Telle bevegelser

Smågoth

Gift med forumet
Tilgangsansvarlig
Marsboerne 2023
Aprilspirene 2023
Sikkert ikke bare meg som blir paranoid når baby har en rolig dag eller to? :smiley-ashamed004
Er i uke 22 nå, men har kjent liv i 10 uker, daglig nesten hele den tiden. Jordmor sa at de ikke forventer at man kjenner daglig før i uke 24, og mener å ha lest at det med å telle bevegelser gjør man senere. Likevel siden jeg har kjent så lenge og ofte blir jeg jo usikker.
Babyen min er ganske aktiv og sterk, hun er mest aktiv sent på kveld / natt, av og til når jeg har spist eller ligger på ryggen. Hun har hatt noen rolige dager iblandt. Hun skifter posisjon en del, har kjent en del spark nedover og innover de siste par dagene, så lurer på om hun bare ligger sånn at jeg ikke kjenner så mye akkurat nå (hadde morkake litt sånn foran nede på OUL). Er ikke så mange av de sparkene som man ser på utsiden, som jeg begynte å få fra 19+0. Seff sparker hun litt akkurat nå :p Men likevel får jeg litt sånne paranoide tanker, spesielt når jeg har lest sånn "ikke vent til neste dag, ring føden med en gang" selv om det sikkert gjelder senere :nailbiting:

Hvordan ligger dere andre an? Vet jo det fortsatt er noen som ikke kjenner særlig ennå, men dere som gjør, blir dere bekymret? "Teller" dere bevegelser, og tar kontakt med helsepersonell hvis det blir roligere? Prøver å si til meg selv at jeg bør ta det med ro og ikke begynne å telle bevegelser før 3. trimester, men lettere sagt enn gjort :hilarious: Skal forresten på vekstkontroll UL neste torsdag, så er egentlig bare typisk at jeg blir paranoid kort tid før hver UL :laughing002 Ville bare lufte litt, kanskje noen andre trenger å gjøre det samme :joyful:
 
Du kan ta det med ro tenker jeg.
Gå inn på kjennliv.no der er det mange tips man kan bruke som rettesnor. Også er det faktisk sånn at de veldig sjeldent tar deg inn for sjekk før 24+0, ved mindre det er snakk om totalt fravær av liv i lang tid. Er du bekymra så ring såklart, men er ikke egentlig noe å strrsse for mye med helt enda. Babyen er så liten at om den snur seg med ryggen ut, vil man plutselig ikke kjenne noe eller kjenne mye mindre :)
Men jeg tror det er vanlig p bli bekymra når man kjenner mindre - enten utgangspunktet var at man kjente mye eller ikke så veldig ofte. Endringene skaper uansett uro.
Velg deg ut for eksempel to tider på dagen hvor du kjenner etter liv, lettere å ha noe å sammenligne med fra dag til dag, fremfor å tenke på det hele tiden. Når man feks har barn fra før, rekker man ikke å kjenne etter hele tiden, mens når det er første kjenner man oftere etter typ hver gang man er våken :) ❤️ Sånn var jeg hvertfall :p
 
Ville gått gjennom "sjekklisten" på kjennliv.no, drikk noe kaldt med sukker, legg deg ned og slapp av
 
Tok og spiste og drakk et glass cola (det var noen spark imens), så la meg ned på venstre side, og i en halvtime var det helt stille :hilarious: Så to dult og stille i ca. 45 min til. Rullet over på ryggen, og DA kom det minst 10 bevegelser på få minutter! :woot: Har merket at å ligge på ryggen kan få henne til å bevege seg, så jeg bør vel kanskje gjøre det istedenfor venstre side som sies er best :joyful: Merker virkelig hvor stressa jeg blir av rolige stunder, men når hun er sånn som hun pleier å være er det null grunn til bekymring :p Vet ikke helt om jeg tør å begynne å telle hver dag helt ennå da
 
Er like langt på vei som deg, men ikke kjent liv like lenge. De siste to-tre ukene har jeg kjent liv hver dag, men synes det varierer hvor mye. På søndag hadde jeg ikke kjent liv hele dagen, så ble litt bekymret, men plutselig kom det noen spark på natten. Ikke mange, men nok til å berolige meg. Dagen etter var det brått masse bevegelse igjen! Tenker at det enda er masse plass der inne, og de turner rundt og det er mulig at de enkelte dager sparker så man ikke kjenner så mye. Så lenge jeg kjenner NOE hver dag har jeg slått meg til ro med at det varierer. Men etter uke 24 kommer jeg ikke til å nøle med å dra inn for en sjekk om jeg føler meg usikker på at alt er bra!
 
Her har det gått litt opp og ned i det siste. Var litt engstelig denne uken, for jeg syns baby var veldig rolig. Men i dag har det vært skikkelig fest der nede! Leste at baby kan snu seg og sparke bakover, og at det er derfor man i perioder ikke kjenner det så godt.
 
Her har det gått litt opp og ned i det siste. Var litt engstelig denne uken, for jeg syns baby var veldig rolig. Men i dag har det vært skikkelig fest der nede! Leste at baby kan snu seg og sparke bakover, og at det er derfor man i perioder ikke kjenner det så godt.
Har vært full fest de siste dagene nå, blir vekket flere ganger om natten :hilarious: Det er sånn hun pleier å være :joyful:
 
Back
Topp