Tenger litt råd og veiledning her

mammatileijente

Forumet er livet
VIP
Er såååå lei av at jenta mi skal være så vrang når det kommer til klesveien...

I 80% av tilfellene er hun vrang. Hun skal bestemme selv... og det er egentlig kanske så uaktulet når valget hennes alltid er kjole uten noenting under.. hun godtar strømpebukse.. men vil ikke ha en langermet genser under.. og nå i november så er det ikke aktuelt å bare gå i en t-skjorte eller kortermet kjole..

Hvordan hadde dere løst dette? Jeg mister fort besinnelsen.. fordi dette skjer nesten dagblir.. og det begynner å bli ganske så slitsomt..

Tror ikke hun skjønner at det er kaldere ute nå i forhold til sommer.. tror hun lever i sommer mnd;)

Jeg har også lagt frem klær på kvelden.. da har vi blitt enige om at det er dette hun skal ha på seg.. og hun har sa samtykket.. men når morningen kommer, så skal hun ikke ha på seg det.. og går og finner andre klær.. som da er kortermet..

Gosj , jeg blir sliten av dette.. føler at det er evinnelig krangel hver mnd..

¨Hadde dere bare latt henne gå så tynnkledd? Hadde dere satt ned foten og vært bestemt på at akkurat det som du har lagt frem skal du ha på deg.?

Høres sikkert ut som småting for dere.. men dette er utrolig slitsom... for meg i alle flal

Ikke skap mer konflikt enn nødvendig. Hvis hun vil ha en rød kjole i stedet for en rosa, så la henne få det. Hvis hun vil ha en kortermet så la henne ha det, og gi henne en jakke å ha over. Hun tar den fort nok på seg når hun skjønner at det blir kaldt. Dette er ikke noe å miste besinnelsen over.

Her er det snakk om å ta på en genser og strømbebukse.. så får hun ha på seg en kjole om hun vil utenpå denn.. men da vil hun alltid ta av seg genseren.. hun vil ikke ha genseren under.. de i barnehagen og sier at det for lite klær,,

Jo jeg blir irritert.. for hun bestemmer jo i bunn og grunn ikke.. og jeg vil da vel ikke ha en jente som går for lettkledd ute...

Og hun kler ikke på seg selv om hun synes det er kaldt.. ikke nå i alle fall

Vi hadde også en som skulle bestemme alt selv en periode. Det nyttet ikke å bli enig om kvelden, for ønskene var helt annerledes om morningen. Så her fant jeg frem 2 antrekk så fikk hun bestemme utav de, det hjalp her. For da følte hun at det var hun som hadde bestemt det selv.

nussnøff skrev:
Vi hadde også en som skulle bestemme alt selv en periode. Det nyttet ikke å bli enig om kvelden, for ønskene var helt annerledes om morningen. Så her fant jeg frem 2 antrekk så fikk hun bestemme utav de, det hjalp her. For da følte hun at det var hun som hadde bestemt det selv.

Hvor gammel var hun i den perioden? Og når gav det seg? ;)

mammatileijente skrev:

nussnøff skrev:

Hvor gammel var hun i den perioden? Og når gav det seg? ;)

Hun begynte vel rett før hun var 3 år, og hun blir 4 i januar, så vil tippe ca 1/2 år.

mammatileijente skrev:
Her er det snakk om å ta på en genser og strømbebukse.. så får hun ha på seg en kjole om hun vil utenpå denn.. men da vil hun alltid ta av seg genseren.. hun vil ikke ha genseren under.. de i barnehagen og sier at det for lite klær,,

Jo jeg blir irritert.. for hun bestemmer jo i bunn og grunn ikke..
og jeg vil da vel ikke ha en jente som går for lettkledd ute...

Du burde ikke bli provosert over at et barn ønsker å bestemme selv. Det er naturlig for de fleste barn. Din oppgave er å legge til rette for at hun får gjøre det, samtidig som du ivaretar hennes beste. Å la henne velge mellom to antrekk er en god idé.

Kjøp gode tykkere kjoler med lange ermer og tykke ullstrømpiser, og itillegg la hu velge mellom to plagg:)

Jeg ville og lagt vekk de tynne kjolene for en periode, for de hører jo sommeren til og kan heller pakkes frem ved behov:)

Så lenge barna er så små at de ikke vet sitt eget beste så kan de ikke bestemme dette synes jeg.Min sønn har prøvdå bestemme hva han skal ha på seg flere ganger og her i huset er det ikke aktuelt. Det er enn kamp jeg tar lett. Jeg er redd for sykdom, og det får man om man går tynnkledd og det er iskaldt ute.
Men at barna skal være med på å bestemme litt er jeg enig i, men det er om man ikke setter liv og helse på spill. Og det mener jeg når ett barn vill gå i t-skjorte på vinteren gjør da.
Jeg hadde gjort som enn annen nevner over her. Lagt frem to forskjellige plagg og det er kunn de to hun fikk velge av.  Og ferdig med det. Ja det blir nok sikkert litt hyl og protester i førsten, men det går over. Lykke til:)

Nedsig skrev:

mammatileijente skrev:

Du burde ikke bli provosert over at et barn ønsker å bestemme selv. Det er naturlig for de fleste barn. Din oppgave er å legge til rette for at hun får gjøre det, samtidig som du ivaretar hennes beste. Å la henne velge mellom to antrekk er en god idé.

Ja, og velge mellom 2 antrekk var lurt;)

Men jo, jeg blir irritert.. og lettere for folk på utsiden og si at jeg ikke burde det.. dere kjenner jo ikke datteren min.. og alt det andre som hører med å ha en 4 åring;)

Jeg hadde pakket vekk alt av korterma, og tynne kjoler gitt.

Og heller skaffet litt tykkere kjoler, som passer til vinteren, vet at H&M har en del fint.

Skrulla86 skrev:
Kjøp gode tykkere kjoler med lange ermer og tykke ullstrømpiser, og itillegg la hu velge mellom to plagg:)

Jeg ville og lagt vekk de tynne kjolene for en periode, for de hører jo sommeren til og kan heller pakkes frem ved behov:)

Ja, har pakket bort alle sommerkjolene... de kunne jeg ikke hatt hatt her for å si det sånn.. hehe

Men har igjen et par kjoletopper.. som er helt greit å ha på seg.. så lenge hun har langermet under..

Har 4-5 langermet kjoler i velur.. men de er nok en smule varm enda.. hun fikk ha på seg en sånn en på onsdag i barnehagen.. og hun svettet ihjel..
Men ja, vi har endel sånne koler..

På onsdag så ble hun så forbanna og sint for at hun ikke fikk lov til å ha på seg bare en kortermet kjoletopp.. endte med at jeg ikke kledde på henne.. gikk i dusjen.. når jeg kom ut igjen var hun roet seg ned.. og da ble vi enige sammen om at hun kunne få ha på seg en langermet kjole.. så da var det løst... hun var fornøyd.. og jg var fornøyd;)

søteste skrev:
Så lenge barna er så små at de ikke vet sitt eget beste så kan de ikke bestemme dette synes jeg.Min sønn har prøvdå bestemme hva han skal ha på seg flere ganger og her i huset er det ikke aktuelt. Det er enn kamp jeg tar lett. Jeg er redd for sykdom, og det får man om man går tynnkledd og det er iskaldt ute.
Men at barna skal være med på å bestemme litt er jeg enig i, men det er om man ikke setter liv og helse på spill. Og det mener jeg når ett barn vill gå i t-skjorte på vinteren gjør da.
Jeg hadde gjort som enn annen nevner over her. Lagt frem to forskjellige plagg og det er kunn de to hun fikk velge av.  Og ferdig med det. Ja det blir nok sikkert litt hyl og protester i førsten, men det går over. Lykke til:)

Uff ja.. kan se for meg at det blir en fight alikevel.. sikkert ikke alle dagene.. men noen ganger.. Når hun ikke får det som hun vil så kan leker gå veggimellom.. tv`en kan få seg et slag.. osv osv.. og sånt på morningen.. når du stresser med å få henne i barnehage.. lufte bikkja.. og komme seg på jobb.. det er ikke en ønskelig morning for mitt vedkommende i alle fall..

Godt å høre at du er enig med meg;) Og skal legge frem 2 antrekk.. hva om hun ikke vil ha på noe av de da`? Og hun ikke får bestemme.. for jeg har bestemt at det blir enten eller..

hadde pakket vekk alt "sommerklær" i en eske på loftet..

mammatileijente skrev:

søteste skrev:

Uff ja.. kan se for meg at det blir en fight alikevel.. sikkert ikke alle dagene.. men noen ganger.. Når hun ikke får det som hun vil så kan leker gå veggimellom.. tv`en kan få seg et slag.. osv osv.. og sånt på morningen.. når du stresser med å få henne i barnehage.. lufte bikkja.. og komme seg på jobb.. det er ikke en ønskelig morning for mitt vedkommende i alle fall..

Godt å høre at du er enig med meg;) Og skal legge frem 2 antrekk.. hva om hun ikke vil ha på noe av de da`? Og hun ikke får bestemme.. for jeg har bestemt at det blir enten eller..

Jeg regner med at du må ta den kampen et par dager altså, så forhåpentligvis da så skjønner hun at her kommer jeg ikke så langt med hylingen og skrikingen min. :)
De fleste barn er stae, veldig stae, så de gir seg ikke med det første.
Jeg hadde lagt frem 2 plagg, ferdig med og var hun da misfornøyd så får hun bare hyle og skrive så mye hun vill. Det fungerer slik her. Jeg vinner de kamper jeg plukker ut for å vinne. Hehe.
Jeg ønsker deg lykke til og ikke gi deg, da har du tapt. Beregn litt ekstra tid om morgene:) Dette her  er jo også ett kompromiss, hun får bestemme litt, men ikke alt:)

mammatileijente skrev:

Nedsig skrev:

mammatileijente skrev:

Ja, og velge mellom 2 antrekk var lurt;)

Men jo, jeg blir irritert.. og lettere for folk på utsiden og si at jeg ikke burde det.. dere kjenner jo ikke datteren min.. og alt det andre som hører med å ha en 4 åring;)

Det jeg sier er at du ikke bør bli irritert kun av den grunn at hun vil bestemme selv. Høres ut som om det er noe av grunnen til at du er frustrert, men barn skal jo være gira på å bestemme selv, det er helt naturlig og bra, så kan du ikke ha det i bakhodet, i stedet for å miste besinnelsen? Har du prøvd å forklare henne hvorfor hun ikke kan ha de kortermede kjolene? Og hva med forslaget om å ha en jakke utenpå?

Og du, jeg har fireåring selv. Som to- til treåring hadde han raserianfall minst en gang i uken, selv om han fikk være med på avgjørelser om ting som ikke påvirket helsa hans eller noe annet vesentlig. Jeg var konsekvent og tydelig, og han lærte at mine avgjørelser ikke ble påvirket av at han raste. Nå er det mye enklere; fireåringer går det jo an å føre resonnerende samtaler med, og dermed kan man få dem til å forstå veldig mye, særlig hvis man gjør en innsats.

Jeg er ikke fan av å skulle kontrollere og diktere barn så de ikke skal få bestemme noe.

De lærer mere av erfaring enn noe annet....
Jeg hadde latt hu tusle ut i kjole uten strømpebukse og kortarma, så hu kunne kjent at dette faktisk er drit kaldt...

Har en bestemt ung herremann selv. Blåser i det sålenge han har på seg nok klær etter værforholdene. 

Men han hadde ikke fått lov å gå med shorts på vinteren altså. 

Tror jeg hadde lagt vekk de kjoletoppene som hun kan gå med hvis hun har genser under, til hun går med på å ha på seg mer klær. Heller gått for tykke  kjoler med lange ermer, kanskje i ull eller fleece. 

Back
Topp