testamentet

Det er vel advokaten som har testamentet.

Vet ikke med innsynsrett da..

Nå skal det sies at det er arveregler som må følges selv om man velger å skrive testamente. Man kan f.eks ikke gjøre en av ungene sine arveløse.

nei det er veldig komliser dette i vår familie...mion far har sagt fra seg sin arverett etter min bestefar og det er videre ført til oss 5 søsken...vi 2 yngste med en mor og di 3 eldste med en mor.

det som er saken er at jeg og min lillesøster får bare halvparten av hva mine 3 eldre søsekn får(vi minste deler en fjerde del)
dette syntest jeg er rart og vil derfor se testamentet[&:]

Hmm, ja det var rart..
HVis det er advokaten som har gitt disse opplysningene så stemmer de nok altså. Du får nok se testamentet hvis du ber om det..

Der står det alt du trenger å vite i forhold til lov og oppbevaring av testamente.

http://www.paragrafen.no/?id=25

ORIGINAL: lille olle bolle

nei det er veldig komliser dette i vår familie...mion far har sagt fra seg sin arverett etter min bestefar og det er videre ført til oss 5 søsken...vi 2 yngste med en mor og di 3 eldste med en mor.

det som er saken er at jeg og min lillesøster får bare halvparten av hva mine 3 eldre søsekn får(vi minste deler en fjerde del)
dette syntest jeg er rart og vil derfor se testamentet[&:]

Den som har barn, kan imidlertid ikke etterlate all arven til andre enn barna. Barna har som utgangspunkt krav på 2/3 av arvelaterens formue. Dette kalles pliktdelsarv. Pliktdelsarven er imidlertid ikke større enn 1 million kroner til hvert barn. Er barna døde, går pliktdelsarven over på barnebarna og eventuelt oldebarna. Minimumsbeløpet på kr. 1.000.000 gjelder da for hvert barns linje, dog slik at pliktdelsarven er minst kr. 200.000 for hver enkelt arving. Pliktdelsreglene innebærer også som hovedregel at den som har barn ikke på noen måte kan råde over 2/3 av formuen ved testamente, for eksempel ved å bestemme at en annen skal ha rett til å kjøpe et verdifullt landsted etter arvelaterens død og at barna isteden skal få arven i form av penger (forutsatt at formuen ikke er så stor at landstedet faller innenfor den frie tredjeparten).

Vil tro skifteretten tar seg av dette.
Ville tatt en tlf dit og spurt[;)]

Back
Topp