Teppe over vogna

Lykketreff

Gift med forumet
jeg har sett et par som gjør dette, men har lest at det er livsfarlig for babyen. Jeg liker ikke helt tanken på å skulle mene noe om andre folk sin måte å gjøre ting på, men samtidig føler jeg nesten at jeg burde si til dem at det kan være farlig. På den annen side kan de ha tatt sine forholdsregler og ordnet med luftehull. Syns dere det er greit å mene noe om hva andre familier gjør med babyene sine?

Når d er fare å liv så mener jeg man skal si fra.. Ikke bra med teppe over selv med små luftehull. For lite oksygen inni er jo ikke bra..

Ikke bra. Det finnes solseil eller lignende, og barna klarer fint og sove i dagslys.

Jeg synes også det er en vanskelig situasjon.. Og mene noe om andres måte å gjøre ting på/oppdragelse o.l. kan slå helt feil om man sier det til dem.. Det kvier jeg meg for.. Jeg vet at jeg synes det hadde vært ubehagelig om noen fremmede hadde kommentert hvordan jeg gjør ting.. Men hadde jeg sett noe som er farlig, som f.eks teppet over vogna så hadde jeg villet sagt ifra!

Vel jeg mener mye om det selvfølgelig, men det betyr ikke at jeg alltid sier noe. Jeg tror rett og slett det ikke er særlig vits i å si fra. Alle får høre advarsler mot de teppene på barsel, de får skriftlig informasjon om at det er farlig, og helsesøster pleier å gjenta det. Hvis du ikke er blind har du lest det i avisen innimellom også. Når noen likevel velger å dekke til vognen, så tror jeg rett og slett de ikke vil høre. Jeg sier fra hvis noen dekker til helt, slik at det er direkte kvelningsfare. Sa fra en gang til en mamma som la dyna over hodet på babyen. :nailbiting: Hvis de bruker helsetepper, eller lager luftegliper, så gidder jeg ikke prøve å forklare at det øker krybbedødsrisikoen selv om de ikke direkte kveler barnet.

Back
Topp