Tett nese!

Gutt2012/spire 2015

Elsker forumet
Junibarna 2015
Flere tette neser her?? Er ikke tett ifb med forkjølelse, men slimhinnene blir vel litt hovne eller noe i graviditeten. Hadde dette med nr 1 også. Skal jo kun bruke saltvannspray, men jeg MÅ bruke otrivin for å sove.

Har væt litt snufsete siden positiv test bortimot, pga slimhinnene. Så fikk jeg forkjølelse for tre-fire uker siden, og etter det har det vært særdeles ille. Nyser, snyter og snufser hele tiden, som en mellomting mellom saftig forkjølelse og heftig allergi :p Holder meg til saltvann foreløpig, men håper det går over etterhvert, går kraftig ut over humøret også å gå rundt konstant tett!

Har væt litt snufsete siden positiv test bortimot, pga slimhinnene. Så fikk jeg forkjølelse for tre-fire uker siden, og etter det har det vært særdeles ille. Nyser, snyter og snufser hele tiden, som en mellomting mellom saftig forkjølelse og heftig allergi :p Holder meg til saltvann foreløpig, men håper det går over etterhvert, går kraftig ut over humøret også å gå rundt konstant tett!
Enig! God bedring med forkjølelsen! Føler du saltvann hjelper? Fungerer absolutt ikke på min tette bese :-/

Jepp! Tett nese hver natt, men klarer å leve med det på en måte. Bruker ikke saltvann eller nesespray. Har vært sånn i alle mine svangerskap.

Et lite tips! Det er en nesespray som kan brukes når du er gravid. Otrivin skal man egentlig ikke bruke. Den godkjente typen heter.....Rhinox..(nei jobber ikke apotekbransjen, dette er ikke reklame :p. Men har vært avhengig av nesespray i mange år og måtte alltid ha nesespray tilgjengelig. Så jeg KAN nesespray ;))

Jepp! Tett nese hver natt, men klarer å leve med det på en måte. Bruker ikke saltvann eller nesespray. Har vært sånn i alle mine svangerskap.

Et lite tips! Det er en nesespray som kan brukes når du er gravid. Otrivin skal man egentlig ikke bruke. Den godkjente typen heter.....Rhinox..(nei jobber ikke apotekbransjen, dette er ikke reklame :p. Men har vært avhengig av nesespray i mange år og måtte alltid ha nesespray tilgjengelig. Så jeg KAN nesespray ;))
Takk for tips! Da skal hvertfall jeg på apoteket i morgen :)

Jeg var hos legen for 2 uker siden grunnet svært tett nese. Hadde brukt otrivin i 3 uker.. Fikk klar melding om at det ikke var NOE de kunne gi meg. Rhinox er så og si det samme som otrivin...

Jeg var hos legen for 2 uker siden grunnet svært tett nese. Hadde brukt otrivin i 3 uker.. Fikk klar melding om at det ikke var NOE de kunne gi meg. Rhinox er så og si det samme som otrivin...

https://www.boots.no/butikk/s/products/view.html?p=1517382&ref=search

Saken er den at hvis man er så tett at man ikke får sove så blir man ganske desperat. Og da er det som å komme til himmelen når man tar en sprut og får puste igjen :)
Så hvis man ikke klarer seg uten så finns det nesesprayer som er bedre egnet enn andre.

https://www.boots.no/butikk/s/products/view.html?p=1517382&ref=search

Saken er den at hvis man er så tett at man ikke får sove så blir man ganske desperat. Og da er det som å komme til himmelen når man tar en sprut og får puste igjen :)
Så hvis man ikke klarer seg uten så finns det nesesprayer som er bedre egnet enn andre.

Men overlever du uten så hold deg unna. Tett nese vil du ha hele svangerskapet og nesespray skal man jo ikke bruke så lenge.

Man bør ikke bruke nesespray mer enn 10 dager i trekk (også selvom det kun er på kvelden man bruker det), og kun ved forkjølelse, ikke ved tetthet pga. graviditet (og hovne slimhinner). Forferdelig lett å bli avhengig, og enda vanskeligere å avvenne seg! Rhinox og Otrivin inneholder to stoffer som er veldig like (hhv. oksymetazolin og xylometazolin), og det ovenstående gjelder for begge. De virker slimhinneavsvellende, altså demper hevelsen i hovne slimhinner, ved å få blodårene til å trekke seg sammen. Ved overforbruk er man ute i en ond sirkel hvor kroppen prøver å kompensere for den svake blodgjennomstrømningen og dermed utvider blodårene, som da fører til hovne slimhinner og kronisk følelse av tetthet i nesen...

Bruk saltvann, gjerne en av dem med kraftig stråle eller evt. en med ekstra salt. Spør om råd på apoteket. Der har de (vi) peiling :) Sier dette fordi jeg har SÅ mange kunder som sliter med avhengighet av nesespray, og jeg håper at så mange som mulig kan unngå det :)

Har brukt kun saltvann i mange år, og akkurat er det saltvannsspray med aloe vera som er i bruk.. Er litt tettere i nesa enn vanlig, men er ikke spesielt plaget av det.

Ja ! Og nyser veldig ofte ! Tilogmed på natta når jeg sover :p men er ikke forkjøla så er nok bare slimhinnene :p

Nesepray er ikke bra for slimhinnene. Har aldri brukt det, kun saltvannsspray. Er litt tett jeg og, men det holder jeg ut.

Men herregud så deilig nesespray er :D
Har vært avhengig av den i flere år og når man våkna opp på natta, tett som bare det, og tok en sprut så var de som å komme til himmelen!!
Er fullt klar over at den er avhengighetsskapende og at man havner i en ond sirkel. Har heldigvis kommet meg ut av avhengigheten. Kan til og med bruke nesespray når jeg er forkjølet uten å måtte fortsette bruken.

Mvh tidligere "nesespraydopavhengig" :rolleyes: :anyone

Jeg var hos legen i uke 7 og fortalte hvor ekstremt plaget jeg var blitt med allergisymptomer. Jeg kunne nyse nesten hele dagen med noen minutter imellom, jeg fikk ikke sove. Dette begynte ca 8 dpo. Nesen var potte tett om natten og rennende. Legen ga meg resept på nesesprayen Livostin og den hjelper kjempemye. Jeg hadde fått ekstrem støvallergi etter jeg ble gravid, å vaske og skrubbe hjalp ikke. Tror jeg hadde blit tullete uten.

Takk for tips! Da skal hvertfall jeg på apoteket i morgen :)
Jeg og! Det vil si på mandag :)
Jeg har vært tett et par uker nå, den ene forkjølelsen sklei inn i den andre. Jeg er helt tett, nese og bihuler, og klarer ikke å fungere på noen måte uten nesespray. Men liker ikke å bruke det :(
Jeg hadde samme problem sist graviditet, og brukte da nesespray i samråd med lege.
Nå har jeg brukt "naso". Det står på den noe om at det ikke forsket ferdig på hvordan den virker på gravide, så det står at den bare skal brukes i samråd med lege. Høres supert ut hvis det finnes en "trygg" :)

Hei! Jeg er ekstremt plaget med tett nese. Bruker otrivin daglig, hadde møte med jordmor forrige uke og hun sa at om det gikk ut over nattesøvnen skulle jeg bare ta det. Nesespray kan være avhengighetsdannende men den "avrusingen" fikk jeg heller bekymre meg over etter fødsel. Greit å vite for alle dere med dårlig samvittighet over nesespray bruk ;)

Får tett nese på natten, men ikke sånn at jeg må bruke nesespray enda...

Back
Topp