Teite posten! Pristillegg på smartpostkonvolutter

Oh Dear

Forumet er livet
VIP
Januar 2017
Koker her jeg sitter!
Leste nettopp på et scrappeforum at posten har endret satsene for porto eller noe, og de har altså da kommet med en bestemmelse om at tykkelsen på konvoluttene er med på å avgjøre prisen, altså ikke bare vekt slik som før, og evt størrelsen. 
Jeg har jo brukt posten mer enn noen gang etter at de fikk smartpostkonvolutter, og bruker dem veldig mye. Sender jo scrappeting og ark osv, og det skjer vel ALDRI at jeg sender en konvolutt som er mindre enn 2 cm i tykkelse, for de blir jo fullpakket med det som er plass til oppi, gjerne blomster og slikt.

Poenget med smartpost var jo at vi skulle slippe å tenke på sånt! Spent på hvor mye tillegget blir for smartpostkonvolutter over 2 cm... 

Det mest provoserende er jo at det er umulig å la være å bruke posten til å sende ting heller. :S

Seriøst?? Smartpost koster jo flesk i tillegg....! Det var dårlig av posten altså. Jeg har alltid tenkt på det på samme måte som deg (slippe å bekymre meg for hvor mye jeg putter oppi, så lenge jeg får plass). Da forsvinner jo poenget..

Lizz83 skrev:
Seriøst?? Smartpost koster jo flesk i tillegg....! Det var dårlig av posten altså. Jeg har alltid tenkt på det på samme måte som deg (slippe å bekymre meg for hvor mye jeg putter oppi, så lenge jeg får plass). Da forsvinner jo poenget..

Det kan nesten virke som om smartpost ikke er lov å ha tykkere enn 2 cm, ut fra det jeg kan lese nå. Fant en tabell med noen sinnsyke priser på for konvolutter tykkere enn 2 cm, og tykkere enn 7 cm var i en egen tabell.

Altså, hvem sender brev i smartpostkonvolutt? Det er jo slikt man bruker når man skal sende ting med litt størrelse og vekt, nettopp for å spare porto og tenking og for å VITE hvor mye portoen blir før man kommer på posten. Gaaah. 

Jeg synes bare det er teit at man ikke kan bruke dem til utlandet lenger, ble vel slutt med det for ett par år sia, før kunne man ekstrafrankere dem...

Men har det ikke vært sånn om den tykkelsen hele tiden? Er det virkelig nytt?

*Meya* skrev:

Jeg synes bare det er teit at man ikke kan bruke dem til utlandet lenger, ble vel slutt med det for ett par år sia, før kunne man ekstrafrankere dem...

Det er jo tillegg på ting som har en viss bredde, men jeg har aldri hørt noe om tykkelsen før. 
Vi som sender scrappesaker, f.eks. gir hverandre papirblomster, som jo ikke veier mange gram, men tar litt plass, vi stapper jo konvolutten full og setter en ekstra teip på så ikke den skal sprette opp, har aldri vært borti noen tykkelsebegrensninger før. 

Denne infoen gikk jo posten ut med i 2011 slik at folk som bruker smartkonvolutter mye kunne hamstre, ettersom de konvoluttene som ble kjøpt i fjor også kan brukes i år.

Men teit, ja!!

toneany skrev:

*Meya* skrev:

Det er jo tillegg på ting som har en viss bredde, men jeg har aldri hørt noe om tykkelsen før. 
Vi som sender scrappesaker, f.eks. gir hverandre papirblomster, som jo ikke veier mange gram, men tar litt plass, vi stapper jo konvolutten full og setter en ekstra teip på så ikke den skal sprette opp, har aldri vært borti noen tykkelsebegrensninger før. 

Kjenner godt til problemet med å ikke få plass i konvoluttene, jeg swapper andre ting, ikke scrappesaker, og det blir fort fult. 

Ja det ble jeg overasket over når jeg sendte julegave, pakken ble målt tykkelsen på..var klar over str saken men ikke tykkelsen..alt for å tjene mer og få folk til å sende enda mindre 

Trone skrev:
Denne infoen gikk jo posten ut med i 2011 slik at folk som bruker smartkonvolutter mye kunne hamstre, ettersom de konvoluttene som ble kjøpt i fjor også kan brukes i år.

Men teit, ja!!

Hm. Jeg hadde ikke hatt råd til å hamstre noe særlig selv om jeg hadde fått med meg dette. 

Hele poenget med smartposten er jo borte da.....

Så frustrerende, 2 cm er jo ingenting! Sender også min del scrappesaker rundt i det ganske land og er vel så og si avhengig av smartpostkonvolutter for at det ikke skal bli for dyrt. De har hatt tillegg for tykkelse over 7 cm for vanlig post tidligere, men aldri hatt begrensninger for smartpostkonvoluttene. Da er jo hele poenget med konvolutten vekke!
Ser det står "Send det du får plass til" i informasjonen om smartpostkonvoluttene enda, selv om det i prislisten står inntil 2 cm. Noe selvmotsigende, ja!

HolyCrap! skrev:
Hele poenget med smartposten er jo borte da.....

Mhm, for da sender man jo gjerne ting som enten er for tunge eller for store til å sende med vanlig porto uten å ruinere seg. 

KatBra skrev:
Så frustrerende, 2 cm er jo ingenting! Sender også min del scrappesaker rundt i det ganske land og er vel så og si avhengig av smartpostkonvolutter for at det ikke skal bli for dyrt. De har hatt tillegg for tykkelse over 7 cm for vanlig post tidligere, men aldri hatt begrensninger for smartpostkonvoluttene. Da er jo hele poenget med konvolutten vekke!
Ser det står "Send det du får plass til" i informasjonen om smartpostkonvoluttene enda, selv om det i prislisten står inntil 2 cm. Noe selvmotsigende, ja!

Selvmotsigende ja, de har vel ikke rukket å oppdatere alt. 
Men gaah, de ødelegger jo poenget med smartpost nå!
Gjør alt bare så utrolig vanskelig for oss og dem selv. 

toneany skrev:

KatBra skrev:

Selvmotsigende ja, de har vel ikke rukket å oppdatere alt. 
Men gaah, de ødelegger jo poenget med smartpost nå!
Gjør alt bare så utrolig vanskelig for oss og dem selv. 

De trenger i alle fall ikke kalle det smartpost lenger!

Det er ikke ofte jeg blir irritert over sånne ting, men jeg kan ikke fatte og begripe hvordan posten kan prise seg ut på den måten her!

Det er billigere å få ting sendt fra USA, fordi portoen er lavere, enn det er å få en pakke sendt til seg i Norge ofte.

Blir helt matt jeg.

hissigproppen skrev:
Det er ikke ofte jeg blir irritert over sånne ting, men jeg kan ikke fatte og begripe hvordan posten kan prise seg ut på den måten her!

Det er billigere å få ting sendt fra USA, fordi portoen er lavere, enn det er å få en pakke sendt til seg i Norge ofte.

Blir helt matt jeg.

Dyrere å sende ut julegavene enn å kjøpe dem. :S

Neinei nå må dere lese skikkelig.. Tykkelsen er jo tykkelsen på konvolutten, en boblekonvolutt er 2cm! Om du ser på Smartpost hos posten.no står det jo "send alt di får plass til, alltid riktig frankert!" Vanlige boblekonvolutter derimot må passe et postkasseformat med en høyde på 7cm hvertfall ellers må man betale tilleggsporto, men det er ikke nytt av året..

Back
Topp