taushetsplikt...?

*mylittleangel*

Forelsket i forumet
Jobber i helsesektor og skal på intervju for en ny jobb i dag, og tenkt litt på om jeg for spørsmål om f.eks. ting som jeg syns er utfordrende i arbeidet, situasjoner jeg har håndtert bra osv. Kan jeg nevne hendelser fra tidligere arbeid hvis jeg ikke nevner navn, sted, alder eller annet på pasienter? Eller har jeg ikke lov til det engang?

Alltid vært veldig streng med taushetplikten min så aldri turt i si noe til noen men i et slikt intervju så vil jo arbeidet mitt med pasienter tidligere være  aktuelt.... :)

Taushetsplikten er jo ikke brutt om du ikke sier noe som avslører personer som er involvert. Vi snakker alle om ting som har skjedd på jobb selv om vi ikke avslører detaljer... Men jeg ville nok unngått å nevne for mange hendelser fra tidligere arbeidssted, føles ikke riktig for meg:-)

jeg har tatt eksempel i en situasjon fra tidligere arb.sted under intervju. men kun da trekt frem det faglige som f.eks demente, og at de trenger ro rundt seg hvis ikke kan pasienten blir urolig og det kan være vanskelig å roe pasienten ned, samt at de andre pasientene kan bli urolige av den som allerede er urolig.
men har ikke gått inn på faktiske hendelser, kun faglig og skjønn.. er ikke alltid det som står i bøkene fungerer best:)

Bøllefrø* skrev:
jeg har tatt eksempel i en situasjon fra tidligere arb.sted under intervju. men kun da trekt frem det faglige som f.eks demente, og at de trenger ro rundt seg hvis ikke kan pasienten blir urolig og det kan være vanskelig å roe pasienten ned, samt at de andre pasientene kan bli urolige av den som allerede er urolig.
men har ikke gått inn på faktiske hendelser, kun faglig og skjønn.. er ikke alltid det som står i bøkene fungerer best:)

Oki :)

Tittet endel på sider på nett som det står spørsmål man vanligvis får på jobbintervjuer, og spørsmål som:  hva er den tøffeste utfordringen du har hatt hittil? Fortell om et problem du har møtt og hvordan du løste det? Osv. er jo vanskelig for meg å besvare hvis jeg ikke får bruke noen eksemplem fra mine tidligere jobber :P

glamaria skrev:
Taushetsplikten er jo ikke brutt om du ikke sier noe som avslører personer som er involvert. Vi snakker alle om ting som har skjedd på jobb selv om vi ikke avslører detaljer... Men jeg ville nok unngått å nevne for mange hendelser fra tidligere arbeidssted, føles ikke riktig for meg:-)

Såklart vil jeg prøve å unngå å nevne for mange hendelser fra tidligere arbeidssteder, men har jobbet i helsesektor hele livet så hvis det kommer opp spørsmål som handler om mine erfaringer i å håndtere spesifikke situasjoner f.eks. så er det vanskelig å besvare det hvis man ikke har lov å si noe som helst...

Back
Topp