Tenger litt råd og veiledning her

Nedsig skrev:

mammatileijente skrev:

Nedsig skrev:

mammatileijente skrev:
Her er det snakk om å ta på en genser og strømbebukse.. så får hun ha på seg en kjole om hun vil utenpå denn.. men da vil hun alltid ta av seg genseren.. hun vil ikke ha genseren under.. de i barnehagen og sier at det for lite klær,,

Jo jeg blir irritert.. for hun bestemmer jo i bunn og grunn ikke..
og jeg vil da vel ikke ha en jente som går for lettkledd ute...

Og hun kler ikke på seg selv om hun synes det er kaldt.. ikke nå i alle fall

Du burde ikke bli provosert over at et barn ønsker å bestemme selv. Det er naturlig for de fleste barn. Din oppgave er å legge til rette for at hun får gjøre det, samtidig som du ivaretar hennes beste. Å la henne velge mellom to antrekk er en god idé.

Ja, og velge mellom 2 antrekk var lurt;)

Men jo, jeg blir irritert.. og lettere for folk på utsiden og si at jeg ikke burde det.. dere kjenner jo ikke datteren min.. og alt det andre som hører med å ha en 4 åring;)

Det jeg sier er at du ikke bør bli irritert kun av den grunn at hun vil bestemme selv. Høres ut som om det er noe av grunnen til at du er frustrert, men barn skal jo være gira på å bestemme selv, det er helt naturlig og bra, så kan du ikke ha det i bakhodet, i stedet for å miste besinnelsen? Har du prøvd å forklare henne hvorfor hun ikke kan ha de kortermede kjolene? Og hva med forslaget om å ha en jakke utenpå?

Og du, jeg har fireåring selv. Som to- til treåring hadde han raserianfall minst en gang i uken, selv om han fikk være med på avgjørelser om ting som ikke påvirket helsa hans eller noe annet vesentlig. Jeg var konsekvent og tydelig, og han lærte at mine avgjørelser ikke ble påvirket av at han raste. Nå er det mye enklere; fireåringer går det jo an å føre resonnerende samtaler med, og dermed kan man få dem til å forstå veldig mye, særlig hvis man gjør en innsats.

Jeg er ikke fan av å skulle kontrollere og diktere barn så de ikke skal få bestemme noe.

Jeg er ikke kontrollerende og diktator heller da.. hehe.. herlighet;) Men ja, jeg blir irritert når hun ikke hører på meg. Er uaktuelt å gå med så lite klær på seg ute nå.

Når morningen starter sånn.. så prater jeg selvsagt med henne.. hver eneste gang.. forklarer hvorfor osv.. så blir hun enda mer sint.. for hun er fast bestemt.. jeg sier nei, det kan du ikke.. men du kan ha på deg den kjolen om du har en langermet under.. Hun; Kaster ting.. slår, spraker osv osv..

Du må ikke sammenligne ditt barn med mitt.. for det er jo ikke sikkert de er like.. Jeg har en utrolig sinnatagg når hun ikke får viljen sin.. og det gjelder på alt.. men akkurat kleskampen lar jeg henne ikke vinne.. pga at hun rett og slett ikke kan gå ut med så lite klær på seg.

Jeg har også utallige ganger tilbudt henne sånne tykke velourkjoler.. jakke til å ha over kortermet.. men nei.. hun SKAL ha på seg den korarmede kjolen

Miste bestinnelsen var kanskje feilvalgt ord.. men ja, jeg blir sint innimellom..

Nedsig skrev:

mammatileijente skrev:

Nedsig skrev:

mammatileijente skrev:
Her er det snakk om å ta på en genser og strømbebukse.. så får hun ha på seg en kjole om hun vil utenpå denn.. men da vil hun alltid ta av seg genseren.. hun vil ikke ha genseren under.. de i barnehagen og sier at det for lite klær,,

Jo jeg blir irritert.. for hun bestemmer jo i bunn og grunn ikke..
og jeg vil da vel ikke ha en jente som går for lettkledd ute...

Og hun kler ikke på seg selv om hun synes det er kaldt.. ikke nå i alle fall

Du burde ikke bli provosert over at et barn ønsker å bestemme selv. Det er naturlig for de fleste barn. Din oppgave er å legge til rette for at hun får gjøre det, samtidig som du ivaretar hennes beste. Å la henne velge mellom to antrekk er en god idé.

Ja, og velge mellom 2 antrekk var lurt;)

Men jo, jeg blir irritert.. og lettere for folk på utsiden og si at jeg ikke burde det.. dere kjenner jo ikke datteren min.. og alt det andre som hører med å ha en 4 åring;)

Det jeg sier er at du ikke bør bli irritert kun av den grunn at hun vil bestemme selv. Høres ut som om det er noe av grunnen til at du er frustrert, men barn skal jo være gira på å bestemme selv, det er helt naturlig og bra, så kan du ikke ha det i bakhodet, i stedet for å miste besinnelsen? Har du prøvd å forklare henne hvorfor hun ikke kan ha de kortermede kjolene? Og hva med forslaget om å ha en jakke utenpå?

Og du, jeg har fireåring selv. Som to- til treåring hadde han raserianfall minst en gang i uken, selv om han fikk være med på avgjørelser om ting som ikke påvirket helsa hans eller noe annet vesentlig. Jeg var konsekvent og tydelig, og han lærte at mine avgjørelser ikke ble påvirket av at han raste. Nå er det mye enklere; fireåringer går det jo an å føre resonnerende samtaler med, og dermed kan man få dem til å forstå veldig mye, særlig hvis man gjør en innsats.

Jeg er ikke fan av å skulle kontrollere og diktere barn så de ikke skal få bestemme noe.

Jeg er ikke kontrollerende og diktator heller da.. hehe.. herlighet;) Men ja, jeg blir irritert når hun ikke hører på meg. Er uaktuelt å gå med så lite klær på seg ute nå.

Når morningen starter sånn.. så prater jeg selvsagt med henne.. hver eneste gang.. forklarer hvorfor osv.. så blir hun enda mer sint.. for hun er fast bestemt.. jeg sier nei, det kan du ikke.. men du kan ha på deg den kjolen om du har en langermet under.. Hun; Kaster ting.. slår, spraker osv osv..

Du må ikke sammenligne ditt barn med mitt.. for det er jo ikke sikkert de er like.. Jeg har en utrolig sinnatagg når hun ikke får viljen sin.. og det gjelder på alt.. men akkurat kleskampen lar jeg henne ikke vinne.. pga at hun rett og slett ikke kan gå ut med så lite klær på seg.

Jeg har også utallige ganger tilbudt henne sånne tykke velourkjoler.. jakke til å ha over kortermet.. men nei.. hun SKAL ha på seg den korarmede kjolen

Miste bestinnelsen var kanskje feilvalgt ord.. men ja, jeg blir sint innimellom..

AnaBanana skrev:

Har en bestemt ung herremann selv. Blåser i det sålenge han har på seg nok klær etter værforholdene. 

Men han hadde ikke fått lov å gå med shorts på vinteren altså. 

Tror jeg hadde lagt vekk de kjoletoppene som hun kan gå med hvis hun har genser under, til hun går med på å ha på seg mer klær. Heller gått for tykke  kjoler med lange ermer, kanskje i ull eller fleece. 

Ja, nå er alt som heter kortermet kjole ute av huset;)

Vi har også klesdiskusjoner, men det går mer på at fargen er feil, tøyet er kjedelig osv osv... at han må ha strømpebukse og genser forstår han - men han er 5 da..
Den vinteren han var 2 nektet han en dag å kle på seg... Jeg orka ikke mer krangling, så jeg tok ungen under armen (i pysj) og gikk ut... Vi kom ikke veldig langt før han skjønte at dette var kaldt... Så da gikk vi tilbake igjen og han kledde på seg.
Det var langt mellom den type klesnekt etter dette...

Så ja - jeg hadde latt henne bestemme.
Eventuelt kan du fjerne tøy du ikke vil hun skal gå med fra skap/skuffer. Da blir det ikke noe valg. For tøyet er ikke der lenger.
Det hender jeg gjør det med tøyet til T hvis det er klær der jeg virkelig ikke vil at han skal gå med...... Problem solved liksom  "Åh.. nei... hmm... det har kanskje vaskemaskinen spist opp..."

Dollface skrev:
Vi har også klesdiskusjoner, men det går mer på at fargen er feil, tøyet er kjedelig osv osv... at han må ha strømpebukse og genser forstår han - men han er 5 da..
Den vinteren han var 2 nektet han en dag å kle på seg... Jeg orka ikke mer krangling, så jeg tok ungen under armen (i pysj) og gikk ut... Vi kom ikke veldig langt før han skjønte at dette var kaldt... Så da gikk vi tilbake igjen og han kledde på seg.
Det var langt mellom den type klesnekt etter dette...

Så ja - jeg hadde latt henne bestemme.
Eventuelt kan du fjerne tøy du ikke vil hun skal gå med fra skap/skuffer. Da blir det ikke noe valg. For tøyet er ikke der lenger.
Det hender jeg gjør det med tøyet til T hvis det er klær der jeg virkelig ikke vil at han skal gå med...... Problem solved liksom  "Åh.. nei... hmm... det har kanskje vaskemaskinen spist opp..."

Hehe

Ja, har i dag tatt bort alt med kort arm.. litt synd egentlig.. for mange søte kjoler hun kunne hatt på seg.. men da selvsagt med genser under.. men når hun ikke godtar det, så har jeg heller fjernet di.. vet det blir ramaskrik i morgen men..

Men til dere som sier barn lærer av erfaringer, hva gjør dere den dagen det faktisk ikke fungerer? Jeg er tante til ei jente som begynte slik da hun var to. Hennes mor tenkte at dette med erfaringer var en fin ting. Dette funket enormt dårlig og jenta gikk ut i tynn t-skjorte og sommer kjole på vinteren. Jenta var blå frosen, men mer klær skulle hun ikke ha. Denne kampen har nå pågått lenge, jenta nekter å bruke ull og varme jakker osv. Moren der har en kamp hver dag. Og vi er vel ganske enige der at dette er fordi hun ga etter når hun var liten i håp om at barne lærte. Som hun da ikke gjorde! Alle barn er ikke like, og jeg må si dere er heldige om dere har barn som lærer å høre på mamma fordi han/ hun fryser litt.

her er det kjole med genser under, eller ingen kjole i det heletatt. hun lærte fort selv om hun prøvde seg en del ganger. hun ble 4 år i august og har lenge vært bestemt på hva hun skal ha på seg. før sommeren pakket jeg vekk så og si alt som gikk i bukse og hun brukte bare strømpebuker og tights. nå som det begynner å bli kaldt ute prøver hun seg enkelte ganger, men da sier jeg bare at hun får ha på seg bukse hvis hun ikke vil ha genser under kjolen. buksene begynner også å bli ganske populære igjen

søteste skrev:
Men til dere som sier barn lærer av erfaringer, hva gjør dere den dagen det faktisk ikke fungerer? Jeg er tante til ei jente som begynte slik da hun var to. Hennes mor tenkte at dette med erfaringer var en fin ting. Dette funket enormt dårlig og jenta gikk ut i tynn t-skjorte og sommer kjole på vinteren. Jenta var blå frosen, men mer klær skulle hun ikke ha. Denne kampen har nå pågått lenge, jenta nekter å bruke ull og varme jakker osv. Moren der har en kamp hver dag. Og vi er vel ganske enige der at dette er fordi hun ga etter når hun var liten i håp om at barne lærte. Som hun da ikke gjorde! Alle barn er ikke like, og jeg må si dere er heldige om dere har barn som lærer å høre på mamma fordi han/ hun fryser litt.

Litt enig der...

De fikk erfare det i barnehagen i forrige uke.. jenta mi nektet å ha på seg varme klær under regntøyet.. når de kom fram til bålpassen var jenta mi nesten blå på tærne.. hun skrek og var i  skikkelig ulaget.. hadde ikke klaget på at hun var kald hele veien inn til bålplassen..

Endte med at de måtte ta av henne skoene og strømpebuksen og varme henne på bålet.. hun var skikkelig forfrossen

i morgen (eller en annen dag dere ikke skal noe) så lar du henne ta på seg kortermet kjole uten noe under og så går dere ut og er ute til hun fryser. så kanskje hun skjønner hvorfor hun må ha på seg klær. hadde sagt at om ikke klærne som er lagt fram kvelden før taes på uten en eneste protest på så kastes alle tskjorter og kjoler.

Fluttershy  skrev:
De lærer mere av erfaring enn noe annet....
Jeg hadde latt hu tusle ut i kjole uten strømpebukse og kortarma, så hu kunne kjent at dette faktisk er drit kaldt...

Det er veldig mange barn som ikke bryr seg om at de fryser eller at det er kaldt, så det hadde ikke jeg gjort i allefall!

Jeg hadde nok latt henne velge mellom to plagg som sagt over her. Også hadde jeg lagt de kortermete kjolene du ikke vil legge helt vekk i en annen skuff/ett annet skap enn der jentungen din finner seg klær, slik at de ikke er ett alternativ når hun går i skapet.

trine2007 skrev:
her er det kjole med genser under, eller ingen kjole i det heletatt. hun lærte fort selv om hun prøvde seg en del ganger. hun ble 4 år i august og har lenge vært bestemt på hva hun skal ha på seg. før sommeren pakket jeg vekk så og si alt som gikk i bukse og hun brukte bare strømpebuker og tights. nå som det begynner å bli kaldt ute prøver hun seg enkelte ganger, men da sier jeg bare at hun får ha på seg bukse hvis hun ikke vil ha genser under kjolen. buksene begynner også å bli ganske populære igjen

Har prøvd mange ganger å skrifte mening med klær.. men når hun har sett for seg et antrekk.. så er hun ikke til å rikke.. hun sitter ofte i bare trusa her i stua for å si det sånn.. for mens hun har raseriutbruddet sitt.. så går jeg og dusjer og spiser.. så når hun har roet seg så tar vi en ny samtale.. og da er det som regel lettere.. for da er hun ikke så sint lengre..

søteste skrev:

Selvfølgelig er ikke alle barn like, men i noen situasjoner kan man teste det ut.
Jeg syns det er feil av barnehagen å sende barnet tynnkledd på tur når det er kaldt - for de VET at hun kommer til å fryse... 
Men sånn som jeg gjorde, tok ungen ut på trappa i pysj (og skulle ned i garasjen og kjøre til barnehagen) så ville en av to ting skje:
Han ville fryse kjapt og vi kom til å gå inn igjen fordi han ville det, ellers ville han være sta, fryse LITT og gå i barnehagen i pysj.
Da hadde JEG lært at det ikke var måten å gjøre det på.
Det er erfaringene vi gjør som gjør oss til den vi er, og hvis et barn ikke erfarer NOEN ting, så tror jeg det blir dårlig stilt videre altså... MEN.. det er vi som foreldre som må guide barnet på veien gjennom erfaringene - og også med hvilke erfaringer..
Man lar ikke et barn smake en røyk for å la det kjenne på smaken liksom... for å håpe at den erfaringen gjør at barnet ikke begynner å røyke senere...

Eventuelt, hvis hun holder på på samme måte i helgen også, la henne få viljen sin en gang og gjør som dere vanlig gjør. Hvis dere går ut og hun da kjenner det er kaldt så vil hun forstå at hun må ha genser under kjolen for ikke å fryse.

Back
Topp