Tar alle TUL for å se om hjertet slår?

Ønskeomentil♡

Flørter med forumet
Virker som mange tar rundt uke 6 for å se hjertet slå. Det skjønner jeg jo. ❤ Gjort det selv før... Men drar dere da på ennå en TUL? Eller venter dere til ordinær? Selv har jeg opplevd tidligere misdannelse hos et foster som ble oppdaget uke 8. Derfor venter vi til uke 8. men skulle gjerne vært på en for å sjekke liv også....men får droppe det denne gangen...prøve å klare det

Last edited:
Ja jeg vil ta tul rundt uke 7 og så skal jeg inn på riksen for sånn ul med blodprøver som man får tilbud om over 38 år tror jeg det er. Vil nok ta en i uke 14-15 som jeg har gjort i dem to siste sv.skapene mine. Jeg liker og vite såpass tidlig og for meg er det og vente helt til oul for lenge. Desverre hvet jeg flere som ikke har oppdaget MA eller andre ting før oul noe jeg selv ikke ønsker, eller andre ting ved fosteret. Dette er noe jeg ønsker og for andre kan det være for mye, man må gjøre det som man selv ønsker og har behov for.

I landet jeg bor i får man TUL hver gang man er innom til kontroller :) Så det er ikke noe spesiell grunn, det er bare fint å få en beroligende bekreftelse som jeg uansett har inkludert i helseforsikringa mi :)

Jeg får en TUL på grunn av at forrige svangerskap endte i en dødfødsel. Da vil systemet gi oss ekstra sikkerhet i neste svangerskap så vi slipper å oppleve så mye vondt enda en gang. Håper jeg.

Jeg får en TUL på grunn av at forrige svangerskap endte i en dødfødsel. Da vil systemet gi oss ekstra sikkerhet i neste svangerskap så vi slipper å oppleve så mye vondt enda en gang. Håper jeg.

Huff så utrolig trist å høre.. ❤
Godt du får rett oppfølging

Jeg tar TUL fordi vi ble gravide med IVF, og fikk beskjed om at vi måtte på UL i uke 7. Men ønsker likevel ny TUL når jeg har passert 13+0 for å avkrefte (forhåpentligvis) MA..

Virker som mange tar rundt uke 6 for å se hjertet slå. Det skjønner jeg jo. ❤ Men drar dere da på ennå en TUL? Eller venter dere til ordinær? Selv har jeg opplevd tidligere misdannelse hos et foster som ble oppdaget uke 8. Derfor venter vi til uke 8. men skulle gjerne vært på en for å sjekke liv også....men får droppe det denne gangen...

Mitt første svangerskap så hadde jeg exu og måtte opereres pga indreblødninger.
Så da jeg ble gravid etter det, så var jeg livredd for ny exu osv. Og redd for å miste igjen.
Jeg tok tidlig ultralyd for jeg klarte ikke å slappe av. Jeg hadde vel ultralyd i uke 5, 8 (pga spotta) og uke 13 før ordinær ul. Fikk en frisk gutt i August 2018.

Men tror ingen slapper helt av i et svangerskap om det er 1 barn eller om det er 3 barn. Men man blir bare litt mer sikker på ting.

Nå som jeg er gravid for 4 gang etter sist var en SA. Så er jeg mer avslappa. Hadde ultralyd i uke 7 og ultralyd som jeg betalte selv i uke 11.
Men jeg er fortsatt litt redd for at ting kan skje selv om det er liten sjans for ting skjer så kan det skje. Er i uke 25 nå.
Og jeg ønsker virkelig å se babyen før ho blir født men det er jo for å føle sæ trygg og selvfølgelig få en liten ekstra glede ved å se henne før ho blir født. Så ikke det føles som en evighet til ho kommer.

Så jeg har ikke annet enn å si at det er hva du føler at du ønsker å gjøre. Ingenting er feil å gjøre hvis man ønsker å sjekke til at alt er bra noe det mest sannsynlig er. Men vet hvordan den følelsen er å ikke vite noe. Den er forferdelig og føles som en evighet.

Jeg fikk tul fordi vi er med på et forskningsprosjekt som forsker på fosterutvikling. Men vi hadde alternativt fått/bestilt privat om ikke pga 3 tidligere MA.

Jeg tok ultralyd i uke 6 sist, for å sjekke at hjertet slo, og uke 12, for å sjekke at det fortsatt var liv før vi delte med venner og familie.

Tenker å gjøre det samme denne gangen :).

Jeg har også fått beskjed om TUL pga. vi har vært igjennom IVF-forsøk. Men må ta det privat, pga. sykehuset "mitt" er langt unna.
Kommer nok til å ta en privat UL til rundt uke 12 for å måle nakkefold og det, pluss den ordinære senere.

Jeg vil ta pga 2 tidligere MA tenkte ta en nå i uke 7 og en til rundt uke 12

Privat 6+3 pga milepæl for oss, og 11+3 på sykehuset pga bekymring etter ma i september :)

Har bestilt tul når jeg er 12+5. Selvfølgelig litt bekymret for MA, men har aldri opplevd det, og det forekommer heldigvis mye sjeldere enn man får inntrykk av her på forumet:)

Jeg har ikke tatt tul så langt. Hadde egentlig en plan om det, men så får jeg ul i uke 12 hos fastlegen (som har eget apparat). Så bestemte meg i går for å vente til det. Dersom noe skjer før den tid, så skjer det jo uavhengig om jeg ta tul eller ikke...når det er sagt, kan det hende jeg ombestemmer meg og bestiller hos volvat før uke 12 :angelic: evt tar en ekstra kontroll hos fastlegen.

Jeg får tul pga to MA. Fikk tul på begge de fordi jeg følte noe ikke stemte og pga blødning.

Tenker å vente til litt seinere denne gangen. Forrige gang var jeg uke 8+3 for da klarte jeg ikke vente mer. Klart jeg gjerne ville sett om hjertet slår, men det går som det går, tenker jeg. Uke 11-12 tenkte jeg ta denne gangen.

Jeg tok i dag, 7+2 fordi jeg var så urolig i går og har hatt litt småblødninger

Har lyst til å ta ul i uke 11-12, men er ingen i mitt område som tilbyr privat. Så da vet jeg ikke hvordan vi skal få det til .. :(

Back
Topp