Tegn på at noe er i gang..

Lolli

Blir kjent med forumet
Kanskje litt tidlig for de fleste, men tenkte det var kjekt med en tråd der vi kan snakke om forskjellige «symptomer» vi får som kan være tegn på at noe er i gang. Det kan jo skje ting uten at noe er i gang også, men uansett spennende å høre andres erfaringer:)

Dere som har født før, hva var første tegn på at nå skjer det noe snart?

Første fødsel så hadde jeg mye kynnere natten før det starta. Den dagen når jeg stod opp tenkte jeg fortsatt at det var kynnere (selv om de kom regelmessig). Vi gikk inn til byen og dro på kafé. Etter måltidet gikk det fra å være en følelse av kynnere til å bli vondt. Ringte da til føden og fikk beskjed om å komme inn. Der fikk jeg vite at det ikke var kynnere, men rier jeg hadde hatt hele dagen. 6 timer senere var jeg i aktiv fødsel, ca 20 timer etter at kynnerne startet. Jeg hadde ingen andre modningstegn enn dette, kanskje med unntak av pløsent «fødeansikt». Vannet gikk rett før lille kom, slimproppen så jeg aldri noe til og jeg hadde ingen blødninger.

Så for meg var hyppige kynnere første og eneste tegn på at nå skjer det noe.

Det er en spennende tid i vente!! Husker fra uke 36 hvor spent jeg var og bare ventet på tegn :shy: Gleder meg sånn!

Mine første tegn var: Deler av slimproppen gikk 11 dager før. Et par dager før gikk resten av slimproppen. Dagen før hun ble født fikk jeg en liten blødning, rier ti minutter etter, en time senere gikk deler av vannet og riene tok seg opp. Dette skjedde på ettermiddagen. Morgenen etter var hun ute.
Hadde også mye regelmessige ubehagelige kynnere på natta (føltes ut som svake rier) i ukene før, som stoppet opp etter en time eller to.

Det er en spennende tid i vente!! Husker fra uke 36 hvor spent jeg var og bare ventet på tegn :shy: Gleder meg sånn!

Mine første tegn var: Deler av slimproppen gikk 11 dager før. Et par dager før gikk resten av slimproppen. Dagen før hun ble født fikk jeg en liten blødning, rier ti minutter etter, en time senere gikk deler av vannet og riene tok seg opp. Dette skjedde på ettermiddagen. Morgenen etter var hun ute.
Hadde også mye regelmessige ubehagelige kynnere på natta (føltes ut som svake rier) i ukene før, som stoppet opp etter en time eller to.
Ja, det er helt sykt spennende. Orker ikke at det er så lenge til Men hvordan så slimproppen ut når deler av den kom 11 dager før? Var det blod i den da?

Ja, det er helt sykt spennende. Orker ikke at det er så lenge til Men hvordan så slimproppen ut når deler av den kom 11 dager før? Var det blod i den da?
Jeg vil at tida skal så sakte, men samtidig vil jeg ikke vente for lenge heller haha! :nailbiting:

Ingen blod nei. Det var en ganske stor og lang geleaktig greie som var klar i fargen, med litt gulaktig skjær i.
Helt tydelig at det var noe annet enn utflod! Jeg skjønte med en gang hva det var. Trodde fødselen skulle starte fort etter det siden jeg var 39+3 uker på vei, men det tok sin tid…

Kanskje litt tidlig for de fleste, men tenkte det var kjekt med en tråd der vi kan snakke om forskjellige «symptomer» vi får som kan være tegn på at noe er i gang. Det kan jo skje ting uten at noe er i gang også, men uansett spennende å høre andres erfaringer:)

Dere som har født før, hva var første tegn på at nå skjer det noe snart?
Med nummer 1 hadde jeg ikke noen tegn før vannet gikk noen dager før termin og fikk deretter rier (endte i akutt KS). Med nummer 2 gikk slimproppen delvis noen dager før termin, så skulle jeg inn til igangsettelse noen dager etter termin og vannet gikk da jeg la meg ned i sykehussengen, så kom riene (ble også akutt KS).

Begge mine fødsler har startet likt: slimproppen gikk og så kom riene i løpet av de neste 6-12 timene. Spent på om det vil starte likt denne gangen også, eller om det blir vannavgang eller noe annet spennende først :dance018

En så spennende tid ja! Utmattende, men likevel så magisk på samme tid!

Hos meg gikk det fra å ha mye kynnere og ubehag til å ha veldig mye kynnere og ubehag! Den siste uka før begge mine fødsler trodde jeg hver kveld at fødselen skulle starte, men ingenting skjedde! Men så plutselig, som lyn fra klar himmel har det kommet kraftige, veldig tette rier og begge barna mine er født i styrtfødsel. Tipper kroppen brukte uka i forkant på å forberede seg. Har ikke hatt vannavgang før de har tatt vannet på 9cm på føden, ingen slimpropp og ingen blod. Men et ganske løft i energi samme dag som fødsel startet.

Spent på nummer 3, som sies å kan være en luring!

Veldig spent på hvordan det vil starte her (gitt at jeg blir klarert til å føde pga morkakeplassering). Forrige gang hadde jeg maserier nesten hver kveld fra 2 uker før termin til jeg kom til en uke etter termin uten at noe skjedde. På overtidskontroll 41+3 og ble bestemt igangsettelse pga lite fostervann. Fødselslegen som utførte kontrollen strippet meg da hun sjekket åpning. Det var forøvrig noe av det vondeste med hele fødselen! Heldigvis funket det da jeg kom inn for å sette inn ballongene hadde jeg 3 cm åpning. Ble strippet 2 ganger til og et par timer senere var fødselen fult i gang. Føler dog at jeg ble litt robbet for starten av fødselen siden det ble startet av sykehuset. Håper jeg får oppleve det denne gangen (og virkelig at jeg slipper ks).

Med nr 1 start det med mensen smerter torsdags kveld, så tok det seg opp og slimproppen gikk, så gikk vannet i bilen og pressrier samtidig heldigvis bodde vi bak sykehuset så rakk å føde han på lageret. Med nr 2 så var jeg hos JM og ble strippa, da fikk jeg menssmerter tidlig dagen etter, dro på sykehuset og ble lagt inn strippet igjen.. så aldri slimproppen denne gangen, men de tok vannet på 5 cm og hun var født 10 min etterpå. Ja har styrtfødsler, så denne gangen vil de ha med inn tidligst mulig. Så kommer til å følge med på alle tegn.

Akkurat nå mye nedpress, føles som om han er på vei ut innimellom.. kjenner det også godt i symfysebenet at det presser/sprenger innimellom i benet. Og innimellom har jeg "verk" nesten som en pulserende tannverk på enten høyre side eller venstre side av lysken.. Fikk sånn Lyn-Nedslag en kveld og av og på har jeg kynnere som kan være litt vonde, men ikke sånn at jeg tror noe vil skje enda, er uansett for tidlig tenker jeg.

Last edited:
La meg på termindatoen og var veldig irritert for nå ble det sikkert maks overtid. Hadde NULL tegn til noen ting. Så våkna jeg for å gå på do kl 4.30. Da gikk slimproppen, og den var blodtilblandet, så jeg skjønte at nå begynte det hvertfall å nærme seg noe. Gikk å la meg igjen og da kom første rie før jeg rakk å sovne. 8 timere senere var hun født :Heartred

Med nr 1 start det med mensen smerter torsdags kveld, så tok det seg opp og slimproppen gikk, så gikk vannet i bilen og pressrier samtidig heldigvis bodde vi bak sykehuset så rakk å føde han på lageret. Med nr 2 så var jeg hos JM og ble strippa, da fikk jeg menssmerter tidlig dagen etter, dro på sykehuset og ble lagt inn strippet igjen.. så aldri slimproppen denne gangen, men de tok vannet på 5 cm og hun var født 10 min etterpå. Ja har styrtfødsler, så denne gangen vil de ha med inn tidligst mulig. Så kommer til å følge med på alle tegn.

Akkurat nå mye nedpress, føles som om han er på vei ut innimellom.. kjenner det også godt i symfysebenet at det presser/sprenger innimellom i benet. Og innimellom har jeg "verk" nesten som en pulserende tannverk på enten høyre side eller venstre side av lysken.. Fikk sånn Lyn-Nedslag en kveld og av og på har jeg kynnere som kan være litt vonde, men ikke sånn at jeg tror noe vil skje enda, er uansett for tidlig tenker jeg.
Føda du på sykehuslageret? Shit, da blir det jo utrolig spennende denne gangen. Håper du kommer deg trygt frem dit du skal ihvertfall<3
Har du fått beskjed om at hodet har festet seg, eller kan det du føler nå være et tegn på det?
Jeg føler på noe lignende (startet i går) og samtidig ble sure oppstøt borte og sparkene har flyttet seg oppover så lurer på om det kan være at hun har festet seg:confused004 Når føda du de andre i forhold til termin?

Føda du på sykehuslageret? Shit, da blir det jo utrolig spennende denne gangen. Håper du kommer deg trygt frem dit du skal ihvertfall<3
Har du fått beskjed om at hodet har festet seg, eller kan det du føler nå være et tegn på det?
Jeg føler på noe lignende (startet i går) og samtidig ble sure oppstøt borte og sparkene har flyttet seg oppover så lurer på om det kan være at hun har festet seg:confused004 Når føda du de andre i forhold til termin?
Ja, ble veldig dramatisk. Var 21 år og min første baby. De tok oss i mot nede med seng og jeg ble trilla rett inn på lager hvor de oppbevarer utstyr for hodet var nesten ute.
Han her har ligget ned med hodet siden uke 28, det har ikke festet seg. Det fester seg som oftest ikke før under fødsel på flere gangs fødende. Kommer til å bli lagt inn i god tid, blir ikke noe venting hjemme for å si det sånn. Første man kom 1 uke før og nr to 2 dager på over tid. Så er veldig spent på nr 3

Ja, ble veldig dramatisk. Var 21 år og min første baby. De tok oss i mot nede med seng og jeg ble trilla rett inn på lager hvor de oppbevarer utstyr for hodet var nesten ute.
Han her har ligget ned med hodet siden uke 28, det har ikke festet seg. Det fester seg som oftest ikke før under fødsel på flere gangs fødende. Kommer til å bli lagt inn i god tid, blir ikke noe venting hjemme for å si det sånn. Første man kom 1 uke før og nr to 2 dager på over tid. Så er veldig spent på nr 3
Godt dere blir fulgt opp og lagt inn i god tid denne gangen<3 Må ha vært litt av en opplevelse. Masse lykke til:Heartred

Er det vanlig at bekkenet blir enda værre rett før fødsel?
Har vært sykemeldt i flere mnd pga. bekken men denne uken har jeg ikke kunnet gjøre noe som helst uten at det nesten blir helt gangsperre. Typ hente i bhg, dra på butikken og kjøre bil er nok til å ha smerter resten av dagen. Håper det er et TEGN for nå klarer ikke kroppen min snart mer tror jeg o_O *klage klage*

Her er bekkenet litt dårligere også. Men er nok lang tid uten behandling fra kiropraktor mest. Egentlig har bekkenet vært bedre siden hode kom ned i bekkenet.

Masse tegn på fødsel her men ingen babyer. Hadde rier hele natt til lørdag med 1.5minlange rier og bare 1.5min mellomrom. Kom inn på føden. 2cm åpning. Og så stoppet alt.

Jeg skal snart bli trebarnsmamma, er gravid i uke 35. Den siste uken har jeg hatt hyppige og kraftige kynnere, særlig på ettermiddagen og kvelden. Det hadde jeg ikke med de to forrige, så nå er jeg veldig spent på om lillesøsteren har tenkt å komme før termin! Jeg synes jo det er veldig tidlig og håper virkelig hun holder seg inne i et par uker, og gjerne en måned til! Samtidig begynner jeg å lure med tanke på kynnerne. Andre som har hatt heftige kynnere lenge før fødselen eller har det vært tegn på at fødselen er rett rundt hjørnet? Jeg har også litt rosafarge på utfloden, og masse mensmurringer...
Kan jo legge til at storesøster ble født for 13 år siden, to uker etter termin, og gutten i midten ble født i januar i fjor, på termin. Så de to siste graviditetene er veldig tette. Blir kun 14-14.5 mnd mellom de! Det kan jo muligens også påvirke om hun kommer tidlig. Grubler mye på dette og vil gjerne høre mer om hvilke erfaringer dere andre har!

Jeg skal snart bli trebarnsmamma, er gravid i uke 35. Den siste uken har jeg hatt hyppige og kraftige kynnere, særlig på ettermiddagen og kvelden. Det hadde jeg ikke med de to forrige, så nå er jeg veldig spent på om lillesøsteren har tenkt å komme før termin! Jeg synes jo det er veldig tidlig og håper virkelig hun holder seg inne i et par uker, og gjerne en måned til! Samtidig begynner jeg å lure med tanke på kynnerne. Andre som har hatt heftige kynnere lenge før fødselen eller har det vært tegn på at fødselen er rett rundt hjørnet? Jeg har også litt rosafarge på utfloden, og masse mensmurringer...
Kan jo legge til at storesøster ble født for 13 år siden, to uker etter termin, og gutten i midten ble født i januar i fjor, på termin. Så de to siste graviditetene er veldig tette. Blir kun 14-14.5 mnd mellom de! Det kan jo muligens også påvirke om hun kommer tidlig. Grubler mye på dette og vil gjerne høre mer om hvilke erfaringer dere andre har!
Har kraftige kynnere hvis jeg har vært i bevegelse eller er stressa. Har hatt det ihvertfall siden uke 28. Kommer dine uten at du gjør noe først?

Hatt mye kynnere, deler av slimproppen har kommet og nedpress nå siste 1-2 ukene. Er 35+0 uker på torsdag.
Fikk målt for en uke siden at livmorhalsen ikke har blitt påvirket, skal sjekke på nytt om ca en uke.
Vannet gikk spontant i uke 36+2 med første i 2021, og da begynte også samme greiene med smerter ved aktivitet, kraftig kynnere ++ i uke 34.
Men svaret jeg får nå er at selvom livmorhalsen ikke er påvirket akkurat nå, aner de ikke når fødselen skjer

Back
Topp