Tar dere fortsatt folat?

Didelidox

Forelsket i forumet
Septembergull'17
Jeg har tatt folat fast siden jeg fant ut jeg var gravid og til de første 12 ukene var over. Har litt igjen i boksen og har tatt litt sporadisk etter det. Ville sjekke litt på nett om det var riktig det jeg hadde for meg, nemlig at folat kun skal tas første trimester. Et enkelt google søk får opp alle mulige svar, med henvisninger hit og ditt for både det ene og andre. Har nettopp hatt kontroll hos fastlegen og skal ikke tilbake før om 5 uker, glemte å spørre..

Så, hva gjør dere her i gruppa? Tar dere fortsatt folat?
 
Jeg er i 19.uke og ble anbefalt å ta folat nå. Ble anbefalt av sykepleiere på sykehuset :D(Sliter med hypermesis, så kan være derfor)
Fikk beskjed at det var viktig med jern og folat.... jeg tenkte ikke på å spørre hvorfor. :oops:
 
Jeg tar en sånn gravidpakke, og den har halv dose folat (i forhold til hva man skal ta de første 12 ukene). Så regner med det ikke er skadelig i hvertfall [emoji14]
 
Jeg tar det fortsatt, men det er bare for å tømme boksen egentlig! :p
 
Tar ikke lenger egne folattabletter, men det er folat i multivitaminene jeg tar :)
 
Er visst kommet nye retningslinjer, de anbefaler å ta hele svangerskapet, men halv dose etter første trimester. Eg tar annakvar dag.
 
Takk for svar :) Har ikke så mange igjen så jeg tar ca annenhver dag og deretter multivitamin som inneholder noe folat
 
Tar ikke lenger egne folattabletter, men det er folat i multivitaminene jeg tar :)

Samme her. Er ikke full dose av hva som er anbefalt i første trimester i mine, men JM sa det ikke var behov for folsyre etter første trimester. Nevralrøret er lukket. Dog var det bra å få i seg tilskudd i mitt tilfelle, siden de to mageboerene vil tømme meg for det meste[emoji28]
 
Tar i multivitaminer, er vistnok positive helseeffekter forbundet med å ta det gjennom hele svangerskapet.
 
Gravidpakker skal inneholde 400 mcg folsyre, som er anbefalt dose i første trimester, mens generelle multivitaminer ofte inneholder 200 mcg folsyre.
 
Har nå byttet til "Mamma" pakken til nycoplus. Er tilpasset 2. og 3. termin, med omega3 og alle viktige vitaminer og mineraler. Kjøpte på Boots apotek :)
 
Jeg fikk beskjed av både jordmor og fastlege om å slutte etter uke 12 :)
 
Back
Topp