Termin

AlleGodeTingErFem

Elsker forumet
Novemberbarna 2021
Maisløyfene 2024
Noen som forstår den her utregningen? I følge termin skal jeg være 7+1 i dag, i følge mens er jeg 6+6.

Hvordan har legen regnet her? Regner de bare 40uke eller 40+2?
 

Vedlegg

  • B4F7EBEF-E611-437C-A206-C452393FD30A.jpeg
    B4F7EBEF-E611-437C-A206-C452393FD30A.jpeg
    40,9 KB · Visninger: 24
Noen som forstår den her utregningen? I følge termin skal jeg være 7+1 i dag, i følge mens er jeg 6+6.

Hvordan har legen regnet her? Regner de bare 40uke eller 40+2?
Det er to ulike terminberegninger i Norge. En på 40+2 =282 dager (fra Bergen) og en på 40+3 = 283 dager (fra Trondheim).
NHI anbefaler 40+3, men ser ut som din lege bruker 40+2.
Andre land bruker ofte 40 uker = 280 dager.
 
Ser ut som hun kun bruker 40 uker. Er 6+5 i dag, så pluss uker og to dager for å komme til den lørdagen så er det 40+0.
 
Legen er svensk/ norsk
Det kan være derfor. Husker ikke i farten hva de bruker i Sverige, men det er ulikt i de ulike landene. De fleste leger har et sånn terminberegningshjul (Snurra e.l.) liggende på kontoret sitt. Dersom hun/han har med et fra Sverige, eller har et som er noen år gammelt, kan det hende at det beregner 40+0. Ellers er det også mulig å blingse en dag eller to - tallene er små. Uansett har det ikke så mye å si når det bare er snakk om noen få dager. Babyen kommer når den kommer, og i Norge gir man ny terminberegning på OUL basert på størrelse
 
Det kan være derfor. Husker ikke i farten hva de bruker i Sverige, men det er ulikt i de ulike landene. De fleste leger har et sånn terminberegningshjul (Snurra e.l.) liggende på kontoret sitt. Dersom hun/han har med et fra Sverige, eller har et som er noen år gammelt, kan det hende at det beregner 40+0. Ellers er det også mulig å blingse en dag eller to - tallene er små. Uansett har det ikke så mye å si når det bare er snakk om noen få dager. Babyen kommer når den kommer, og i Norge gir man ny terminberegning på OUL basert på størrelse
Ja, jeg forholder meg til mens termin og ultralydtermin. Er 6+6 i dag
 
Back
Topp