Termin i desember

Ikke bry deg om hva "de" sier. Jeg kjenner masse folk som er født i desember og det er ingenting i vegen med noen av de. Mannen min er født i desember og det har da blitt bra folk av han også. Høy utdanning, bra jobb, bra fyr, flott pappa, et ekte kvalitetsmenneske rett og slett. Kos deg med desemberbabyen din du, det kommer til å gå helt fint. Aldersforskjellen mellom barn blir mindre og mindre betydelig etter hvert som de blir eldre uansett. Sommerbarn gir heller ingen garantier, mitt augustbarn har brukt litt lenger tid på det meste enn sine samkullinger, men han tar dem alltid igjen og det er ingenting galt med han i det hele tatt. Det er ingen fagfolk som mener at det viktigste for barnets utvikling er når på året de er født, det viktigste er at de får en trygg og god oppvekst. Husk det.
 
Jeg venter mitt 3:e desemberbarn:D To første er skapt i sengehalmen, denne via IVF. Og skal si at det er utrolig vanskelig å planlegge en graviditet. Det har jeg(vi) gjort i 5 år uten at det har hjulpet. Og når det nå endelig satt er vi umåtelig glade uansett hvilken måned hun kommer i.
Så forsøk drit i det andre sier, eller påpek at «sorry for at jeg er dårlig på planlegging for din skyld:thefinger» til de som klemmer frem idiotiske kommentarer.
Kan informere at å ha et spedbarn i juletiden er sinnsykt digg og så utrolig kos:love7 Så for tredje gang gleder jeg meg noe enormt:Heartpink
 
Jeg er født 27.desember og har hele livet ment det er barnemisshandling å la barn bli født da. :wacky:Men faglig merket jeg ikke noe, har alltid gjort veldig det bra på Skolen og vet at den tilbakemeldingen mine foreldre fikk. Jeg har alltid fått tilbakemeldinger som voksen for alderen, tar til seg læring lett osv. mine foreldre var veldig skeptisk til om det var lurt la meg starte når jeg startet. Men sier det fort gikk over når jeg først hadde begynt :cool:

Når jeg bikket 20 var det helt perfekt å være født så sent, jeg er sist til å bli 30 ;) jeg tror sene desemberbarn er det samme som de som er født i fellesferien. Det er vanskelig få til bursdager osv. ellers så blir det som det blir, du får jo ikke gjort noe uansett.
Eneste jeg sier er, pass på så bursdag er bursdag. Altså med bursdagspapir, og egne gaver. Det var det værste jeg viste når jeg var lita, god jul og gratulerer med dagen :woot::wtf:
 
Vi fikk vår nydelige datter i desember for snart to år siden, vi hadde en helt fantastisk julefeiring den første julen regelrett helt magisk tid med liten baby.

Vi mistet en datter i uke 22 før vi fikk henne vi har nå , så de som kjenner historien vår har heldigvis vett til å ikke komme med slike kommenterer for i den store sammenheng betyr det nok svært lite.

Jeg bruker oftest bare å si at tenk så heldig å ha bursdag i årets koseligste måned<3. Andre ganger kan jeg svare med at det er svært mange andre faktorer enn fødselsmåned som betyr noe, blant annet mors utdanningsnivå og siden jeg da snart har en doktorgrad så veier det sikkert opp for det;) en venninne av meg (som blir hakket mer irritert enn meg) bruker å si at ja tenk «Kim jong un er født i januar; breivik i februar, hitler i april, så det er jo ingen garanti».

Det viktigste er den oppveksten man gir barnet, og all den kjærligheten en gir til barna sine <3
 
Jeg har en femåring som er født sent på året. Skolestart neste år. Han er så flink og fin, litt mindre enn de som er født tidlig (sånn i høyde). Men vel så utviklet og god. Lært seg å lese før 5-årsalder og kan masse alt. Ikke tenk på det :) blir bra uansett!
 
Har flere familiemedlemmer som er født i desember. De var like klare for skolestart som andre skolestartere. Høyt utdannede i dag. Det de sier er at det var vanskelig å ha bursdag i desember når de var små siden alle er så opptatt før jul og vanskelig å få til bursdagsselskap. Jul og bursdag hadde også en tendens til å bli blandet, fikk stor bursdagsgave og ingen ting til jul eller motsatt. Bursdagsgaver var ofte innpakket i julepapir. De kjente på at bursdagen forsvant litt oppi alt, andre har liksom du mnd å året de gleder seg til jul og bursdag, mens desember barn kun har desember. Når det er sagt bryr de seg lite om det nå som de er voksne.
 
Jeg hadde termin 27.12 med eldste og folk sa flere ganger; får håpe du går over tiden og får januar baby da.
Hvorfor?
Jeg synes folk kan holde kjeft.
Det var veldig koslig med baby i julen :Heartred
Og som nevnt av andre. Masse plass på sykehuset :)
 
Vi fikk desemberbarn for snart 5år siden. Men kan si at han ble den største overraskelsen vi kunne fått. Klaffet slik at jeg faktisk hadde termin på selve julaften, men for meg kunne jeg jo ikke få en større gave enn å bli mor for første gang. Skal jo da sies at jeg gikk noen dager over, og det var ingen liten gutt som kom til den romjula. :Heartblue Ja han er minst i alder av alle i sin barnehage, men han henger ikke etter noen steder. Er faktisk slik at han er større enn noen av de som er født tidligere på året.
Det eneste jeg syns er vanskelig er bursdagsfeiringene, for det passer liksom nesten aldri å feire på dagen hans, men vi har valgt å feire med vennene hans etter jul, og kun familie på dagen hans. Så han får jo 3ganger med gaver. :hilarious: Men jeg regner med jeg får høre det når han fyller 18 og 20 at vi var dårlig med å planlegge han. Han trenger kanskje ikke å vite at han var planlagt og at jeg nesten tvingte faren med etter han hadde jobbet hele kvelden og halve natta. :hilarious: :angelic:
 
Jeg er desemberbarn og ei venninne er det. Vi begge var faktisk av de flinkeste i klassen og som venninnen min så fint sier det (bursdag 31des) alle feirer meg og uansett hvor jeg snur meg er det alltid noe å finne på på bursdagen min. (Nå som hun er eldre)
Desember er den koseligste mnd og det har aldri plaget meg å ha bursdag da :)
 
Det er jo ikke det samme, men vil dele likevel :)
Barnet mitt ble født 17. Mai.
Da fødselen begynte natt til 17, tenkte jeg på at jeg ble lei meg for at ikke barnet får sin egen dag, og ingen kommer til å ha tid til å feire bursdagen på selve dagen.
Men da jeg møtte jordmora på sykehuset og hun sa "FOR en dag å bli født på da! Tenk å ha bursdag på en så fin dag!". Det var alt jeg trengte å høre.
Det endret tankene mine og jeg ble bare glad. Og de tankene ble med i fødselen.
Og i ettertid er jeg så stolt over at barnet har bursdag på en så fin dag og elsker å påpeke det når folk spør når barnet er født.
Og vi plalegger og alltid ha bursdagsfeiring for barnet på 17. mai, uavhengig av om andre i familien kan komme eller ikke.
 
Min bror er født i desember, og han har aldri hatt noen tanker om det, annet enn det som er påpekt tidligere i tråden; ha egen bursdagsfeiring og egne bursdagskaker og gaver. Han haaaatet når besteforeldre og tanter og onkler slo sammen jul og bursdag i gaven.
Hans ønske var jo også å få feiret sin fødselsdag, uavhengig om det var jul eller ikke!
 
Jeg har ei jente på snart 3 som er født i romjula. Jeg tenkte mye på at jeg helst ville føde i januar og ble skuffa når jeg ble satt i gang før. Synes virkelig ikke det gjør noe lenger. Vi har super koslig familiefeiring i romjula, og det å føde i jula var jo kjempefint. Stille og rolig på fødeavdelingen (alene på 8 fødestuer), og fikk stort familierom i 10 dager. Nå har jeg termin til sommeren og vet det er andre forhold på fødeavdelingen da. Har også to venninner som er lege og ingeniør som er født i desember. Er ikke så bekymret lenger:laughing002 Nå er jeg litt irritert på de fordi de bare blir 29 mens jeg straks er 30!!:arghh: Og til slutt er jo min minst på sin avdeling i bhg, og føler faktisk at hun utvikler seg fortere pga det, når hun ikke er med de små «babyene» lenger:Heartpink
 
Etter ca 9 mnd aktiv prøving med både Letrozol og Ovitrelle x mange så satt endelig spiren og vi venter en liten bønne i desember:D selv er vi over oss av lykke, og gleder oss ekstremt til å møte den lille, men gleden får en bismak når folk spør om når termin er og jeg forteller at den er satt til 21.desember. Stakkars unge, snakk om dårlig planlegging, blir sikkert født på julaften den da, kommer til å henge etter på skolen for tenk det, den blir jo i verste fall nesten et helt år yngre enn de eldste klassekameratene. Og sånn holder folk altså på, og jeg blir lei meg - for jeg ønsker da ikke noe vondt for den svært så etterlengtede bønna vår! Jeg vet ikke helt hvor jeg vil med dette innlegget, men jeg tenker mye på dette. I begynnelsen håpet jeg at babyen skulle komme litt før tiden slik at noen rutiner kanskje kunne lages før julefeiringa og jeg håpet at jeg skulle få ha en liten baby hos meg som den koseligste julefeiringa noen gang. Nå begynner jeg nesten å be en stille bønn om å gå over til nyåret slik at babyen heller blir født helt først på januar, selv med de vondtene jeg har og har hatt gjennom hele graviditeten (ekstrem sv.skapskvalme og bekkenløsning som har medført krykker siden uke 16). Uff, jeg trengte å lufte litt, for det er rart hva folk sier faktisk betyr når en har tid til å la det kverne rundt i hodet:( er det noen andre med termin sent på året som har gjort seg noen tanker, eventuelt har noen gode råd for hvordan takle kommentarer fra folk?

Jeg fldte et prøverørsbarn i Desember. Vi var åpne om at det var prøverør og fikk aldri noen kommentarer, bare "endelig". Derimot fortalte jeg en lærer at jeg har en gutt født i desember(da hadde han rukket bli 5 år), og reaksjonen var "Å herregud, også gutt da?? Født i Desember? Stakkars, de henger jo sånn etter!".

Gutten min lå foran kurven på alt av utvikling, og lærte seg leste på egenhånd før skolestart. Han snakket i 3 ords setninger 16. mnd. gammel, og gikk da han var 9 mnd. Han var veldig klar for skolen da han startet, 5 1/2 år gammel. Høy for alderen var han også, men har høye foreldre. Derimot er han veldig sår selv på at han alltid er minst, så det hender han får frustrasjonsutbrudd på at han er minst, spesielt når de andre barna kommenterer det. I førsteklasse var han jo yngst på hele skolen, så vi innså at vi faktisk måtte snakke om dette med ham, at det var helt greit å være minst, og ga eksempler på andre ting(f.eks jeg er yngst i søskenflokken, en annen elev er lavest i klassen, størst, høyest etc. Og noen er alltid i midten!). Dette gjorde vi istedenfor å tie om at han var yngst, og det fungerte ganske godt. Det hender alikevel at han hilser på følelsen igjen, for det hender klassekamerater kommenterer det.
 
Jeg hadde termin med begge mine i desember, men begge er født i oktober, hhv 6 og 8 uker før termin
 
Er født i jula, aldri vært noe problem. Har vært best i klassen gjennom hele grunn- og ungdomsskola. Folk er så teit når de sier sånt. Gratulerer med baby hvis den er kommet nå :)
 
Back
Topp