min mor placenta previa med både meg og broren min, og generelt utfordringer med morkaka. Endte i stor blødning, morkakeløsning og akutt keisersnitt for meg (uke 33 + noe) og keisersnitt grunnet morkakesvikt for bror (uke 35 tror jeg). Jeg var ganske stor til å være 7,5 uke for tidlig født (2400g tror jeg) men broren min var dysmatur pga morkakesvikten som hadde pågått en stund. Husker ikke hva han veide, men han var ikke store karen i forhold til gjennomsnittet. Hadde ikke fått noe særlig næring på en stund.

Min gikk jeg 9 dager på overtid med og da ble det besluttet keisersnitt pga stort barn i seteleie og umodne forhold der forneden. Hun veide over 5 kilo:hilarious:
 
Nope - ikke likt i det heletatt. Lengden på svangerskapet var kanskje det eneste som var likt. Jeg fødte på snaue 8 timer fra første ri til ungen var ute, hvor 3 timer var aktiv fødsel. Fødte vaginalt uten problem. Min mor lå i to døgn med rier før de valgte keisersnitt fordi jeg lå skeivt i bekkenet og ikke ville ut..
 
Både jeg og moren min gikk opp lite i vekt i graviditeten. Begge fikk barn på rundt 3kg. Ellers får jeg kun gutter og hun kun jenter. Fødselen til mamma varte et døgn og mer til, mens min første var over på få timer.
 
Nei :) Men så hadde min mor placenta previa med både meg og broren min, og generelt utfordringer med morkaka. Endte i stor blødning, morkakeløsning og akutt keisersnitt for meg (uke 33 + noe) og keisersnitt grunnet morkakesvikt for bror (uke 35 tror jeg). Jeg var ganske stor til å være 7,5 uke for tidlig født (2400g tror jeg) men broren min var dysmatur pga morkakesvikten som hadde pågått en stund. Husker ikke hva han veide, men han var ikke store karen i forhold til gjennomsnittet. Hadde ikke fått noe særlig næring på en stund.

Min gikk jeg 9 dager på overtid med og da ble det besluttet keisersnitt pga stort barn i seteleie og umodne forhold der forneden. Hun veide over 5 kilo:hilarious:

På 5 kg kan jeg se for meg at keisersnitt er et bedre alternativ ja :hilarious:
 
Nope - ikke likt i det heletatt. Lengden på svangerskapet var kanskje det eneste som var likt. Jeg fødte på snaue 8 timer fra første ri til ungen var ute, hvor 3 timer var aktiv fødsel. Fødte vaginalt uten problem. Min mor lå i to døgn med rier før de valgte keisersnitt fordi jeg lå skeivt i bekkenet og ikke ville ut..

Det kunne jo muligens blitt tilnærmet likt dersom du ikke hadde ligget skeivt da :p men ja er vel ikke alltid det stemmer :happy:
 
Både jeg og moren min gikk opp lite i vekt i graviditeten. Begge fikk barn på rundt 3kg. Ellers får jeg kun gutter og hun kun jenter. Fødselen til mamma varte et døgn og mer til, mens min første var over på få timer.

Det med kjønn kommer jo fra pappaen sin side da, så er ikke nødvendigvis så rart :D morsomt likevel! :p
 
Tydelig det ikke alltid stemmer i hvert fall :wacky: For min del håper jeg virkelig det stemmer, for min mor hadde fullstendig problemfrie fødsler. Nå har ikke svangerskapene vært helt like da, hun hadde ingen symptomer annet enn litt halsbrann, ikke en gang murringer. Jeg har hatt murringer, ømme bryster, litt kvalme hvis jeg ikke fikk spise tidsnok og generelt bare følelse av oppblåsthet de første 10-12 ukene. Ellers har jeg ikke følt meg gravid før uke 30 igjen. Da fikk jeg litt bekkenplager og har fullstendig mangel på energi, så kjenner at kroppen begynner å bli lei. Er uke 34 i morgen så blir spennende å se. Har hatt litt problemer med blodtrykket og litt av og på spor av proteiner. Så får i hvert fall ikke håpe det ender abrupt med svangerskapsforgiftning og igangsetting/keisersnitt! :nailbiting: Det som skjer det skjer uansett, men er jo lov å håpe :hilarious:
 
Vet ikke hvor lang fødselen hennes var, men begge to gikk barn på overtid ( jeg 4 dager og hun 6), og både meg og mitt første barn var rett over 3 kg :)
 
Vet ikke helt hvor lang tid mamma brukte på meg, og hun finnes ikke mer så får ikke spurt.... men hun hadde relativt raske og enkle fødsler før termin, og fødte små barn. Det har jeg også hatt, men søstra mi derimot har tre tunge fødsler bak seg, hvorav en ble igangsatt og endte med katastrofesnitt, en med akutt snitt, mens den tredje ble tatt med planlagt snitt grunnet stort barn i seteleie.
 
Det med kjønn kommer jo fra pappaen sin side da, så er ikke nødvendigvis så rart :D morsomt likevel! :p

Handlet jo mest om fødsel her, så jeg var ikke så opphengt i kjønn. Annet enn at for oss hadde det ikke stort å si om vi føder gutt eller jente, for vi går opp lite i vekt likevel. Under 10 kg uansett.
 
Nei... Styrtfødsler på begge to når først fødselen har blitt aktiv... Min mor lå mange timer..
 
Vet ikke helt hvor lang tid mamma brukte på meg, og hun finnes ikke mer så får ikke spurt.... men hun hadde relativt raske og enkle fødsler før termin, og fødte små barn. Det har jeg også hatt, men søstra mi derimot har tre tunge fødsler bak seg, hvorav en ble igangsatt og endte med katastrofesnitt, en med akutt snitt, mens den tredje ble tatt med planlagt snitt grunnet stort barn i seteleie.

Jeg ville sagt det da stemte i ditt tilfelle. Siden søsteren din bare har blitt satt i gang og fått keisersnitt så går det vel egentlig ikke ann å sammenligne. Tror nok uansett teorien er litt dårlig, ting kan jo gå helt fint med en og veldig galt med en annen, selv bare med en person. Hun nevnte kun førstefødte da, at det var normalt at det ofte kunne gå raskt med første fødsel om det gikk fort med sin mors første.
 
Min mor gikk 3 dager over med meg, mens jeg fikk 10 dager før. ;-) men så gikk fødselen med min førstefødte forferdelig treigt. Tok 40t her så var rimelig utslitt etterpå. :-( min mor brukte 12t på meg så ikke i nærheten av å være likt... hehe... med nr 2 var det mye lettere og fødselen tok 9t fra start til slutt. :)
 
Stemte ikke her... Min mor gikk 14.dager over tiden med meg og brukte ca.12 timer. Min første datter kom 7 dager før og det tok 27,5 timer. ca 500g i vektforskjell.
Min lillesøster kom dønn på termindato og tok et par timer, min datter nr. 2 kom 11 dager før og tok ca 6,5 timer. (Kom 2,5 timer etter ankomst sykehus). Så spent på hvordan det blir med lillebror i magen...
 
Nei ikke i nærheten engang :hilarious:
 
Jeg ville sagt det da stemte i ditt tilfelle. Siden søsteren din bare har blitt satt i gang og fått keisersnitt så går det vel egentlig ikke ann å sammenligne. Tror nok uansett teorien er litt dårlig, ting kan jo gå helt fint med en og veldig galt med en annen, selv bare med en person. Hun nevnte kun førstefødte da, at det var normalt at det ofte kunne gå raskt med første fødsel om det gikk fort med sin mors første.
Ja det kan du jo si, men hun ble jo igangsatt på Max overtid fordi hun ikke kom i gang av seg selv. Og ut kom en plugg som var større enn meg og søstra mi til sammen :confused:
 
Back
Topp