Te når man er gravid?

Missy95

Elsker forumet
Julikulene 2020
Trodde at man kunne drikke te som gravid, og har de siste dagene lagt til meg vane med ca 2 kopper grønn te om dagen.

Men kom plutselig over flere artikler som sier det ikke er bra for baby. Når jeg søker det opp finner jeg både artikler for og imot å drikke grønn te.

Noen som vet hva som er riktig? Er det eventuelt bare grønn te jeg må holde meg unna? :nailbiting:

Jeg mener at det i sort te er et stoff som heter tein som er kjemisk identisk med koffein, og derfor følger samme anbefalinger ifm graviditet som kaffe, men trooor ikke det gjelder grønn te, der er jeg ganske blank :rolleyes:

Liker egentlig grønn te til vanlig, men akkurat nå er jeg så sær på smaker at det ikke har vært en problemstilling enda heldigvis, men skal følge med her for å se om noen andre har mer peiling enn meg :happy:

Kan ikke svare så godt på denne. Drakk en del grønn te før forrige svangerskap, men jeg sluttet da jeg leste at det ikke var bra for fosteret.. Sort te bør du heller ikke drikke mye av på grunn av koffein. Jeg holder meg helt unna fordi jeg drikker kaffe i tillegg:p Frukt-te uten koffein skal gå fint. Jeg synes eple-te er utrolig godt:)

Her står det litt om det: https://helsenorge.no/gravid/mat-og-drikke-nar-du-er-gravid

Trodde at man kunne drikke te som gravid, og har de siste dagene lagt til meg vane med ca 2 kopper grønn te om dagen.

Men kom plutselig over flere artikler som sier det ikke er bra for baby. Når jeg søker det opp finner jeg både artikler for og imot å drikke grønn te.

Noen som vet hva som er riktig? Er det eventuelt bare grønn te jeg må holde meg unna? :nailbiting:
Har bare lest at grønn te kan hemme opptaket av folat. Jeg liker te av teblader, ikke glad i såkalte infusions og sånt. Men drikker koffeinfri earl grey, litt grønn te og oolong te :happy:

Du får kjøpt te for gravide:)
Pukka sine typer, bare google te for gravide så finner du det. Jeg bestilte på nette.

Du får kjøpt te for gravide:)
Pukka sine typer, bare google te for gravide så finner du det. Jeg bestilte på nette.
Har sett at en av Pukkas gravid teer inneholder bringebærblad, det er ikke helt enighet om det er bra for gravide eller ikke. Greit å vite om før en eventuelt velger å drikke :happy:

Takk for svar alle sammen. Da får jeg sjekke på teen jeg har i hus om den er ok :joyful:

På Pukka sine sider mener jeg det står man kan drikke de fleste teene dens, ville gjerne ikke drukket med lakris foreksempel. Jeg liker bare Pukka te selv men lenge siden jeg har drukket nå :hilarious:

På Pukka sine sider mener jeg det står man kan drikke de fleste teene dens, ville gjerne ikke drukket med lakris foreksempel. Jeg liker bare Pukka te selv men lenge siden jeg har drukket nå :hilarious:
Jojo, men Pukka vil jo selge egne produkter såklart :p

Fra Helsedirektoratet:
«Kaffe og te
Gravide kan drikke kaffe og te, men unngå mer enn
• 1–2 kopper kaffe per dag eller
• 3–4 kopper te per dag
Husk at også cola og energidrikker inne- holder koffein. Mye koffein øker risikoen for at barnet får lav fødselsvekt.»

og på babyverden har de lagt ut info om en studie, ut i fra det gjelder 1-2 kopper også cola og sort te.

Jeg drikker ikke kaffe, bare te. Og da gjerne grønn te og uten koffein. Jeg også tenker at alt med måte er fornuftig :)

Har sett at en av Pukkas gravid teer inneholder bringebærblad, det er ikke helt enighet om det er bra for gravide eller ikke. Greit å vite om før en eventuelt velger å drikke :happy:
Det viste jeg ikke, var bra du sa i fra. Drikke ikke så mye av teen nå men greit å vite. Skal sjekke inneholde når jeg kommer hjem:)

Back
Topp