Thorin Oakenshields Dagbok

Thorin OakenshieldGravid
Kjære Thorin Oakenshield, dverg av Middleearth.

I alle dagar har hobbiter, elf og man raser vore gravide. Dei fleste har klart å bere sine barn fram. Eg vil tru at å bære fram barn er ei stor utfordring i motsetnad til å møte på Draigoch.
Han med sine flammande auge, og han er ikkje så vanskeleg å bekjempa. Ja me har fleire dragar igjen i lotro, og eg vil gjerne høyre med deg, om korleis du meiner me skal ta ned Smaug. Smaug er opphavet til Draigoch. Draigoch er liten i forhald til Smaug. Kvart raid me går, slit me for å slukka flammane til Draigoch. Til og med eit 12 mans raid kan vere hardt arbeid.
Heldigvis Thorin Oakenshild er eg gravid no, og det gjer meg tid til å levle og gjere deed på alle mine char. Kvifor eg ikkje har ein einaste dverg, nei seie det du, eg har hobbiter, elf og man som raser. Visst du kan hjelpe meg gjennom dette her kjære Thorin Oakenshield, skal eg spela opp ein dverg for deg, men da må du hjelpa meg for dette klarer eg ikkje aleine.
Tvillinger Thorin Oakenshield, i slike tlfelle hadde det vært fint med Gimlis teori om at dverger nei det kjem opp av jorda dei, og det finnes ikkje dverg kvinner, det er kvinner med skjegg.
Eg kan ikkje klare dette aleine, så med god støtte av mannen min, lotro spelet mitt, mine venner og utsagnet til Gimli og Legolas skal me klare dette her.

"I dont like dying side by side to a elf" Said gimli
"What about dying side bu side to a friend" Said legolas
"That I can do" said Gimli

Med dypeste respekt ein elf i Middleearth.

"There are no dwarf woman"

(Lotro spelar på 6 året, samarbeider med mine spill helter for å klare dette svangerskapet)
 
Kjære Thorin Oakenshield.

Eg har lagt Harwick bak meg og crafter is Snowbourn. Magen vokser, og eg irriterer meg over at eg ikkje har fått Draigoch cloaken med det eg treng for å vere sterkare. Du kan ikkje drepe Draigoch for meg du da, har hides, recepie og 2 draigoch scale. Henter du det siste til meg, så vert eg deg veldig takknemeleg.
Å vere gravid gjer at eg får mange tankar i hovudet mitt, med den nye hjelmen eg vant i raid, er det litt trangt i hovudet mitt. Ta av hjelmen og slå ut håret, ja gjerne det, team meg med ein cappy, champ og hunter, så kan eg slå ut både håret og warg riders i Writendowns.
Når me er inne på dette med nye området kjære Thorin Oakenshield, det må tynnast litt i Balewood. Vær så grei, korleis kan eg gjere mounted battle der, når det bare er ugjennomtrengeleg skog der.
Ja graviditeten min, ja, nei, ja men ååå hjelp meg.Korleis skal eg bli vane med der her ?
magen vokser, buksene strammer. ja bukser, Thorin Oakenshield ta og gje ein finare armour rewaqrd fra Hytbold, den er ikkje fin. Eg har stil eg, ja du og, ikkje missforstå meg kjære Thorin Oakenshield.
 
Før Svangerskapet ( (med mykje respekt for deg må eg bare beklage at eg vil kopiere tekst, da eg ikkje vil skrive det på nytt igjen)

I gamle dager ble kvinner som ønsket å bli gravide bedt om å plante en rosmarinbusk i hagen eller drikke en drikk laget med pulverisert ulve-penis. Fortsatt er det en del myter og råd– hvilke fungerer, og hvilke kan man bare glemme?
Første bud når man ønsker å bli gravid, er det åpenlyse – ha sex. Men hva kan man gjøre etter akten som kan bidra til å bli gravid? Noen står på hodet, andre legger pute på pute under rompa for å hjelpe sæden på veien til målet. Anette Heggemsnes er homeopat, akupunktør og soneterapeut ved Frøyaklinikken. De arbeider spesifikt med infertilitet, gravide og tiden etter fødsel.
Les mer: Prøver du å bli gravid? Kjenn kroppen din! Hvor lang tid tar det å bli gravid?
Syklusens fysiske tegn
Hun anbefaler hverken av man står på hodet eller holde pute under rompa for å «holde på sæden» etter samleie.

– Noe sæd vil renne ut på siden, og det kan rett og slett bare være at de har kavet litt feil på veien, sier Heggemsnes. Hun sier at det man kan gjøre er å vente litt med å tisse rett etter samleiet, dersom man ikke er utsatt for urinveisinfeksjon.

– Det beste rådet mitt er at man har sex jevnlig. Dette er et råd mennene er glade over å høre, da de ofte føler mye press når kvinnen fokuserer på sex kun akkurat rundt eggløsning, sier hun.
Hun sier at sædcellene kan bli gamle om de blir liggende i testiklene for lenge, og det gjør dem svakere.

Jordmor Grethe R. Teigen i Mamastork legger til at kvinnen på være på rett tidspunkt i syklusen for at hun skal bli gravid.

Sunt kosthold
Heggemsnes og Teigen er enige i at kosthold og livsstil har mye å si for fertiliteten.

– Ønsker en å bli gravid er det flere ting en kan gjøre; stumpe røyken, slutte å drikke alkohol, ta folattilskudd, leve sunt, spise variert, gå ned i vekt om man har veldig høy BMI, trene – ja, i utgangspunktet tror jeg at en sunn og fornøyd kropp lettere blir gravid. Derfor blir det viktigste rådet å ta godt vare på seg selv, både fysisk og psykisk, sier jordmor Grethe.

Heggemsnes råder både kvinnen og mannen til å ha et sunt kosthold i seks måneder før man begynner prøvingen.

– Vi anbefaler økologisk mat, gjerne et lavkarbokosthold med mye grønnsaker.

Hun sier det handler om å være bevisst, og at om man spiser en brødskive (øker blodsukkeret) så er det greit med egg og smør på (holder nede blodsukkeret).

Hun nevner avocado, asparges, nøtter og frø som positive effekter på befruktningen.
Les mer: Nei-mat for gravide
Unngå alkohol i hele svangerskapet

Wild Yam?

Wild Yam er en av verdens mest brukte urter. Det sies å ha en balanserende effekt på kjønnshormoner og kan brukes av både kvinner og menn. Wild Yam brukes etter eggløsning og til første dag av menstruasjon.

– Wild yam er bra. Det inneholder dioksidin, som ligner progesteron. Det må tas fra rett etter eggløsning til menstruasjon og kan hjelpe egget med å feste seg. Det er et mildt og ufarlig preparat, men man skal ikke ta det hele måneden, fordi da kan det forhindre eggløsning, forteller Heggemsnes.

Bidronninggele?
Arbeidsbiene skiller ut bidronning-gelé til dronningen som gjør at hun kan bli opp til fem år gammel, mens en arbeidsbie kun lever i noen hektiske uker. Det er det bidronningen får for å produsere mange egg av god kvalitet. Geleen inneholder masse næringsstoffer og B-vitaminer, og det kan kvinnen ta fra første menstruasjonsdag frem til eggløsning,

– Bidronning-gelé fungerer som mat til eggene og har en svak østrogenlignende virkning. Også dette tas fra rett etter eggløsning til neste menstruasjon, sier Heggemsnes.

Ingefær? Kanel?
Heggemsnes har ikke hørt om at kanel eller ingefær har noe virkning på fertiliteten.

– Men kanel er blodsukkerstabiliserende, som er heldig for fruktbarheten, fordi stabilt blodsukker gjør det lettere å stabilisere kjønnshormonene, sier hun.

Slimløsende hostesaft?
– Vi har brukt det på pasienter, men her er vi usikker på effekten av det, sier Heggemsnes.

Grapefruktjuice
– Vi bruker grapefruktkjerneekstrakt, og har erfart at det fungerer mer enn grapefruktjuice. Grapefruktkjernen fører til mer slim. Også dette tas etter dag én og til eggløsning, sier Heggemsnes.

B-kompleks
På forumet på Babyverden skriver mange brukere at de bruker folat. Heggemsnes anbefaler at man ikke blir ensidig og kun tar det. Hun foreslår at man tar B-kompleks, som inneholder flere B-vitaminer enn folat. For mye folat kan hindre opptak av sink. Hun sier at også menn kan også ha god nytte av å ta B-kompleks.

Gravid ved smitte
Et kjerringråd sier at det kan hjelpe om kvinnen som prøver å bli gravid tar på magen til en gravid kvinne.

– Har man prøvd lenge å bli gravid, er det for noen tøft å forholde seg til andre gravide og babyer. Men om man da klarer å nærme seg et barn, har man gjort et stort steg i riktig retning, psykologisk sett. Men jeg vet ikke om det har noen effekt, sier Heggemsnes.

Teigen tror kvinner lett kan bli påvirket av å holde en baby.

– Det trigger våre kvinnelige hormoner, vi får lyst til å ta vare på et eget barn. Så er en ikke ferdig med babyer – bør en passe på – det er smittsomt! Sier hun.

Akupunktur
– Akupunktur hjelper på energibalansen i kroppen, og kan løse opp i blokkeringer i disse. Derfor kan det være vel verdt å prøve, sier Teigen.
Mange akupunktører jobber med kvinner som sliter med å bli gravide, hvor de jobber med å optimalisere utgangspunktet for at et egg skal feste seg.

Tips til mannen
Ikke bruk for trange bukser. Det er en grunn til at testiklene henger på utsiden. De skal holde en kjøligere temperatur. Heggemsnes forteller at det ofte kommer menn som har for høy temperatur på sæden sin. Men mannen kan gjøre mer enn å gå i løse bukser.

Les mer: Hva kan føre til dårlig sædkvalitet?
Dette må du vite om sæd

– For å øke volum/få mer sædveske kan mannen spise granateplekapsler eller juice. Vår erfaring er med kapsler. Også solsikkefrø øker mengden sæd, og fører til flere sædceller. Østers er supert både for mannen og kvinnen! De inneholder mye sink, sier Heggemsnes.

 
Back
Topp