Tegning

Sukkertopp

Forumet er livet
VIP
Nå er jeg litt usikker på hva jeg skal gjøre. Felix har aldri likt å tegne, men etter at lillesøster startet med det har han også tegnet bittelitt en sjelden gang. En liten periode i februar / mars tegnet han ting vi kunne se hva var, folk, fjell, sol, hus, seilbåter osv. Så gikk han tilbake til å rable kruseduller igjen. Han sier bare at han tegner grønn, tegner rød, tegner gul osv., det er aldri noe motiv. I dag spurte jeg ham hvorfor han ikke liker å tegne, og han sa at det er fordi det han tegner ikke ser ut som den virkelige tingen... 

Hva gjør jeg med dette da? Hvis han aldri vil holde i en blyant vil han vel aldri få særlig kontroll på den heller? Tidligere ville han i det minste skrive, men etter at jeg lot ham begynne å skrive på pc vil han ikke skrive med blyant mer heller.

Forresten lager han masse slike figurer med modelleire. Er det ikke ca sånn mange på denne alderen tegner? 
 
 
Han er jo kjempeflink med modelleire da :) Ja, det er en "hodefoting" som mange begynner å tegne i denne alderen....

Amelia er heller ikke kjempeinteressert, og tegner ikke så mye som ser ut som noe enda. Kan se sol eller ansikt noen ganger da :)

 
Den var jo superflott! Skjønner hva han mener med at det ikke blir sånn som det er i virkeligheten, det er sånn jeg også føler det...:)

Alma tegner faktisk kroppen også, men hun tegner sjelden mennesker. Når hun har gjort det, har hun tegnet dem veldig små, men med alle kroppsdeler inntakte. Ellers klipper og limer hun mye, klistrer på klistremerker, limer på ting hun finner i blader, stempler med stempel osv. Hun lager skikkelig fine kort og limer på små, små ting med stor presisjon:) Hun elsker det da, holder på med sånne ting hver dag i perioder. I det siste har hun faktisk ikke holdt på så veldig mye med det. 
 
Jeg måtte google hva en hodefoting var *trinemor*. så morsomt at det finnes et eget ord for det. 

Du har rett almara, jeg føler også at det jeg tegner ikke blir som i virkeligheten. Jeg HATER å tegne, og det gjør mannen min også. Husker med gru tilbake på tegnetimene på skolen. Vi har vel vært litt bekymret for om det er noe med oss som har gjort at Felix heller ikke vil tegne... Klapper meg selv på skulderen når jeg ser hvor godt lillesøster liker det, som om jeg kan påvirke personligheten deres. :P 

I dag presset jeg ham litt, og fikk ham til å bli med å tegne. Må si han overrasket meg veldig, kanskje jeg bør slutte å tenke at han skal få ta ting i sitt eget tempo? Først tegnet han de vanlige krussedullene:


Da jeg maste om han kunne tegne et menneske ble det en hodefoting (jeg likte det ordet altså) :


Da han var ferdig kikket han forbauset på sitt eget bilde, og utbrøt sjokkert: "Men han har jo ingen mage!" Tok helt frivillig et nytt ark, og tegnet denne:


Nå er han helt ferdig da, og sier at han aldri skal tegne mer. Jeg har bestemt meg for å slutte og mase også, så da får vi se hvordan det går.
 
Oj, for en tegneutvikling på kort tid på Felix :) Skal jammen meg prøve på Amelia også, utfordre henne litt og se hva hun kan...

Almara: akkurat det elsker Amelia og holde på med også. Klippe, lime, klistremerker, lage hull og knyte tråder i arket og lage kort :)

Og "glitre" som hun kaller det, klemme ut glitterlim på et ark og så male med pensel eller rulle med en dorull (pappen). Blir utrolig fine kunstverk av det :)
 
Så herlig at han så at den manglet mage!! Den nederste lignet faktisk litt på noe Alma kunne tegnet. 
Det er jo typisk at så små barn tegner føttene rett fra hodet, men det stadiet har faktisk Alma hoppet over. 

*trinemor*: Det hadde vært gøy å se Amelias kunstverk:)
 
Back
Topp