Telle trivselen

MammatilMiaogchris

Glad i forumet
D sies at etter uke 28 ska man daglig telle spark til barnet er født. D e for å bli kjent med barnet og avdekke tidlig problemer..
Du ska starte fra første sparket og ta tid hvor lang tid tar d for 10 spark. Flere spark på samme tid telles som ett og hikk telles ikke. Ta tid ca samme tid hver dag.

Her sier jordmor at man skal være oppmerksom på døgnmønsteret til babyen, men ikke være for opphengt i å telle. Noen ganger sparker kanskje babyen innover/utover mot morkaken, og det merkes ikke så godt. Men helt riktig at man skal kjenne liv til omtrent samme tid hver dag! :-)

Jeg var på vekstkontroll for litt siden, og nevnte at sparkene var blitt mer diffuse og svake.
Da sa legen at man heller ikke skal henge seg opp i styrken på sparkene, da det er så subjektivt.

Det viktigste er å kjenne bevegelser, for styrken og antall vil kunne variere ettersom hvordan babyen ligger. På slutten blir det også mer glidende bevegelser framfor spark.

Nå har babyen min lagt seg med hodet ned, og jeg kjenner bevegelser/dult på samme sted hver gang. Om jeg har vært veldig aktiv er babyen roligere, men blir jeg urolig vet jeg nå hvordan babyen ligger. Og da kan jeg bare roe ned litt i sofaen, og kjenne etter. :-)

Det kan bli mange bekymrede gravide om man en dag teller mindre spark enn vanlig. Så husk at babyen kan sparke innover, den blir roligere når man selv er veldig aktiv, og at sparkene kan variere i styrke, og bli mer glidende. :-)

Jeg synes dette med å kjenne liv og spark er veldig vanskelig. Noen dager kjenner jeg det kjempegodt og ser det utpå magen, samt kjenner spark ofte. Andre dager kjenner jeg bare svake bevegelser og ikke like ofte....finner ingen mønster! Er 30 +3

Hadde en periode hvor jeg ikke kjente stort til knerten, noe som var litt skummelt, for ukene før dette så hadde jeg kjent bevegelser og spark ganske gjevnlig. Men fikk roet meg ned med at h*n sparket innover :) Nå er de bevegelsene tilbake til det "normale" og jeg morer meg med å legge meg ned på sofaen, flatt, på kvelden og bruker en telleapp ;-)
Føler jeg byner å bli kjent med hva som er det normale, hvis det skulle skje noe håper jeg at jeg kjenner det igjen :)

Last edited:
Hvis jeg skulle talt antall spark så hadde jeg ikke gjort annet tror jeg :P er så trygg på at alt er fint. Vi har koselige samtaler hver dag :)

Her er det vanskelig å telle spark fordi hun ligger i seteleie og morkaka ligger på fremre vegg,men er ikke bekymret for jeg kjenner mye liv hver dag bare på en helt annen måte enn jeg gjorde med storebror. Mye spark ned mot blæra og ellers kan jeg egentlig kjenne litt over alt og litt romstering. Lurt litt på om det er en blekksprut inni der;). Litt kjedelig med den morkaka da for blir vanskelig for kjæresten å kjenne spark fordi de er mye svakere da og gjerne ikke så mye om gangen.

Back
Topp