Termin rundt barnehagefristen?

x1xmaren@sandviks.com

Redaksjonen
VIP
Barn født før 1. september har lovfestet rett til barnehage fra august neste år. Barn født etter denne datoen har ikke tilsvarende krav før et helt år seinere. En dag fra eller til kan få store konsekvenser.

Babyverden ønsker å komme i kontakt med deg som har termin i dette tidsrommet og som er bestemt på å rekke å føde innenfor fristen.

Skal du for eksempel ha planlagt keisersnitt før termin (og kommer derfor til å føde i august)?

Bestemt på å føde innen fristen?

Hadde termin 1.september med nr 3 og skulle gjerne bestemt at hun skulle kommet før det, men hun kom en drøy uke etter gitt.

Jeg har termin 7 september, men har bestemt meg for at lille skal komme før 1 september.. Får ikke noen hjelp av sykehuset for at dette ønsket skal innfris, men prøver så og si alle kjærringråd.. Så langt uten hell 

Jeg har temin 5. sept. og har jo et sterkt ønske om å føde før septmber selvfølgelig. Det gjør jo ting utrolig mye lettere. På flere måter for meg egentlig siden mannen begynner i ny jobb den 1. sept og det da ikke er like lett å få tak i han og han får ikke de to ukene betalt etter fødselen der. Så jeg ønsker meg sårt å føde før 1. sept ja :) Men det er vel lite man får gjort med det, annet enn å krysse fingrene dessverre. Med forrigemann prøvde jeg alle kjærringrådene jeg kom over, men de virket jo ikke for det.

Har ikke termin før enn den 17 sep, men dette syns jeg er helt sykt.Alle burde ha vært likestillt mener nå jeg. Det skal jo ikke gå ut over ungan at det finnes dumme regler som staten har bestemt. Hvis folk skulle ha gått ut i fra dette når de tenkte på å lage seg en famlie så hadde det  jo ikke blitt født barn  etter aug., hvor sykt er ikke det da????

Jeg bare lurer. Trodde vi bodde i Norge og at vi kunne tenke litt lengere enn som så...... Kan ikke skjønne meg på de som har prestert å lagen en slik regel..... Lite gjennom tenkt og er nok ikke alene om å syntes  det !!!
Her skal vi alle ut igjen i jobb!! Siden  vi har en liten en som trenger barnehageplass og er født seint på året, skal vi bli straffet for det. Er ikke mange som har råd til å gå hjemme et år til. Hva slags hjelp får vi da ?? Ingen ting...... VI MÅ BARE...
Dette får bare ikke blitt mer urettferdig.
Syns virkelig synd på de som da er alenemødre, hva forventes av dem da????
Dette her virker bare så veldig urettferdig og lite logisk at det er ikke til å tro.......

Sier bare lykke til alle her ute som sitter i samme saksa som meg !!

Jeg har termin 1 september av alle dager :/
Jeg fødte over 14 dager før termin sist gang, og håper virkelig at denne babyen også kommer før termin, hadde gjort alt mye lettere! Har ingen planer om keisersnitt, så jeg må fint sitte å vente til lillejenta er klar til å komme ut, men må innrømme at det blir litt bittert hvis hun kommer til verden noen timer inn i 1 sept. og vi blir stående uten bhg. plass

Det offentlige trenger retningslinjer å forholde seg til, slik at vi har nettopp likestilling og lik behandling i samfunnet. Jeg mener at det er fornuftig å sette grensa ved en eksakt dato som 1. september, for da vil alle barn i barnehage være ca et år ved start i barnehagen uansett. De fleste er jo enig om at mindre barn har det best hjemme med mor... men jeg ville foreslått at barn født etter 1. september kunne fått krav om barnehageplass fra januar i påfølgende år, så ikke noen må vente et helt år ekstra i forholdt til andre som bare føder en dag eller to før.

Jeg venter to tvillinggutter 6. januar 2012, men regner med de kommer noe før. Hvis de blir født i januar 2012, vil det da si at de ikke har rett til barnehageplass før august 2013?

Har ikke helt satt meg inn i alt dette enda :P

Skittles skrev:
Jeg venter to tvillinggutter 6. januar 2012, men regner med de kommer noe før. Hvis de blir født i januar 2012, vil det da si at de ikke har rett til barnehageplass før august 2013?

Har ikke helt satt meg inn i alt dette enda :P

De har ikke rett på bhg plass før august 2013 uansett om de blir født i januar 2012, desember 2011, november 2011, oktober 2011 osv. Det er kun de barna som blir født før 1 september 2011 som har rett på bhg fra august 2012.

Det er ikke alle steder det faktisk er sånn. For jeg fødte 11 okt 2010. Og vi har fått barenhageplass. Så det er ganske forskjellig fra sted til sted.

Jeg synest nesten det er litt trist jeg at folk tenker sånn at "jeg må skynde meg å føde så jeg kan sende ungen min i barnehage"!!!!
Men det er jo en helt annen debatt...

Hei

Kan dere som vil la dere intervjue om saken ta kontakt med meg på maren@sandviks.com eller 51 44 00 22?

Vennlig hilsen Maren

Back
Topp