Termin i mars - risikosport?

Freia97

Forelsket i forumet
Juliknøttene 2022
Vi vurderer å starte prøving på barn nummer to denne måneden, men tørr vi?

Vår førstefødte er født juli 2022. Med 80 prosent permisjon, passet alt perfekt med barnehagestart. Det var til og med 1,5 måned overlapp. Jeg hatet derimot å gå høygravid på våren/sommeren, og synes permisjonen ble tøff i høst- og vintermørket. Derfor kunne jeg virkelig ønske en vårbaby (jeg vet at dette ikke er noe man kan bestemme, og at man ikke vet hvor lang tid det tar før man blir gravid) - men jeg er så usikker på om jeg tørr.

For hva skjer om vi ikke får barnehageplass?

Vi har god økonomi, men har ikke hundretusener liggende på en sparekonto tilgjengelig for flere måned ulønnet permisjon. Vi er jo tross alt et ungt par i 20-årene som er i etableringsfasen i en dyrtid. Jeg har heldigvis en fleksibel jobb, men synes det hadde blitt ganske tungt å jobbe kveld/helg - og aldri sett familien fordi vi skulle fått det til å gå opp.

Samtidig føler vi oss veldig klar for et barn til, og for min egen mentale helse - synes jeg det hadde vært veldig fint å få en litt annerledes permisjon. Vi bor i Bergen! :)
 
Sannsynligheten for å få en barnehageplass før august er ikke så stor de fleste steder.

Jeg og har fått barn i august (begynte i bhg 2 år gammel) februar og desember (begynte ca 1,5 år gamle)

Delvis ulønnet permisjon, ferie, kontantstøtte og sparepenger måtte til.

Men ja, bare den eldste fikk vi i 20 årene og det var ikke like dyrtid da som nå. Så det må tas med i beregningen at dere på et eller annet vis trolig ikke har bhg før
 
Jeg fødte 8 mars i år.

Vi har 100% dekning. Jeg tar hele fellesdelen. Jeg har gjort det slik at jeg har periode med uttak frem til 19/6. så har jeg 5 uker ferie fra 20/6 til 25/7 og derfor fem uker uten uttak. Så har jeg periode med uttak igjen fra 26/7 til september ish hvor jeg har 10 dager ferie. Ny periode med 100% uttak frem til 8 oktober, fra da har jeg 80% uttak og skal (forhåpentligvis) jobbe 20%. 2 kvelder i uka, 4t per kveld. Slik strekkes fellesen frem til desember. Jeg må jobbe fullt fra desember, men da går pappaen ut i perm og er hjemme med snuppa frem til hun er 1 år.

Vi skal ringe kommunen og den private bhg og høre hvordan de utfører opptak og om det evt er mulig å søke «perm» fra bhg plassen dersom vi må søke om plass fra januar 2025 for å få plassen når vi trenger den fra mars 2025. Krysser fingrene, for hvis noen må gå hjemme til august må det bli meg i ulønnet permisjon, eller at jeg jobber bare kveld en periode..
 
Har mars og aprilbaby. Har måtte hatt ulønnet med begge. Hadde 100 % lønn gjennom permisjonen. Jeg begynte å sette av en sum allerede den måneden testen viste positiv. Så satt jeg av hver mnd frem til permisjonsslutt. Siden du ikke er gravid ennå kan du jo begynne allerede nå evt? Men ja, ting er dyrere nå, så vanskeligere å sette av. Men legg opp en plan og et budsjett, så går det :)
 
Back
Topp