Temperatur på soverommet?

Sillynelly

Betatt av forumet
De fleste steder anbefales 17-19 grader på soverommet. Samtidig tar mange til orde for at dagsoving godt kan foregå i frisk luft, også vinterstid så lenge det ikke er FOR kaldt.

Jeg skjønner ikke helt hvorfor det siste er greit, mens glipe på vinduet og noe lavere temperatur på soverommet ikke er det.

Noen som kan forklare meg det?
Hvilken temp har du på soverommet? Har du åpent vindu?

Alle svar mottas med takk :).
 
Kanskje fordi på dagtid i vogn er det gjerne snakk om 30 min til 3 timer og på natten 8-12 timer? Og en har gjerne mer klær på ute enn inne. Viktig å kle seg etter temperatur.

Tror tempen her ligger på 18 grader om vinteren. Har kun terrassedør og sover ikke med den åpen på vinteren pga trekk og syns det er kaldt nok fra før.
 
Ute sover de jo også oftest i pose, ikke med dyne som lett sparkes av :)
 
Dagsovingen ute er jo i mye kortere tidsrom enn ei hel natt :)
I tillegg til at det ofte ikke er trekk inne i vogna som ved åpent vindu, og at man har mer klær på seg og sover i pose. Men det hele skjer jo også under oppsyn som også er et viktig aspekt. Selv om man ikke konstant ser i vogna, følger de fleste med og får jo med seg at bebis for eksempel ikke legger hele ansiktet inntil posen eller sjekker temperaturen jevnlig om babyen er liten så den ikke er for kald eller varm. Dèt gjør man ikke på natta når man selv sover og babyer bør ikke sove i vognbag eller tykk sovepose på nattestid, derfor blir sovemiljøet mer åpent enn i ei vogn.

så forholdene er jo helt annerledes ved dagsoving i vogn kontra soving i seng på natta :)
 
Spurte akkurat om det der på sykehuset. Det var ikke noe i veien for å ha det kaldere på soverommet, men da bruke lue og sovevotter på barnet.
 
Som andre her skriver kler man på barnet mer i vogna enn i senga og i vogna har man tykk pose. I tillegg til at man sover mye kortere tid ute. Vi har ikke vinduet oppe på vinteren, har ca 18 grader på rommene til barna.
 
Vi har faktisk en temperatur på rundt 16 grader på rommet vårt og frøkna sover godt her, men må bruke en bomullspysj og sokker pluss nattpose og dyne. Vi lufter ikke, men bor i et gammelt hus og har ikke varmeovn på soverommet
 
Vi har prøvd 18 grader på soverommet hennes, men da er hun kald (sover oftest på magen oppå dyna, med vanlig pysj.) Så vi har måttet øke tempen til 20 grader ;)
Da gutta mine var små bodde vi i et trekkfullt gammelt hus og alle tre sov med tynt ulltøy og sokker i 16-17 grader.. Gikk fint det og :)
 
Spurte akkurat om det der på sykehuset. Det var ikke noe i veien for å ha det kaldere på soverommet, men da bruke lue og sovevotter på barnet.
LUB fraråder bruk av lue nattestid i seng, ettersom det er der barnet regulerer kroppstemperaturen. Ikke ment som noe kritikk altså, men til info.
 
Back
Topp