Tegn til tale

Vegasus

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
Snøkrystallene2021❄️
Februarbarna 2023
Noen her som har brukt dette på sine barn, eller tenker å bruke dette?
Jeg synes det virker veldig interessant og kommer definitivt å bruke tegn til tale. :)

Tja litt, de bruker det aktivt i barnehagen:) men her har hun vært tidlig på språket så det har falt litt bort i fokus her hjemme:-)

Tja litt, de bruker det aktivt i barnehagen:) men her har hun vært tidlig på språket så det har falt litt bort i fokus her hjemme:)

Var ikke klar over at det blir brukt i barnehager. Da er det jo enda mere nyttig å bruke det frem til de kan prate da :happy:

Var ikke klar over at det blir brukt i barnehager. Da er det jo enda mere nyttig å bruke det frem til de kan prate da :happy:
Tror ikke det brukes i alle barnehager altså, men de har en hørselshemmet gutt i bhg her så hele barnehagen har bestemt å bruke det og de forteller å ha hatt en veldig god effekt på småbarnsavdelingen, spessielt på de barna med lite språk:-)

De har et opplegg hvor de har ord som de vruker hele tiden, feks drikke, mat, bleie etc ting i hverdagen, så har de fokus ord hver mnd og gjerne som passer til årstiden, feks i julen var det mye juletema, det sendes ut bilder med tegnene til hvert månedsbrev så foreldrene kan lære det samme som barna og bruke det hjemme om ønskelig:-) veldig greit opplegg synes jeg:-)

Tror ikke det brukes i alle barnehager altså, men de har en hørselshemmet gutt i bhg her så hele barnehagen har bestemt å bruke det og de forteller å ha hatt en veldig god effekt på småbarnsavdelingen, spessielt på de barna med lite språk:)

De har et opplegg hvor de har ord som de vruker hele tiden, feks drikke, mat, bleie etc ting i hverdagen, så har de fokus ord hver mnd og gjerne som passer til årstiden, feks i julen var det mye juletema, det sendes ut bilder med tegnene til hvert månedsbrev så foreldrene kan lære det samme som barna og bruke det hjemme om ønskelig:) veldig greit opplegg synes jeg:)

Aha! Ja, da er det lurt. :happy:
Ja, har lest at det er veldig bra for utvikling av språk. Ligger en del videoer ute på youtube med grunnleggende tegn, så jeg tenker å følge de :)

Hørtes ut som barnehagen deres har løst det på en veldig fin måte da :happy:

Anbefaler å kjøpe boken «Babytegn». Morsomt å synge med tegn til barna, og spesielt morsomt når de begynner å bruke noe tilbake :hilarious: Finnes også kurs i babytegn i Oslo hvertfall. Husker ikke helt hva de heter, men er litt som et barseltreff. Veldig sosialt og koselig. Kan virkelig anbefales ;)

Jeg skal bruke tegn med min baby, jeg kan selv en del tegnspråk og har døve venner så jeg er veldig personlig interessert og har alltid hatt et ønske om å kunne kommunisere med tegn. Min døve venninne har lovet å bare bruke tegn til barna mine i fremtiden (hun kan som mange andre døve også kommunisere med stemme). Jeg ville anbefalt å lære barna norske tegn (alle land har egne tegnspråk, og det finnes til og med dialekter innad i Norge), og gjerne bruke tegn fra norsk tegnspråk (det er visse forskjeller på tegn til tale og tegnspråk), da er de rustet til å bruke det til mer enn tegn til tale vil gjøre de i stand til. Men det er selvfølgelig heeelt opp til hver enkelt, uansett er det å lære tegn en enorm språkfordel for alle barn ;) Last ned appen tegnordbok og sjekk ut nettressursen erher.no om dere er interessert :woot:

Vi har ikke brukt det, eldste var så tidlig ute med språket at det var mer enn nok. Men på yngste ser jeg at det hadde vært ekstremt nyttig! Han er ikke så språklig, men han kan alle bevegelser i alle sanger vi synger. Så tegn/bevegelse er han god på. Han er nå frustrert over at han mangler ord når han vil noe.
Jeg er likevel usikker på om vi kommer til å sette oss inn i babyting med babyen.. har liksom så fult opp med alt annet.. kanskje vi må ta ett tegn her og der det passer.

Dette har jeg også lest om, og har veldig lyst til at vi skal bruke med vår baby! Tror ikke det blir så avansert hos oss, blir nok bare noen få, viktige tegn slik som melk, evt mat, sove etc. Anbefales den boken babytegn altså? Må kanskje kjøpe den, eller ønske den i gave da :)

Noen her som har brukt dette på sine barn, eller tenker å bruke dette?
Jeg synes det virker veldig interessant og kommer definitivt å bruke tegn til tale. :)

Sniker
De bruker i vår bhg også selv om alle barna på avd har normal hørsel og utvikling :)
Er noen barn med utfordringer på stor avdeling, men jeg tror de bare bruker det med de minste uansett, da det er veldig forskjell på hvor langt språket er kommet.

Jeg skal bruke tegn med min baby, jeg kan selv en del tegnspråk og har døve venner så jeg er veldig personlig interessert og har alltid hatt et ønske om å kunne kommunisere med tegn. Min døve venninne har lovet å bare bruke tegn til barna mine i fremtiden (hun kan som mange andre døve også kommunisere med stemme). Jeg ville anbefalt å lære barna norske tegn (alle land har egne tegnspråk, og det finnes til og med dialekter innad i Norge), og gjerne bruke tegn fra norsk tegnspråk (det er visse forskjeller på tegn til tale og tegnspråk), da er de rustet til å bruke det til mer enn tegn til tale vil gjøre de i stand til. Men det er selvfølgelig heeelt opp til hver enkelt, uansett er det å lære tegn en enorm språkfordel for alle barn ;) Last ned appen tegnordbok og sjekk ut nettressursen erher.no om dere er interessert :woot:

Er det stor forskjell på tegn til tale og tegnspråk altså? Man skulle jo tro at de var bygget på samme grunn! Men da skal jeg sjekke ut tegnspråk også.
Jeg jobber mye med blinde og døvblinde, så jeg kan noe haptisk (tegnspråk med berøring), men det er veldig annerledes igjen. :p

Er det stor forskjell på tegn til tale og tegnspråk altså? Man skulle jo tro at de var bygget på samme grunn! Men da skal jeg sjekke ut tegnspråk også.
Jeg jobber mye med blinde og døvblinde, så jeg kan noe haptisk (tegnspråk med berøring), men det er veldig annerledes igjen. :p

Ja, det er faktisk en del tegn som ikke er like. Og tegnspråk er jo et fullverdig språk med egen syntaks, morfologi og egne uttrykk, så det skiller deg jo veldig slik (men det er kanskje urealistisk å lære barna sine det når en ikke er tegnspråklig selv, hehe).

Haptisk er mer ulikt enn taktilt tegnspråk, slik jeg forstår det, det taktile handler først og fremst om å snakke tegnspråk som oppfattes gjennom hendene til den andre, men haptisk er mer romforklarende på kroppen til den andre o.l., vel? Men, de bygger også mer på tegnspråk enn tegn til tale som først og fremst er enkelttegn for å støtte forståelsen av muntlig språk. Det er jo mer enn nok med hørende babyer, men jeg liker at enkelttegnene er like de i norsk tegnspråk.

Vi har ikke brukt det, eldste var så tidlig ute med språket at det var mer enn nok. Men på yngste ser jeg at det hadde vært ekstremt nyttig! Han er ikke så språklig, men han kan alle bevegelser i alle sanger vi synger. Så tegn/bevegelse er han god på. Han er nå frustrert over at han mangler ord når han vil noe.
Jeg er likevel usikker på om vi kommer til å sette oss inn i babyting med babyen.. har liksom så fult opp med alt annet.. kanskje vi må ta ett tegn her og der det passer.

Trenger ikke lære alle tegn tenker jeg:-) om barnet har lite språk og kan ha nytte av å gjøre tegn så tenker jeg at man kan begynne med det grunnleggende, tørst/drikke, mat, bleie, og lignende:-) da kan barnet utrykke seg litt på behov også etterhvert som de vokser til:-)

Ja, det er faktisk en del tegn som ikke er like. Og tegnspråk er jo et fullverdig språk med egen syntaks, morfologi og egne uttrykk, så det skiller deg jo veldig slik (men det er kanskje urealistisk å lære barna sine det når en ikke er tegnspråklig selv, hehe).

Haptisk er mer ulikt enn taktilt tegnspråk, slik jeg forstår det, det taktile handler først og fremst om å snakke tegnspråk som oppfattes gjennom hendene til den andre, men haptisk er mer romforklarende på kroppen til den andre o.l., vel? Men, de bygger også mer på tegnspråk enn tegn til tale som først og fremst er enkelttegn for å støtte forståelsen av muntlig språk. Det er jo mer enn nok med hørende babyer, men jeg liker at enkelttegnene er like de i norsk tegnspråk.

Ja, haptisk brukes mest for å beskrive omgivelsene via berøring. :)
Synd hvis signalet for «sulten» f.eks er forskjellig på tegnspråk og tegn til tale.

Har brukt en del til frøkna, og er glad for det når hun henger litt etter språkmessig. Nå finner hun opp egne tegn og kombinerer ord, lyder, kroppsspråk og tegn til tale for å gjøre seg forstått.

De vi har hatt mest brukt for er:
Spise
Drikke
Melk
Vente
Ferdig
Sove

De har dekket de grunnleggende behovene når hun ikke har hatt språk til å fortelle hva hun ønsker :)

Back
Topp