Tette melkeganger

Tuppelura92

Glad i forumet
Plutselig i går ble høyrepuppen min steinhard, full av klumper og superøm. Jeg hoppet i dusjen, masserte, pumpet og tok på meg pysjer. Kl 2 sto jeg en time i dusjenetter å hadde pumpet det som kom ut :)
Nå har jeg tømt varmtvannstanken igjen, og sitter å pumper. Men det blir ikke et snev bedre. Den er fortsatt like von og klumpete!! Veit ikke hva jeg skal gjøre. Hvordan kjennes puppen ut når den er tømt? For vil trist den fortsatt vil være hoven selv om den er tømt. Så kan jo ikke sammenligne med den andre puppen :/ tips taes også imot med stort takk!! :)

Sent from my iPad using BV Forum

Leste i går at dersom du har klompar i puppen sjølv etter den er tømt er det eit tegn på tette melkeganger. Goggle det eller les på ammehjelpen. Stod nokon tips der, men hugsar ikkje kva det var.

Lillegull kom 24.02.14 ❤❤❤

Første uka slet jeg med klumper og vondt. Masser mot nippelen når du pumper og når du håndmelker I dusjen. Jeg tømte brystet hver gang jeg hadde ammet og brukte forskjellige stillinger. Dette sendte prosuksjonen i været, men har jevnet seg ut nå. Brukte også oppsamler når jeg ammet motsatt bryst slik at det fikk renne ut av seg selv. Det er vondt, men det går over :)

Sent from my LT26i using Tapatalk

Det kan ta litt tid før de blir borte og ikke ømme. Du trenger ikke stå lenge i dusjen, men bare varme brystet før du begynner å pumpe og massere. Varmeflaske eller varme omslag kan også brukes. Husk å få igang utdrivningsrefleksen før du masserer. Masser i lange drag ut mot brystvorten og kun den veien. Masser med håndbaken eller langsiden av en finger, ikke fingertupp eller sirkelbevegelser. Tøm brystet minst annenhver time døgnet rundt i et par døgn. Ha på ullinnlegg, ikke stram bh, bh skal være spileløs.

Sent from my iPhone using BV Forum

Etter mange timer og mange liter med tårer fikk jeg endelig tømt puppen, prøvde seriøst alt!! men ringte legen å fikk resept på den nesesprayen med oxiticin (eller hva det heter), så skulle bruke den hver gang jeg skulle amme!
og kjøpt ammete for å forhåpentligvis hjelpe lillemann som har så vondt i magen :(
Det der vil jeg aldri at skal skje igjen, kjente panikken meldte seg etter å ha stått sykt lenge i dusjen, brukt varmeflaskr, massert og pumpet :P men plutselig slapp det :D

Jeg har fått mange små kuler i armhulen, de er litt ømme og ca ertestørrelse. Noen på fb mente det kunne være tette melkeganger, men burde ikke det være veldig vondt og kulene evt bli større? Fikk ikke time hos legen før 31/3...

Sent from my iPhone using BV Forum mobile app

Jeg har fått mange små kuler i armhulen, de er litt ømme og ca ertestørrelse. Noen på fb mente det kunne være tette melkeganger, men burde ikke det være veldig vondt og kulene evt bli større? Fikk ikke time hos legen før 31/3...

Sitat mamma: "jeg hadde pupper opp under arma når jeg ammet deg" så kanskje du lager deg ekstra plass til mjølk :)

Sent from my LT26i using Tapatalk

Mine var hvertfall mange i forskjellige størrelser, som var samlet på er parti som har Stein hardt og kjempeømt :) men hos meg var det over nippelen :)

Mine var hvertfall mange i forskjellige størrelser, som var samlet på er parti som har Stein hardt og kjempeømt :) men hos meg var det over nippelen :)

Her er de i armhulen og alle er lik størrelse. Kom først to, trodde det var kviser først, men det er det ikke.. I går var det blitt mange flere, er vel en 6-7 stk. De er øm når jeg tar på de, men ikke plagsom ellers.. Kanskje hovne lymfekjertler?..

Her er de i armhulen og alle er lik størrelse. Kom først to, trodde det var kviser først, men det er det ikke.. I går var det blitt mange flere, er vel en 6-7 stk. De er øm når jeg tar på de, men ikke plagsom ellers.. Kanskje hovne lymfekjertler?..

Kan kanskje være det :) men jeg vet ikke :) kanskje det går over :)

Til dere "eksperter" :P jeg har et dumt spørsmål.. Inni det høyre brystet har jeg en gigantisk kul, har ikke kjent den før i går. Ca 4 cm tykk i diameter, og kanskje 7 cm lang. Kulen ligger som en pølse fra 1 cm innenfor brystvorten - og ligger innover mot "kløften" (altså, ikke mot armhulen..)
Har ingen smerter (men har generellt lite følelse i brystene), og sliter med melkeproduksjonen (fra begge bryst), kan dette være tette melkeganger? Eller? Skal til lege på tirsdag, så får kanskje spørre henne *flaut* ...

Til dere "eksperter" :P jeg har et dumt spørsmål.. Inni det høyre brystet har jeg en gigantisk kul, har ikke kjent den før i går. Ca 4 cm tykk i diameter, og kanskje 7 cm lang. Kulen ligger som en pølse fra 1 cm innenfor brystvorten - og ligger innover mot "kløften" (altså, ikke mot armhulen..)
Har ingen smerter (men har generellt lite følelse i brystene), og sliter med melkeproduksjonen (fra begge bryst), kan dette være tette melkeganger? Eller? Skal til lege på tirsdag, så får kanskje spørre henne *flaut* ...
Det kan jo være, men vanskelig å vite ettersom at hvertfall jeg hadde SINNSYKT vondt! :( kanskje lurt å spørre lege ja :D

Sent from my iPad using BV Forum

Til dere "eksperter" :p jeg har et dumt spørsmål.. Inni det høyre brystet har jeg en gigantisk kul, har ikke kjent den før i går. Ca 4 cm tykk i diameter, og kanskje 7 cm lang. Kulen ligger som en pølse fra 1 cm innenfor brystvorten - og ligger innover mot "kløften" (altså, ikke mot armhulen..)

Hadde nok spurt legen. Syns det hørtes skummelt ut.

Blæh, nå er det kommet en kul under høyre arm og :/ er vel sikkert tette melkeganger....

Jørgen 12.02.14 <3

Okei.... Den største kulen under armen kom det plutselig masse gugge ut av nå, må jo være en byll eller noe! Ekkelt var det i alle fall! Glad jeg skal til legen mandag.

Jeg gir flaske på natten pga småen ikke klarer å amme på natta, jeg pleier å pumpe meg når hun får flaske, men glemmer jeg å pumpe meg(les: hvis jeg er lat) så våkner jeg med ømme bryst fullt med masse små klumper, men etter jeg har ammet så er det bra igjen :) men om jeg pumper meg istedenfor så føler jeg ikke det blir like bra...

Det som hjalp meg var å ta Lecitin kosttilskudd, slik at fettet i melken ikke klumper/skiller seg. 4800 mg daglig. Man skal trappe ned når det er bedring.

Syntocinon nesespray hjalp også på utdrivningen.

Har hørt at mange har god effekt av arnica salve som de masserer med under utdrivningen. Fås på helsekost.

Om du har noen hvite "støvfnugg" eller små hvite hudormaktige ting fremme på brystvorten kan dette også være grunn til tette melkeganger. Du kan da forsøke å ta olje på brystvorten og skrape forsiktig med langsiden på en nål. Når jeg gjorde dette løsnet det en tett melkegang og strålen stod bokstavlig talt i flere minutter.

Lykke til. Det er ikke noe godt!

<3 Jente April 2012
Termin med nr 2: 5. Februar 2014

5 dager etter fødselen fikk jeg slike svææære kuler og det er tette melkeganger. Men etterhvert som gutten min begynte å spise mer så forsvant de.

Mh

.

Om du har noen hvite "støvfnugg" eller små hvite hudormaktige ting fremme på brystvorten kan dette også være grunn til tette melkeganger. Du kan da forsøke å ta olje på brystvorten og skrape forsiktig med langsiden på en nål. Når jeg gjorde dette løsnet det en tett melkegang og strålen stod bokstavlig talt i flere minutter.

<3 Jente April 2012
Termin med nr 2: 5. Februar 2014

Dette hadde jeg, klemte den og melka dryppet :) takk for tipset :)

Back
Topp