Termin TUL eller jordmor?

NordinaLina

Betatt av forumet
❤️ Augustlykke 2020 ❤️
Augustbarna2024
På tidlig ultralyd ble termin satt til 3.august, mens i dag hos jordmor satte hun 11.august. Tidlig ultralyd baserte det på målinger og tok hensyn til at jeg har kort syklus, mens jordmor brukte første dag siste mens og snurra på hjulet (som ikke tar hensyn til lengde på syklus). Jordmoren fikk opplysningene som jeg hadde fått hos TUL, men ville ikke skrive de ned. Hva ville dere stolt mest på?

Jeg er nok farget av at jeg aller helst vil stole på tidlig ultralyd, fordi jeg da er 11+3 i dag og ikke kun i uke 10. Samtidig stoler jeg mer på «faktisk» måling av fosterets lengde, enn det hjulet som «antar» at alle har lik syklus og lik eggeløsningsdato. Når jeg kommer litt ut i svangerskapet har det ikke så mye å si kanskje, men akkurat nå føles det som en evighet å bli satt tilbake en uke.

På tidlig ultralyd ble termin satt til 3.august, mens i dag hos jordmor satte hun 11.august. Tidlig ultralyd baserte det på målinger og tok hensyn til at jeg har kort syklus, mens jordmor brukte første dag siste mens og snurra på hjulet (som ikke tar hensyn til lengde på syklus). Jordmoren fikk opplysningene som jeg hadde fått hos TUL, men ville ikke skrive de ned. Hva ville dere stolt mest på?

Jeg er nok farget av at jeg aller helst vil stole på tidlig ultralyd, fordi jeg da er 11+3 i dag og ikke kun i uke 10. Samtidig stoler jeg mer på «faktisk» måling av fosterets lengde, enn det hjulet som «antar» at alle har lik syklus og lik eggeløsningsdato. Når jeg kommer litt ut i svangerskapet har det ikke så mye å si kanskje, men akkurat nå føles det som en evighet å bli satt tilbake en uke.
Foster vokser i forskjellig tempo så verken tul eller jordmor stemmer nok helt :)

Jordmor tok hensyn til både sykluslengde og resultatet på TUL her.

Jordmor tok hensyn til både sykluslengde og resultatet på TUL her.

Hun sa hvertfall at hun ikke ville bruke de opplysningene fra TUL, det synes jeg er litt rart. men kan hende kort syklus spilte noen rolle. Men når jeg sa sykluslengden min endret hu ikke på noe... hm...

det er nok sant. Hun sa at det egentlig ikke er sikkert før OUL! Det er jo så lenge til (for en planlegger som meg!) :smiley-bounce012
Jeg er selv en planlegger og sliter hardt med å ikke få berserk på sånt allerede :hilarious:

Vanligvis er det menstermin som gjelder fram til oul, da blir endelig termin satt. Det er bare slik systemet er.
Mine ble målt til å vere komt 9-10 dager lengre en menstermin tilsier på tul, men jeg vet at menstermin er mer riktig. De små rakkerene vokser nok ikke alltid etter skjemaet.

Jeg kommer til å Forholde meg til termin ved OUL.

Ja, jeg også etterhvert, men hadde vært fint at de tok hensyn til kort syklus og eggeløsningen når de målte tidlig også. Jeg hadde eggeløsning rett etter mensen var ferdig, ikke to uker etter. Har i tillegg kortete syklus enn det som er vanlig. Blør tre-fire dager lg har syklus på 24-25 dager. Vi hadde bare sex en gang den prøvemåneden og brukte EL tester, så har stenkoll på det :) Så vet jeg at sperm kan overleve i fem dager og sånt, men det stemmer uansett ikke med det jordmoren tok utgabgspunkt i. Det er nok mest for jeg er utålmodig til å komme til 12 uker at jeg skulle ønske de målte litt mer korrekt og ikke bare antar etter et gjennomsnitt som på ingen måte stemmer hos meg. Tar alt under en kam og så «er det bare sånn».

Back
Topp