Tatt det bort.

• Trådstarter Trådstarter søteste
  • Opprettet Opprettet
Har du ei diagnose da? Psykisk? Noko anna?? Viss ikkje så ville eg spurt kva diagnose dei snakkar om? Det kan jo vere at det er noko feil i journalen som du ikkje har sett, eller fortalt, noko som er misoppfatta kanskje?
Ville uansett bedt om ny samtale hos jordmor, og bedt ho forklare seg.

Det er jo ikke godt å si, men kan det være en diagnose som gjør at man ikke trenger å ta abort, men mange velger å gjøre det likevel? Derfor antok legen du var til når aborten ble bestemt at du ville det (selv om det er FY av legen isåfall)?

du kan jo søke om innsyn i journalen din, dersom du tenker mye på dette og ønsker å undersøke saken. 

du kan jo søke om innsyn i journalen din, dersom du tenker mye på dette og ønsker å undersøke saken. 

Jeg vet det skjedde mye den gang som ikke skulle skje. Slik som at barnet forsvant, hun ble aldri sendt til obduksjo ble jeg fortalt. Så jeg har enn diffus diagnose, og regner med at dette står i journalen min. Men den diagnosen jeg fikk bør jo stå i journalen og ikke skape hauger av spørsmål i ettertid. Jeg fikk beskjed av legen at om jeg valgte å beholde vill endten barnet være fullstendig multi handikapet og sterkt hjerneskade, eller død inne i mors liv eller rett etterpå. Jeg turte jo ikke noe annet enn å lytte til denne legen. Det har blitt stilt spørsmål om hvorfor jeg ikke ble sendt på riksen den gangen osv. Å hvor lenger tid det går, hvor mer nysgjerrig blir jeg. Men er livredd for svarene i denne journalen. Så jeg stusset ekstra mye på denne kommentaren jordmor kom med.

L86 skrev:

Som sagt jeg vet ikke om jeg klarer å lese den journalen. Spesielt når helsepersonell reagerer slik på den.. Men skal ikke se bort ifra at jeg gjør dette en gang i fremtiden.

Du kan jo kanskje be jordmoren om å forklare det til deg neste gang du er med henne?

Vet ikke hva jordmora mente med det, det kan være så mangt. Men siden hun reagerte slik så tror jeg at noe ikke er som det burde være... :-(

Tweak skrev:
Du kan jo kanskje be jordmoren om å forklare det til deg neste gang du er med henne?

Vet ikke hva jordmora mente med det, det kan være så mangt. Men siden hun reagerte slik så tror jeg at noe ikke er som det burde være... :-(

Tror ikke jeg ser ho igjen, hun var jo bare der for å utføre rutine ultralyden. Men var litt den følelsen jeg fikk også? Jeg vill vite, men vet ikke om jeg er klar heller. Rart det der.

Leste innlegget ditt før du fjernet det, men vet ikke helt om jeg forstod hva du mente...

Hadde barnet i magen en diagnose og så ble det utført en sen abort? Eller misforstod jeg?

søteste skrev:

Tweak skrev:

Tror ikke jeg ser ho igjen, hun var jo bare der for å utføre rutine ultralyden. Men var litt den følelsen jeg fikk også? Jeg vill vite, men vet ikke om jeg er klar heller. Rart det der.

Jeg tror at nå når du vet at noe ikke er helt riktig så kommer du neppe til å klare å legge fra deg tanken på det. Det kommer til å fortsette å gnage og gnisse.
Tenk på det som en plasterlapp, riv av kjapt og takle smertene etterpå.
Men det er du selv som kjenner deg selv best så klart, så du må nesten bare vurdere det selv. :-)

Joffen skrev:
Leste innlegget ditt før du fjernet det, men vet ikke helt om jeg forstod hva du mente...

Hadde barnet i magen en diagnose og så ble det utført en sen abort? Eller misforstod jeg?

Ja jeg har utført en sein abort, etter å ha fått enn alvorlig diagnose på barnet. Dette er noen år siden nå, men det blir dratt opp igjen gang på gang når jeg blir gravid.

søteste skrev:

Ja jeg har utført en sein abort, etter å ha fått enn alvorlig diagnose på barnet. Dette er noen år siden nå, men det blir dratt opp igjen gang på gang når jeg blir gravid.

Har selv tatt en sen abort, så jeg dømmer ikke hvis det fremstod sånn...*klemme på*

Men du vet vel hvilken diagnose det var vel? Og evt alvorlighetsgraden av det?

Tweak skrev:

søteste skrev:

Tweak skrev:

Jeg tror at nå når du vet at noe ikke er helt riktig så kommer du neppe til å klare å legge fra deg tanken på det. Det kommer til å fortsette å gnage og gnisse.
Men det er du selv som kjenner deg selv best så klart, så du må nesten bare vurdere det selv. :-)

Må si meg enig med Tweak her. Kjapt og greit, så takle smertene. Reaksjonen vil du aldri kunne forutse uansett hvor mye du forbreder deg tror jeg. Men selvfølgelig, det er du som kjenner deg og dine behov og begrensninger...
Klem!

Tweak skrev:

søteste skrev:

Tweak skrev:

Ja det er sant som du sier, og dette kommer opp i hvert svangerskap også. Jeg skal se om jeg klarer å manne meg opp, gjøre meg sterk så se om jeg kan undersøke saken:)

søteste skrev:

Joffen skrev:

Så du reagerte på at jordmora ble rar da hun leste om det? Og så sa hun at det ikke alltid var nødvendig å utføre abort ved en sånn diagnose? Noe du ikke ble fortalt da dette skjedde? Rakk ikke lese gjennom alt før det ble borte, så unnskyld om jeg ikke fikk det rett med meg:)

Kan forstå det er mye å tenke på, og at du lurer på en del ting, om dette er tilfelle. Men er det ingen du kan kontakte som har litt kjennskap til dette? Når du selv er klar for det da:)

Joffen skrev:

søteste skrev:

Har selv tatt en sen abort, så jeg dømmer ikke hvis det fremstod sånn...*klemme på*

Men du vet vel hvilken diagnose det var vel? Og evt alvorlighetsgraden av det?

Jeg vet egentlig ikke så mye, det som er problemet også.
Jeg fikk beskjed om at dette var veldig alvorlig, og barnet hadde ikke noe liv om barnet overlevde svangerskapet og at det dreide seg om store vannansammlinger i hode. Så jeg har spørsmål selv, men får fler når enn jordmor sier slik.

LillianneLie skrev:

søteste skrev:

Joffen skrev:

Så du reagerte på at jordmora ble rar da hun leste om det? Og så sa hun at det ikke alltid var nødvendig å utføre abort ved en sånn diagnose? Noe du ikke ble fortalt da dette skjedde? Rakk ikke lese gjennom alt før det ble borte, så unnskyld om jeg ikke fikk det rett med meg:)

Kan forstå det er mye å tenke på, og at du lurer på en del ting, om dette er tilfelle. Men er det ingen du kan kontakte som har litt kjennskap til dette? Når du selv er klar for det da:)

Bare å spørre:) Jeg tok det bort for jeg syntes det var for privat til å ligge ute lenge:)
Jeg ble fortalt at det ikke var enn vei uteom abort den gang. Hvor grusomt barnet mitt kom til å få det osv. Og så sier jordmoren slik, da begynner jeg å stusse litt...
Jeg har lovet meg selv at jeg aldri skal snakke med den legen igjen det takler jeg ikke. Men jeg må ha hjelp til å lese journalen av enn i helsevesenet iallefall. Så får se hva jeg kan manne meg opp til etterhvert:)

søteste skrev:

LillianneLie skrev:

søteste skrev:

Joffen skrev:

Bare å spørre:) Jeg tok det bort for jeg syntes det var for privat til å ligge ute lenge:)
Jeg ble fortalt at det ikke var enn vei uteom abort den gang. Hvor grusomt barnet mitt kom til å få det osv. Og så sier jordmoren slik, da begynner jeg å stusse litt...
Jeg har lovet meg selv at jeg aldri skal snakke med den legen igjen det takler jeg ikke. Men jeg må ha hjelp til å lese journalen av enn i helsevesenet iallefall. Så får se hva jeg kan manne meg opp til etterhvert:)

Kan slette det jeg skrev nå om du vil det altså. Ting i HI blir jo egentlig litt gjenfortalt via spørsmålene du får nedover ser jeg:/

Men kan bare tenke meg at det må være vanskelig, ja. Kan nok være godt å få en gjennomgang av det sikkert. Men er nok viktig at det skjer når du er klar for det, som du sier selv:) 

Jeg tenker at det må være en stor svikt i systemet hvis ikke du ble godt nok informert om diagnosen!

Og så tenker jeg at det uansett ikke er noe jordmor skal legge seg opp i, regner med at det var vondt nok i ettertid om ikke en jordmor skal stille spørsmål om det. Hjelper ikke å begynne å grave i ting som har skjedd...Ingenting kan gjøre det ugjort uansett...

Synes det høres helt merkelig ut...Men tror jeg ville fått fastlegen din til å undersøke, kanskje det er lettere for h*n å spørre og så får du svar fra h*n etterpå. Bare et tips!

Og sender deg en god klem:) Og gi beskjed hvis jeg skal slette spørsmålene mine!

Back
Topp