Sniker litt :-)
Jeg ville ikke lagt stor vekt på de testene som er utført i det siste(om du gjør det så ville jeg lest nøye på hvordan setet gjorde det under kollisjonstesten og ikke gått ut i fra setets totalte karakter), men jeg ville tatt en tur til forhandler og prøvd litt forskjellige bakovervendte seter i bilen. Ikke alle seter sitter like godt i alle biler, dessverre. Velger dere et bakovervendt sete fra en anerkjent produsent skal dere kunne føle dere trygge :-)
Det er utrolig mange gode seter som ikke er testet enda i slike forbrukertester:-)
Om jeg var dere ville jeg tittet på:
Britax Secura 0-25 kg
Akta Graco DuoLogic 0-18 kg
Akta Graco Cosmic Comfort 0 - 25 kg, godkjent bakovervendt opp til 18 kg i baksetet, bakovervendt til 25 kg i forsetet.
Britax Hi-Way 0 -25 kg
HTS BeSafe izi Kid X1 0 -18 kg
MaxiCosi Mobi 9 - 25 kg
Klipper og limer(eksempel på hvorfor jeg og mange med meg er kritisk til Forbrukerrådets test):
Akta Gracos sete Duologic fikk tre poeng på brukervennlighet, brukervennligheten teller 50% av testens totalsum, noe som bidro til at setet fikk karakteren Middels. Duologic fikk 5 poeng på sikkerhet ved frontkollisjon, høyeste oppnåelige poengsum. Mens setet HTS BeSafe iZi Comfort X1 fikk 3.5 poeng på sikkerhet ved frontkollisjon, allikevel endte det setet opp med en høyere totalkarakter i testen enn Duologic. En viktig opplysning er at frontkollisjon er den kraftigste kollisjonen man kan komme ut for, det er derfor viktig med et sete som har høy sikkerhet ved en frontkollisjon. Aktas sete slo HTSs sete på flere punkter under kategorien sikkerhet.
Etter at testen ble publisert gikk Trygg Trafikk ut på sin nettside og anbefalte forbrukerne å se bort i fra testens terningkast og lese testen i sin helhet.
I Sverige har Säkerhetsbutiken også kommet med en artikkel ang. samme test, anbefaler folk å lese den.
En oppfordring: Les hele testen nøye og tenk igjennom hvilke kriterier du syntes er viktigst. Er det viktigst at setet er enklest mulig å montere eller er at det er det setet som er sikrest for barnet?
Link til resten av artikkelen
Lykke til med handelen, ha en flott kveld [:D]