Her sier jordmor at man skal være oppmerksom på døgnmønsteret til babyen, men ikke være for opphengt i å telle. Noen ganger sparker kanskje babyen innover/utover mot morkaken, og det merkes ikke så godt. Men helt riktig at man skal kjenne liv til omtrent samme tid hver dag!
Jeg var på vekstkontroll for litt siden, og nevnte at sparkene var blitt mer diffuse og svake.
Da sa legen at man heller ikke skal henge seg opp i styrken på sparkene, da det er så subjektivt.
Det viktigste er å kjenne bevegelser, for styrken og antall vil kunne variere ettersom hvordan babyen ligger. På slutten blir det også mer glidende bevegelser framfor spark.
Nå har babyen min lagt seg med hodet ned, og jeg kjenner bevegelser/dult på samme sted hver gang. Om jeg har vært veldig aktiv er babyen roligere, men blir jeg urolig vet jeg nå hvordan babyen ligger. Og da kan jeg bare roe ned litt i sofaen, og kjenne etter.
Det kan bli mange bekymrede gravide om man en dag teller mindre spark enn vanlig. Så husk at babyen kan sparke innover, den blir roligere når man selv er veldig aktiv, og at sparkene kan variere i styrke, og bli mer glidende.