Tar av seg selene...??

Maiiks

Glad i forumet
Oktoberskatter 2014
Gutten min er 1,5 år, og sitter i en besafe izi kid med isofix. altså en ren bakovervendt stol. men de siste ukene nå har han vært helt krakilsk og fått av seg selene. Uansett hvor godt jeg strammer, og setter på den beltesamleren de selger på barnas hus. Prøvde til og med å snurpe igjen med hårstrikk når vi skulle kjøre 150 meter bort til naboen, bare for å se om han kom seg ut da også, og det gjorde han!
Han henger jo halveis ut av bilstolen og skriker som om han skal dø... :S

Jeg har en bilstol til, en ferrarri framovervendt.. Satte han i en i går for å se hvordan han oppførte seg da. 
Null problem og satt som en prest.

Da er spørsmålet mitt.. Bakovervendt uten seler på eller framovervendt med seler??

Om jeg hadde måttet velge mellom bakovervendt uten sele, og fremovervendt
med sele, hadde jeg uten tvil valgt alternativet MED sele!
Men tror jeg ville ha prøvd endel med bakovervendt først.
Nå er han enda ganske liten, så nytter jo ikke å si noe spesielt til de når de er
så små heller.. Men hva med å ta en kjøretur en dag du har god tid,
og stoppe hver gang han tar av selen? Ta på selene, og kjør videre. Fortsett
helt til han ikke gidder mer! Tilslutt vil han gå lei og forstå at du ikke gir deg. Eller avled ham på en eller annen måte, gi ros når han ikke plukker på selen?

Lykke til!

Ville nok prøvd flere ting før en bytter sete og fremovervendt.

Gi han en leke slik at han blir distrahert med den. Eller som hønemamma sier, stoppe hver gang han løser selene, kan bli slitsomt, men verdt det når han til slutt gir opp.

Om det viser seg at det ikke går, så hadde jeg uten tvil snudd han. Bedre med en unge sikra "feil" vei, enn en som er løs i bilen.

Ingen av delene. 
På et så lite barn hadde jeg heller prøvd et annet bakovervendt sete. 
F.eks Britax Multitech, selene er veldig polstret og tykke - kanskje det er vanskeligere å komme seg ut da?

Det hjelper nok ikke å distrahere med en leke.. Litt for stor til det :P
Skal få i en dvd spiller å feste på nakkestøtte, og se om det fungerer :-)

Det besafesetet kostet 4200,-.. har egentlig ikke råd til å kjøpe flere seter bare for å "prøve" jeg altså.. Å selene er mer enn godt nok stramma.. får ikke pressa inn lillefingern imellom en gang..
Men når gutten bli sint nok, så klarer han visst å trylle seg ut på en eller annen måte..

maiiks skrev:
Det besafesetet kostet 4200,-.. har egentlig ikke råd til å kjøpe flere seter bare for å "prøve" jeg altså.. Å selene er mer enn godt nok stramma.. får ikke pressa inn lillefingern imellom en gang..
Men når gutten bli sint nok, så klarer han visst å trylle seg ut på en eller annen måte..

Du tester selvsagt setet før du kjører det, og sammenlikner hvordan selene ligger på barnet i forhold til det setet dere har. Og om du finner noe som du synes omslutter barnet mer kan dere jo selge det dere har?

Hadde du bodd nærme oss så hadde du kunnet prøve ett av våre seter og sett om det hjalp, he he.

Det jeg mener er at det kanskje er noen dere kjenner som har annet sete og så kan dere bytte noen dager for å prøve? :-)

Back
Topp