Termometer inni stumpen

sas

Gift med forumet
Har dere hørt om at man kan ta termometer inn i baken til baby og forsiktig lirke litt rundt før man gir dem mat for å lette på trykket? fordi baby har mye luft i magen osv??

Ei som fikk beskjed av manuell terapauten å gjøre det i dag nemlig...men hun er engelsktalende og netopp lært seg norsk og var usikker rundt dette så spurte meg.
Noen som har hørt om dette? I åsfall. hvor lenge skal man ha den i stumpen og røre litt rundt?

jeg husker jeg gjorde det for han slet med å bæsje...men jeg gjorde det aldri FØR mat[&:]

er jo ikke bra å "rote" for mye heller da...

ORIGINAL: Pontus

jeg husker jeg gjorde det for han slet med å bæsje...men jeg gjorde det aldri FØR mat[&:]

er jo ikke bra å "rote" for mye heller da...

Eg hørte flere på terminforumet mitt sa det. Men eg har ALDRI gjort det. Heller malt og sviskesaft. Det er jo vondt å bli pirket oppi anus.

ORIGINAL: Lissyjane

Ja, ta litt vaselin på[:)] Ikke så lenge,bare rør rundt noen ganger[:)]

ah...røre rundt to tre ganger også ut?? ok..skal gi henne beskjed..takk.

Tanta mi har en gutt som ble født med lukket endetarm, og de fikk "pinner" i forsjkjellige størrelser som skulle brukes for at endetarmen ikke skulle lukke seg igjen, og for at ungen skulle få til å bæsje. Hvis du er forsiktig, er det ikke farlig, men tarmen er ikke så tykk, så det skal ikke mye til for å ta hull på den.
Jeg har gjort det samme på babyen min etter to dager med ekstrem magevondt.. Han virka VELDIG fornøyd med å få tømt i allefall. :)

ORIGINAL: eplemos

Eg hørte flere på terminforumet mitt sa det. Men eg har ALDRI gjort det. Heller malt og sviskesaft. Det er jo vondt å bli pirket oppi anus.

Signerer den.

Fikk streng beskjed både på sykehuset, helsestasjon, fastlege osv at man IKKE sku bruke nåkka for å lirke oppi anus.
Det kan skade lukkemuskelen hvis det blir gjort ofte.

Man tar jo ikke tempen fleire ganga førr dag uansett unntatt når de e sjuk.
Så vell vær førsekti m å rote rundt oppi der bare for å få ungen t å prompe/bæsje.

ORIGINAL: Sofie.

Fikk streng beskjed både på sykehuset, helsestasjon, fastlege osv at man IKKE sku bruke nåkka for å lirke oppi anus.
Det kan skade lukkemuskelen hvis det blir gjort ofte.

Man tar jo ikke tempen fleire ganga førr dag uansett unntatt når de e sjuk.
Så vell vær førsekti m å rote rundt oppi der bare for å få ungen t å prompe/bæsje.

jeg er enig jeg..men hun fikk altså beskjed i dag av manuell terapauten at hun skulle gjøre dette hver gang før mat i noen dager nå..

Jeg har gjort det, men gjorde ikke noe annet enn å vanlig "måle feber" og hadde febermåleren inni rumpa litt ekstra lenge.
Og bajsen kom... for å si det slik!

Det er en metode som er sånn ja, men barnepleieren sa på sykehuset med min eldste at man ikke burde bruke det som metode. De målte til og med ikke feberen mer enn en gang daglig på henne (langvarig vannavgang - mulig betennelse), for de ville ikke stimulere endetarmsåpningen for mye. Barn kan fort bli vant til stimuli, og gjennom å gjøre det for ofte, kan man avlære barnet fra trykketrang og vanlig bæsj. Så jeg vil ikke anbefale det etter det hun fortalte!

Det sies så mye forskjellig om dette altså.
Husker natt 3 på sykehuset når vår gutt var nyfødt, så kom en barnepleier inn på rommet mitt og hentet han på natta fordi han skrek sånn... Hun dro han med seg inn på stellestua, uten så mye som ett ord til meg, som var helt fortumla etter ikke å ha sovet noe hele natta.. Jeg traska jo etter såklart, og når jeg kom inn etter henne, sto hun med en q.tips i stumpen på lillemann...
Og han bæsja i laaange baner de neste 5 minuttene, så hun fikk jo helt klart i gang noe hos han...
Reagerte bare veldig på måten det blei gjort på... [&:] At hun ikke sa ett ord til meg...
Har prøvd det 1 gang hjemme etter vi kom hjem, uten hell, og da følte jeg heller ikke for å prøve det igjen heller...

ORIGINAL: sas

Har dere hørt om at man kan ta termometer inn i baken til baby og forsiktig lirke litt rundt før man gir dem mat for å lette på trykket? fordi baby har mye luft i magen osv??

Ei som fikk beskjed av manuell terapauten å gjøre det i dag nemlig...men hun er engelsktalende og netopp lært seg norsk og var usikker rundt dette så spurte meg.
Noen som har hørt om dette? I åsfall. hvor lenge skal man ha den i stumpen og røre litt rundt?

dette stemmer ja, denne metoden bruker de på prematur avd også, man stimulerer tarmene til å bevege seg, slik at luft å aføring lettere kommer ut, funker gull dette, brukt denne metoden på begge mine barn, man skal bare stimulerer endetarm åpningen, du skal ikke langt inn med termometeret nei, nokk me max en cm, ikke hold på lenger en 1 min, d er ikke vits i, de trykker beina på babyen litt opp mot magen på prematuren samtidig som stimuleringen, ps: en nybakt prematurmamma gjorde dette på sønnen sin, å var nyskjerrrig å skulle se om d kom ut noe av stumpen på ungen . hehehe lol hun ble spraylakert i hele ansiktet :)

Back
Topp