Termindato

VeraSverige

Betatt av forumet
Jeg bor jo i Sverige, og her regner man med at svangerskapet er 280 dager og termin er 40 + 0. Regnes termin på 40+2 eller tre i Norge? Det er jo litt interessant, spesielt om man går på overtid. Jeg er 40 uker på onsdag, og det er også beregnet termin! (8. juli). Grensen her for igangsetting er uke 42, altså 2 uker etter termin. Håper jeg slipper å vente så lenge.... En annen ting er at ifølge siste mens hadde jeg termin den 4. juli. Spennende...

Jeg leste forresten litt om de to ulike metodene de bruker for å regne ut termin i Norge, den ene regner med et svangerskap på 282 dager, og den andre 283. Internasjonalt regnes 280 dager. Det er jo ingen eksakt vitenskap det her, men litt spennende med disse forskjellene...

Med tanke på igangsetting tror jeg ikke det har så mye å si egentlig, "alle" har visst retningslinjer om å sette i gang fødselen senest ved 42+0. Dette vil jo da si 11 dager over termindato for de som følger 40+3, og 12 dager over for de som følger 40+2 :)

For meg blir det regnet som 40+2 (282 dager). Det sa de på ultralyden, og det er også det jordmor og lege tar utg.punkt i. Men det virker som det varierer mellom 40+2 og 40+3 ettersom hvor man er i landet!
Dette er i Bergen :)

Ok, det var bra. Tror det kan variere litt fra sykehus også, men ingen har kanskje etter uke 42?

Ja, det varierer nok fra sykehus til sykehus, i alle fall med tanke på hvor mye man tar hensyn til mors ønsker om at fødselen skal settes i gang :) men dersom alt er tipp topp med både mor og barn er siste frist for å starte fødselen 42+0.

Jeg hører til St. Olavs i Trondheim, som følger 40+3 :)

Jeg skal på kontroll hos jordmor på 40 + 1, altså dagen etter termin her i Sverige. Etter det vet jeg ikke hva som skjer ;) Men 42 er siste dato for igangsetting, ja.

Back
Topp