Nedsig skrev:
mammatileijente skrev:
Nedsig skrev:
Her er det snakk om å ta på en genser og strømbebukse.. så får hun ha på seg en kjole om hun vil utenpå denn.. men da vil hun alltid ta av seg genseren.. hun vil ikke ha genseren under.. de i barnehagen og sier at det for lite klær,,mammatileijente skrev:
Jo jeg blir irritert.. for hun bestemmer jo i bunn og grunn ikke.. og jeg vil da vel ikke ha en jente som går for lettkledd ute...
Og hun kler ikke på seg selv om hun synes det er kaldt.. ikke nå i alle fall
Du burde ikke bli provosert over at et barn ønsker å bestemme selv. Det er naturlig for de fleste barn. Din oppgave er å legge til rette for at hun får gjøre det, samtidig som du ivaretar hennes beste. Å la henne velge mellom to antrekk er en god idé.
Ja, og velge mellom 2 antrekk var lurt;)
Men jo, jeg blir irritert.. og lettere for folk på utsiden og si at jeg ikke burde det.. dere kjenner jo ikke datteren min.. og alt det andre som hører med å ha en 4 åring;)
Det jeg sier er at du ikke bør bli irritert kun av den grunn at hun vil bestemme selv. Høres ut som om det er noe av grunnen til at du er frustrert, men barn skal jo være gira på å bestemme selv, det er helt naturlig og bra, så kan du ikke ha det i bakhodet, i stedet for å miste besinnelsen? Har du prøvd å forklare henne hvorfor hun ikke kan ha de kortermede kjolene? Og hva med forslaget om å ha en jakke utenpå?
Og du, jeg har fireåring selv. Som to- til treåring hadde han raserianfall minst en gang i uken, selv om han fikk være med på avgjørelser om ting som ikke påvirket helsa hans eller noe annet vesentlig. Jeg var konsekvent og tydelig, og han lærte at mine avgjørelser ikke ble påvirket av at han raste. Nå er det mye enklere; fireåringer går det jo an å føre resonnerende samtaler med, og dermed kan man få dem til å forstå veldig mye, særlig hvis man gjør en innsats.
Jeg er ikke fan av å skulle kontrollere og diktere barn så de ikke skal få bestemme noe.
Jeg er ikke kontrollerende og diktator heller da.. hehe.. herlighet;) Men ja, jeg blir irritert når hun ikke hører på meg. Er uaktuelt å gå med så lite klær på seg ute nå.
Når morningen starter sånn.. så prater jeg selvsagt med henne.. hver eneste gang.. forklarer hvorfor osv.. så blir hun enda mer sint.. for hun er fast bestemt.. jeg sier nei, det kan du ikke.. men du kan ha på deg den kjolen om du har en langermet under.. Hun; Kaster ting.. slår, spraker osv osv..
Du må ikke sammenligne ditt barn med mitt.. for det er jo ikke sikkert de er like.. Jeg har en utrolig sinnatagg når hun ikke får viljen sin.. og det gjelder på alt.. men akkurat kleskampen lar jeg henne ikke vinne.. pga at hun rett og slett ikke kan gå ut med så lite klær på seg.
Jeg har også utallige ganger tilbudt henne sånne tykke velourkjoler.. jakke til å ha over kortermet.. men nei.. hun SKAL ha på seg den korarmede kjolen
Miste bestinnelsen var kanskje feilvalgt ord.. men ja, jeg blir sint innimellom..