Tette melkeganger?

ME_89

Forelsket i forumet
Februarlykke 2015
Eller kanskje brystbetennelse, uansett; det gjør vondt! Jeg har ikke feber eller noe, så tenker egentlig at melkegangene er tette. Det er harde kuler i brystet, og det gjør ordentlig vondt :( noen som har opplevd det samme? Jeg har fått tips om å enten gå i dusjen med varmt vann, massere puppene og så håndmelke, evt bare ha noe varmt på, massere puppene og så melke. Så nå sitter jeg med en varmepute og HÅPER at ting skal bli litt bedre. Det å amme mye og ofte var visst også bra ifølge ammehjelpen.no

Det absolutt viktigste er å holde puppene varme. Sov med ullinnlegg, og har du ikke det så finn en måte å kle de inn med ull uansett. De MÅ holdes varme. Varm dusj, massere, håndmelke, amme ofte. Et helvettes styr. Følg med på evt. feber og reis til legen hvis du blir syk. Vær ren på hendene hvis du tar på brystvorta og vær obs på sprekker og såre pupper. Dette kan fort gjøre vondt verre.

Har det samme problemet. Pumping har gjort det bedre hos med maser med jeg pumpe slik at jeg får tømt godt. Håper det blir bedre♡♡♡

Husk å ikke massere med mindre melka drypper/renner, og å massere forsiktig med flat hånd. Bruk tyngdekraften, stå fremoverlent. Varme selvfølgelig. Og masse amming og pumping. Det er et slit, men det går bra etterhvert, helt sikkert! Føles gjerne ille mens det pågår, men plutselig løsner det :-)

Tusen takk for tips, jenter! Jeg skal få prøvd det meste her! Sitti med varmepute siden igår kveld, og amma en del, og det er allerede litt bedre, så håper det går den rette veien nå :)

Syntes dette er vanskelig. Sliter nå med pupp som er varm og veldig vond under. Jeg ammer bare på en pupp ved hvert måltid, så når baby skal patte mye på vonde, blir det jo mindre på den gode.. Uke bare bare :(

Hadde brystbetennelse med de to første så vet hvor vondt det er:/ Gå flere ganger om dagen i dusjen og masser og håndmelke, pump ut ellers med brystpumpe hvis du har og bruk ull ammeinnlegg hele tiden og en tynn ulltrøye når du sover:) Viktig å være varm på føttene også:) Håper det går over snart:)

Eller kanskje brystbetennelse, uansett; det gjør vondt! Jeg har ikke feber eller noe, så tenker egentlig at melkegangene er tette. Det er harde kuler i brystet, og det gjør ordentlig vondt :( noen som har opplevd det samme? Jeg har fått tips om å enten gå i dusjen med varmt vann, massere puppene og så håndmelke, evt bare ha noe varmt på, massere puppene og så melke. Så nå sitter jeg med en varmepute og HÅPER at ting skal bli litt bedre. Det å amme mye og ofte var visst også bra ifølge ammehjelpen.no
Mitt beste tips, som alltid har fått meg ut av knipe, er å legge babyen til puppen med haka si mot der kulen i brystet er. Det krever at du ammer litt kreativt, legg babyen på senga og stå over rotert den veien som trengs, evt finn en stilling på en annen måte.
Det kan også være lurt å gå på helsekosten å kjøpe en boks med lecitin, det gjør utdrivningsrefleksen bedre, så melka strømmer lettere ut.

Lykke til!

Mitt beste tips, som alltid har fått meg ut av knipe, er å legge babyen til puppen med haka si mot der kulen i brystet er. Det krever at du ammer litt kreativt, legg babyen på senga og stå over rotert den veien som trengs, evt finn en stilling på en annen måte.
Det kan også være lurt å gå på helsekosten å kjøpe en boks med lecitin, det gjør utdrivningsrefleksen bedre, så melka strømmer lettere ut.

Lykke til!
Hehe, kreative stillinger ja, jeg kan jo så vidt to stillinger! Ble liksom aldri lært noe mer. Men får prøve meg litt frem. Varme og amming/pumping har iallefall hjulpet en del :)
Det virker som at melka strømmer lett ut, for det kommer masse når han skal ha, men så har jeg kanskje så mye at Han ikke spiser nok om du skjønner. Så får bare fortsette å pumpe ved siden av :) tusen takk for tips!

Syntes dette er vanskelig. Sliter nå med pupp som er varm og veldig vond under. Jeg ammer bare på en pupp ved hvert måltid, så når baby skal patte mye på vonde, blir det jo mindre på den gode.. Uke bare bare :(
Tror du du kanskje har betennelse i den ene? Kanskje du bør dra til legen? Lurt å pumpe den ene hvis babyen ikke får spist av den. Sleit med at han ikke fikk spist av den ene selv i begynnelsen, pga veldig sår brystvorte, og så jo fort forskjell... Ikke lett nei :(

Hadde brystbetennelse med de to første så vet hvor vondt det er:/ Gå flere ganger om dagen i dusjen og masser og håndmelke, pump ut ellers med brystpumpe hvis du har og bruk ull ammeinnlegg hele tiden og en tynn ulltrøye når du sover:) Viktig å være varm på føttene også:) Håper det går over snart:)
Ullinnlegg bak vanlig innlegg da? Jeg lekker så mye og så fort :( begynt å kle på meg om nettene nå, og da er de faktisk ikke så vonde når jeg står opp! :) kanskje jeg bør begynne å bruke sokker på dagen også da hehe. Takk :)

Hehe, kreative stillinger ja, jeg kan jo så vidt to stillinger! Ble liksom aldri lært noe mer. Men får prøve meg litt frem. Varme og amming/pumping har iallefall hjulpet en del :)
Det virker som at melka strømmer lett ut, for det kommer masse når han skal ha, men så har jeg kanskje så mye at Han ikke spiser nok om du skjønner. Så får bare fortsette å pumpe ved siden av :) tusen takk for tips!
Når babyen har lært å ta puppen riktig kan du amme hvordan du vil. Om du ser på ammehjelpen tror det skal være film av hvordan f eks kan gjøre.
Om du tror det er for mye melk og det er klump som ikke blir borte under amming fordi puppen ikke blir tømt kan det være lurt å pumpe alt du får ut før du legger babyen til på den puppen. Da tenker jeg du får ut klumpen. I hvert fall om du får babyen til å suge med haka si mot der det er hardt.

Ser du har fått mange gode tips om hvordan du løser opp. Jeg hadde stadig tette melkeganger med storesøster, og det mest effektive var å amme med haka hennes mot klumpen.

Kan også anbefale lecitin! Det gjør at fettet i melka ikke slintrer seg sammen og tetter melkegangene. Etter at jeg begynte med lecitin, hadde jeg bare en runde med tette melkeganger - da vi reiste bort en langhelg og jeg glemte lecitinen. :)

Lykke til!!

Hei ei venninne hadde samme problwm. Hun fikk tips om å stå på alle fire over barnet å amme, d hjalp.

Back
Topp