Tapasretter

Lodviss

Elsker forumet
Kan dere snille jenter være så snille og hjelpe meg med diverse tapasoppskrifter?
Noen som virkelig har slått an hos dere??

Har invitert til tapaskveld 18.juli - og det er visst plutselig i morgen! :-O  ;)

Har du penn og papir?

Hjemmelaget  pesto er jo godt til en enkel salat

Grønn pesto:
1halv potte basilikum (bare bladene, hakkes litt)
2,5dl oliven olje
50g revet parmesan ost
25g pinjekjerner
2 fedd hvitløk (finhakkes)
Salt og pepper

Kjøres i blender. Ferdig! Best kald.

Aioli! Hvitløksmør.. Er ett must!!!

1pose ekte majones
1halv potte bladpersille, en kvart er også nok.
1/2 dl vann (en HALV DL)
1klype salt
3 fedd vitløk
Safen av en halv sitron.

Kjør alt sammen i en stavmikser untatt majonesen. Når alt er godt blandet rører du inn majonesen! NYYYYYDELIG!! Lages dagen før, da får den best smak.

Så brød:
Lag en fin pizzadeig og la den heve i en rund kakeform med bakepapir nederst.
Når den er ferdig hevet prikker du store huller med fingrene og drysser over havsalt og olje over toppen.Smaker ekstra godt med litt oppskåret oliven på toppen.

Småpoteter! Også ett must ;)
Ha i masse vann, så du vet at potetene har godt med vann over seg når de skal ligge i bunnen.
Kok opp vannet med 3never salt til saltet er oppløst. Ha i småpotetene. Når potetene flyter opp er de ferdige! ;)

Kylling klubber:
Stekes i ovnen med hvitløk (hakket fedd), spiskumen (ett krydder) og grillkrydder.

Har fått oppskriftene av min bror som er kokk.
Har prøvd de selv og kan med hånden på hjertet anbefale alt!
Brødet er best nystekt:)

Amandinepoteter med maldonsalt og oliven olje *naaam*
Hjemmelagede kjøttboller, bare å kjøpe karbonadedeig, noe godt spennende krydder, blande med egg og potetmel, lage små boller og steke de.

Foccaciabrød er nyyydelig!:) Google etter oppskrift! Veldig enkelt, å utrolig godt:)

Dadler det er snurra bacon rundt og stekt er en slager når vi har det:)

Hvitløksmarinert Scampi ( en pose scampi, så "marinaden" består av olje,hvitløk,litt chili.) så steiker man bare det med godt med olje:) Bruker ta de opp med fiskespade, så renner oljen av.

Hjemmelaga vårruller.

En loff, skjær av skorpene, smør på snøfrisk(hvitløkssmørost er også godt), ha oliven, eller soltørka tomat på, å snurr bacon rundt, steikes:) VELDIG GODT! Har å laga samme med bare pesto inni. 

Vannmelon salat med fetaost!
Hørtes ikke godt ut når hun sa hun skulle lage det, men var VELDIG godt. Vannmelon i små terninger, fetaost og gresskarpinekjerner, å bare blande!:)

En pastasalat slår ofte an:)

Dette er noe av det vi bruker lage på tapaskvelder, å lage hvitløkssmør,ailo,potetbåter osv:)

Kyllingvinger, kjøttboller i sweet chili saus er enkelt og godt!

Tusen takk for masse tips! :)

Nå har jeg allerede lang handleliste til i morgen, og masse godt på menyen!
(kom gjerne med flere tips om noen har!)

Tusen takk jenter! :)

Fuck yu brød ;) 9dl mel 6dl vann 2ss olje 1,5pk tør gjær Bland alt sammen til en klisette smørje, hell over i en langpanne (med bakepapir) smør på grønn pesto La heve godt (50-60min) stikk så hull i brødet, strø på tørket Marinerte tomater(tapas tomater) og maldon salt, la heve i 30 min til. Stek så på 200 grader i 30/40 min .. Fantastisk

Er visst ikke tapaskveld uten spansk potetomelett :) Har ingen ordentlig oppskrift men tar potetskiver (f.eks av potetester) og steker med litt hvitløk i olje. Mange har også i løk. Også pisker jeg egg og har i godt med salt og pepper og heller over. Dytt litt i kantene på omeletten så den får litt tekstur. La steke ferdig i ovnen :):)

Back
Topp