Tar dere hensyn?

Det eneste jeg kommer på som jeg og datteren min liker, og mannen min ikke liker, må være risengrynsgrøt. Så de gangene vi lager det, lager han noe annet enkelt til seg selv. :)

Her lager vi som regel mat alle liker, men det skyldes vel at både mannen og jeg liker det meste av "normal" mat. (Dvs. jeg er den mest kresne, og jeg jeg spiser ikke fiskegrateng (men all annen fisk) også spiser jeg ikke svin.)

Har også en nokså kresen mann, såpass kresen at alt jeg finner på til middag, inkludert det han faktisk liker, så er det "neeehhh, kan vi ikke heller ha...."
Så her har jeg gitt opp og det er han som velger og som oftest lager middagene.

Han har noen sånne rare, liker ikke greier.
Han spiser pasta, han spiser tomatsaus, han spiser kjøttdeig, men ikke lasagne.
Han spiser hvit saus, han spiser fiskepudding, men ikke fiskeboller i hvit saus.

Jeg lager mat som han ikke liker ja, da får heller han spise noe annet... men det samme gjelder jo barna og, hender jo at vi spiser mat som de ikke liker og, så sånn blir det jo noen ganger...

Jeg tenker det er en stor forskjell på "overhodet ikke klarer å spise" (som i blir kvalm, brekker seg, må tvinge det ned), og "ikke favorittmaten" (som man fint klarer å spise, man skulle bare helst hatt noe annet som man liker bedre).

Mat som ikke er favoritten, men som man tåler og godt kan spise, spesielt det som er sunt, må man bare finne seg i at blir servert nå og da. Mens mat man overhodet ikke klarer å få ned (f.eks sushi for meg), fint kan droppes fra et ellers variert kosthold. Blant annet for barna er det viktig å lære seg at man spiser det som blir servert så lenge man faktisk klarer å spise det på en ordentlig måte, OG å utfordre seg selv til å smake på nye ting FLERE GANGER før man konkluderer med "liker ikke".

Herregud da, man er ikke "skjem bort hjemmefra" fordi om man ikke er glad i sjømat. Min mor laget ofte sjømat til middag og jeg syns en del fiskeretter er gode, jeg KLARER bare ikke beina som finnes i fisk. Jeg vet hvordan man renser fisken før man spiser den men allikevel så er det alltid bein igjen. Jeg klarer ikke nyte maten for jeg venter bare på å tygge på et bein og da spyr jeg rett og slett. Jeg finner til og med bein i fiskekaker og fiskeboller så er samme greia når jeg spiser slikt. Lager allikevel slike ting til middag. Har vel aldri vært noe spørsmål om å lage eller ikke lage middager her som noen ikke vil ha, vi spiser det meste begge to.

Back
Topp