Termin i romjula?

Da har jeg vært på ny ultralyd på sykehuset i dag der vi bl.a. snakket om igangsetting. Ettersom jeg er type 1 diabetiker anbefalte lege at jeg blir igangsatt rundt uke 38 dersom ikke det er forhold som sier at dette skal gjøres tidligere eller fødsel starter av seg selv. Legen sa at de selvfølgelig ikke kan påtvinge meg å bli igangsatt hvis jeg ikke ønsker det, men hun anbefalte oss å ikke vente til over nyttår (har egentlig termin 05.01.2021).
Dermed er jeg vel egentlig sikker på at det blir julebaby på oss :dummy:
Det var snakk om å planlegge igangsetting 21. eller 22. desember, men vi skal snakke mer om dette på ultralyd undersøkelse når jeg er i uke 36 (kommer sikkert til å spørre litt om det på neste ultralyd i uke 32, er nå 28+5).
Hadde vel egentlig håpet på å slippe å tilbringe julaften eller romjula på føden, men det viktigste er at bebis har det bra. Så får vi se etterhvert akkurat når det :happy:

Jeg har diabetes 2 og har insulinbehandling i svangerskapet. Blir i gang satt 2 uker før om vekstkurven tilsier over 20 % av gjennomsnittet. Om ikke blir en igangsatt til termin. Har hatt oppfølging med å se vekstutviklingen ved målinger med UL fra uke 24 og ved hver gravid kontroll. Ved forgje svangerskap ble det ikke over 20% og hadde igangsetting på termin,men han kom en dag før av seg selv.

Beveger meg litt ekstra inn her tror jeg. Har termin 6.Januar, men har fått svangerskapsdiabetes, og antas å bli satt i gang i uke 39 som da er romjula....

Regner med flere her har termin så sent på året. Hva tenker dere om det? Jeg var så innstilt på å få «eldst i klassen» barn, men risikerer jo å virkelig få «yngst i klassen» barn :p

Sniker! Endte i den situasjonen selv for et par år siden :p Hadde termin i januar, men fikk i desember.

Hehe fort gjort :hilarious:
Det går jo bra, må bare omstille seg litt :p

Ja, går jo greit. Litt spent på skolestart, men det er lenge siden. Trodde et øyeblikk det skulle bli romjulen, men ble heldigvis ferdig før jul med god margin :p

Selv sein bursdag og tenkt at det skulle eg ikke utsette barna mine for, men som andre sier så etter en heftig ma i januar er eg bare lykkelig over at vi får oppleve dette en gang til og tenker det stort sett går veldig fint selv med de født seint på året.

Denne jenta har også tvillingkusiner født i juli i nabohuset så håper virkelig at eg føder før nyttår så de blir "like gamle".

Jeg har diabetes 2 og har insulinbehandling i svangerskapet. Blir i gang satt 2 uker før om vekstkurven tilsier over 20 % av gjennomsnittet. Om ikke blir en igangsatt til termin. Har hatt oppfølging med å se vekstutviklingen ved målinger med UL fra uke 24 og ved hver gravid kontroll. Ved forgje svangerskap ble det ikke over 20% og hadde igangsetting på termin,men han kom en dag før av seg selv.

Eg har ikke fått påvist svangerskapsdiabetes eller noe. Men vært på en del ekstra kontroller på sykehus pga studie der de måler vekst. I uke 24 låg hun på 78 percentil og nå i uke 30 låg hun på 89 percentil, dvs 29% over gjennomsnittet. Men var ikke noe snakk om igangsettelse, er jo skummelt hvis hun skal bli kjempe stor.

Eg har ikke fått påvist svangerskapsdiabetes eller noe. Men vært på en del ekstra kontroller på sykehus pga studie der de måler vekst. I uke 24 låg hun på 78 percentil og nå i uke 30 låg hun på 89 percentil, dvs 29% over gjennomsnittet. Men var ikke noe snakk om igangsettelse, er jo skummelt hvis hun skal bli kjempe stor.
Har forstått at det også har en del med selve behandlingen at bruker insulin under svangerskapet at de setter i gang 2 uker før om vekstkurven er over 20 %. Blir uansett satt i gang ved termin.

Har forstått at det også har en del med selve behandlingen at bruker insulin under svangerskapet at de setter i gang 2 uker før om vekstkurven er over 20 %. Blir uansett satt i gang ved termin.

Ja det har vel gjerne mer med det å gjøre. Men håper siden de følger med på veksten at eg kan slippe å gå mye over termin hvis hun ligger så høyt på percentil. Fikk i 2013 en gutt på 4440 g :facepalm: det gikk jo fint men er jo noen år siden. Har hørt om enkelte som har bestått glukosebelastningstest men allikevel hatt svangerskapsdiabetes.

Ja det har vel gjerne mer med det å gjøre. Men håper siden de følger med på veksten at eg kan slippe å gå mye over termin hvis hun ligger så høyt på percentil. Fikk i 2013 en gutt på 4440 g :facepalm: det gikk jo fint men er jo noen år siden. Har hørt om enkelte som har bestått glukosebelastningstest men allikevel hatt svangerskapsdiabetes.
Hadde ikke diabetes i 1. og 2. svangerskap og da fikk jeg ekstra ul i 2. svangerskap mot slutten for å vurdere om skulle bli i gang satt til termin. Da eldste var rett under 4 kg og kom 1 uke før termin. Men de estimerte henne ikke til å bli rundt mer enn 4 kg. Men var da glad for at hun kom 5 dager før termin og ikke ble fare for overtid. For når kom til hektene var hun 500 gr mer enn det jeg oppfattet når de veide henne, altså 4550 gr og ikke 4050 gr som jeg oppfattet. Hadde vært på UL bare noen dager før fødsel inntraff.

Hadde ikke diabetes i 1. og 2. svangerskap og da fikk jeg ekstra ul i 2. svangerskap mot slutten for å vurdere om skulle bli i gang satt til termin. Da eldste var rett under 4 kg og kom 1 uke før termin. Men de estimerte henne ikke til å bli rundt mer enn 4 kg. Men var da glad for at hun kom 5 dager før termin og ikke ble fare for overtid. For når kom til hektene var hun 500 gr mer enn det jeg oppfattet når de veide henne, altså 4550 gr og ikke 4050 gr som jeg oppfattet. Hadde vært på UL bare noen dager før fødsel inntraff.
Men det har til nå vært den raskeste og enkleste fødselen. Selv om hun har vært størst. Tredje mann var rett under 3400 gr, men regulert med insulin. Så blir spennende nå med fjerde mann. 12 % vekstavvik i uke 32.

Men det har til nå vært den raskeste og enkleste fødselen. Selv om hun har vært størst. Tredje mann var rett under 3400 gr, men regulert med insulin. Så blir spennende nå med fjerde mann. 12 % vekstavvik i uke 32.

Tenker jo litt på det siden eg har fått relativt store barn eg og. Første var 3600 10 dager før termin og andre 4440 til termin. Men får bare satse på at de følger med på det når eg skal på ny vekstkontroll i uke 36. Samtidig gikk begge fødslene veldig fint så ingen forskjell fra den minste til største så går nok fint uansett. Men greit å vite at en evt slipper å gå lenge over termin hvis en vet om at babyen kan være stor.

Spent på om jeg får før eller etter termin her. Om jeg blir igangsatt skjer det 2 uker før termin, men om det ikke skjer så har jeg født 3, 7 og 10 dager før termin før. Så håper jo jeg får litt før julaften xsmile7
Har termin 25.12.

Spent på om jeg får før eller etter termin her. Om jeg blir igangsatt skjer det 2 uker før termin, men om det ikke skjer så har jeg født 3, 7 og 10 dager før termin før. Så håper jo jeg får litt før julaften xsmile7
Har termin 25.12.
Spent selv på om det blir desember barn eller ikke her. Vet i løpet av neste uke om jeg blir igangsatt 2 uker før, da blir det ikke desember. Men om det ikke skjer, krysser fingrer for at det ikke blir slik. Så blir jeg igangsatt 1.desember om det ikke skjer noe før og med de andre har jeg født 7, 5 og 1 dag før. Så krympet litt for hver gang. Så lurer på om det blir igangsetting uansett med siste mann, enten på termin eller 2 uker før.

Har termin 8 januar, men blir nok fødsel i romjula siden de to andre også kom før.. HÅPER på å ha det lengste svangerskapet denne gangen å gå til januar, men ho kommer når ho vil:p

Back
Topp