Tette melkeganger eller bare trøske?

Happytummy

Happyface8
Har hatt feber i over tre døgn nå, og vonde pupper ca 6 dager. Var på poliklinikken i forrigårs og i går, og har ammet og pumpet hver andre time for å tømme puppene for å unngå betennelse. De på sykehuset mente jeg var blitt rødflammet på ene puppen, og målte crp til 45. Legen kunne ikke komme på en stund pga keisersnitt og blødninger og forskjellig på føden, så jeg får ikke videre hjelp før i morgen.
Barnepleier sendte med meg syntocinon, siden hun mente det var tette melkeganger pga overproduksjon. Hun mente også jeg måtte amme sjeldnere for ikke å øke mer, men baby henger ikke så lenge i puppene som ellers, og er hyppigere sulten.

Noen med erfaringer? Er løsningen å la baby bestemme hyppighet og ta syntocinon, og bare la det gå? Eller hyppig og grundig tømming? De sier så forskjellig på sykehuset at jeg ikke lengre føler jeg vet hvem jeg skal høre på...

Har også reagert på at baby har hvite blemmer og prikker/belegg i munnen. Kan alt skyldes trøske? Er det trygt å smøre puppene med pevaryl? Og vil det virke lindrende raskt? Jeg kvier for å mate baby nå, og synes det er lenge til i morgen. Puppene brenner og er forferdelig vonde hele tiden mersom. Spesielt under og etter amming, og når de fylles litt for fulle med melk.. :mad:

Babyen har trøske dersom det hvite belegget ikke lar seg vaske bort.
Jeg hadde soppinfeksjon på puppene i fjor, og junior hadde trøske inni hele munnen inkl. på tunga. Brystene var da rødflammet og det gjorde enormt vondt å amme..
Fikk resept på et middel som skulle smøres på innsiden i munnen til babyen og canesten til å smøre på brystene.

Er det sopp/trøske, så lønner det seg å skifte ammeinnlegg etter hver amming, evt vaske brystene med en klut og tørke godt. Har ikke så mange flere gode råd å komme med egentlig.. :s

Takk dere :) Feberen ga seg i går etter nesten ei uke. Har smurt på canesten, og tror det har hjulpet meg. Var til fastlege på mandag i håp om å få en kur til begge siden canestenen hjalp, men de er vist restriktive i behandlingen, så vi ble sendt hjem med beskjed om at det normalt går over etter noen uker.. (!). Gutten har nå tydelig mer trøske, så jeg smører meg hyppig og bruker skjold så lenge :)

Takk dere :) Feberen ga seg i går etter nesten ei uke. Har smurt på canesten, og tror det har hjulpet meg. Var til fastlege på mandag i håp om å få en kur til begge siden canestenen hjalp, men de er vist restriktive i behandlingen, så vi ble sendt hjem med beskjed om at det normalt går over etter noen uker.. (!). Gutten har nå tydelig mer trøske, så jeg smører meg hyppig og bruker skjold så lenge :)
Godt å høre at du er bedre! :)
Soppinfeksjon og trøske kan dessverre henge i noen uker. Canesten skal vel brukes i fire uker eller noe for å være sikker på at det går over. Hvis jeg husker riktig fra i fjor.. :)

Hørt man kan smøre munnen til baby med farris når de har trøske...?

Ja, har gjort det noen dager uten hell nå. Blir bare mer av disse blemmene i kinnene hans. Skraper bort alt jeg greier noen ganger hver dag. Forsøkte med litt sitron i også, men da fikk han skikkelig magevondt. Lest på nett at det kan bli bedre med probiotika i tillegg, for å bygge bedre immunforsvar. Ellers kommer jeg til å prøve noen dråper corsodyl utvannet og pensle på noen dager. Men er litt skeptisk til corsodyl siden det er så sterkt, så kjøper semper først :)

Jeg syns du skal ringe legen igjen på mandag hvis det ikke blir bedre til da.. Særlig hvis han virker plaget av det. Min var veldig utilpass og spiste lite til slutt. :/

Fortsatt god bedring! :)

Ja, har gjort det noen dager uten hell nå. Blir bare mer av disse blemmene i kinnene hans. Skraper bort alt jeg greier noen ganger hver dag. Forsøkte med litt sitron i også, men da fikk han skikkelig magevondt. Lest på nett at det kan bli bedre med probiotika i tillegg, for å bygge bedre immunforsvar. Ellers kommer jeg til å prøve noen dråper corsodyl utvannet og pensle på noen dager. Men er litt skeptisk til corsodyl siden det er så sterkt, så kjøper semper først :)

Hva med ammepoliklinikk?

Man kan også gnikke bær fra tyttebærsyltetøy på det, bare passe på at man får skallet med ut igjen :)

Back
Topp