Tapas, trenger tips!!

milla1986

Elsker forumet
Jeg har tenkt å lage tapas til dåpen til Emilian[:)] Meningen var vi skulle bestille,men så fant vi heller ut at vi skulle lage selv.

Men jeg har aldri laget det før, så lurte på om noen her inne kunne gi meg noen tips på småretter?
Og gjerne forklar med te-skje for jeg er ingen matproff!![:D]

http://www.weboppskrifter.com/lk/lpabko/tapas-2163326771.html?kw=tapas&gclid=CIC6tKKcjacCFYNH3godpWaF1Q

trur det er en del grei info her!

Du kan få oppskrift på kyllingboller og tapasdressing som aldri slår feil [:D]

Nannasol's kyllingboller

400 gr kyllingkjøttdeig
50 gr revet parmesan
1/2 finhakket chili
en klype flaksalt
en klype pepper
Urter: basilikum, timian, oregano, persille og littegranne dill
Men går fint an å bare ha noen av dem, Basilikum, oregano og persille er det som smaker best og mest!

Så blandet jeg alt sammen og lagde små boller.
Tapas dip.

Creme Fraiche, Majones, Hvitløk, salt, pepper og Tiger
Bruk hele creme fraiche begeret, ca 2 ss majones, 1 hvitløksfedd, 1-2 ss tigersaus og smak til med salt & pepper :)

Jeg bruker lage enkel tapas når vi har selskap, da lager jeg

Kylligspyd  med peanøttsaus- kjøper first price kylling som jeg deler opp på langs og setter på grillspyd, peanuttsausen kjøper jeg ferdig på glass

Kjøttbollder i tomatsaus - bruker kjøttdeig/karbonadedeig hvor jeg har i cyennepepper, hvitløk, chili, salt og pepper, sausen da bruker jeg hermetiske/papp tomater med basilikum/hvitløk so jeg spiser til med krydder

Salat med avocado, pinnekjerner, roccola, dhjertesalet(eller hvilken som helst salat), tomat, feta

focaccia brød- da velger jeg en oppskrift på nettet finnes så mange gode

Ost og kjeks- salte kjeks med muggost og brie

Spekeskinke og chorizio - legger på fat og spekeskinka ruller jeg gjerne rundt asparges(ferske som jeg koker møre)

Reker kokt i olje m/hvitløk - varmer opp olje med hvtløk og cayennepepper, når oljen er på kokepunktet legger jeg pillede reker i oljen og trekker til de er varme(må absolutt ikke koke, da blir de som gummistrikk) (Oljen er deilig å dyppe brød i)

Så lager jeg noen gode dressinger/sauser - rømme med salt, pepper og hvitløk
avocado, rømme, salt, pepper og hvitløk

Lykke til :)

Takk for inspirasjonen jenter... Det ser ut som jeg har en vanskelig jobb foran meg[&o] Vet jo såvidt hva en kjele er... Jeg er nemlig ingen reser på kjøkkene... [8|]

Men lagrer oppskriftene dere har kommet med så får vi se hva det blir til [8D]

Et tips hvis du vil gjøre det litt enkelt er;

Spekeskinke med en bit fetaost inni. Du ruller den sammen og setter en tannpirker gjennom.

Kjøp greske kjøttboller(fra First Price, disse er RÅGODE!!)

Lag foccacia(her kan du jukse med sånn ferdigpose)

Mariner små sopp i god olje og krydder

Tomatsalat: Stek tomatskiver og hell over litt balsamicoeddik. Server med brødkrutonger.

Lefserull med spekeskinke

Kyllingfilét fylt med soltørkede tomater

Bruscetta med tomatsalat

Scampi i chilli på spyd

Amadinepoteter i havsalt(små delikatesse poteter)

Aioli hører til i alle tapas buffeter!!

Dere er TØFFE som satser på å lage tapas selv, hvertfall hvis dere blir endel gjester[;)]

ORIGINAL: anahen

Et tips hvis du vil gjøre det litt enkelt er;

Spekeskinke med en bit fetaost inni. Du ruller den sammen og setter en tannpirker gjennom.

Kjøp greske kjøttboller(fra First Price, disse er RÅGODE!!)

Lag foccacia(her kan du jukse med sånn ferdigpose)

Mariner små sopp i god olje og krydder

Tomatsalat: Stek tomatskiver og hell over litt balsamicoeddik. Server med brødkrutonger.

Lefserull med spekeskinke

Kyllingfilét fylt med soltørkede tomater

Bruscetta med tomatsalat

Scampi i chilli på spyd

Amadinepoteter i havsalt(små delikatesse poteter)

Aioli hører til i alle tapas buffeter!!

Dere er TØFFE som satser på å lage tapas selv, hvertfall hvis dere blir endel gjester[;)]

*fnis..* Vettu.. jeg tror vel kanskje at jeg ombestemte meg etter denne tråden, jeg visste ikke det var "så mye" med hver enkel rett. Sååh spørst vel om ikke det blir koldtbor allikevel, om vi ikke bestiller da... Uansett takk for tips [;)]

For å være helt ærlig, jeg hadde ALDRI satset på å lage tapas selv til så mange gjester[;)]

Det er ganske mye jobb med tapas retter, man skal ha anledning til å oppbevare det kjølig, det er vanskelig å beregne til antall personer(siden det er fingermat, kan det fort gå ganske mye) OG det pleier bli ganske dyrt når jeg lager hvertfall[;)]

Men dere er som sagt kjempetøffe hvis dere prøver, sikker på at dere klarer det isåfall[:)]

ORIGINAL: anahen

For å være helt ærlig, jeg hadde ALDRI satset på å lage tapas selv til så mange gjester[;)]

Det er ganske mye jobb med tapas retter, man skal ha anledning til å oppbevare det kjølig, det er vanskelig å beregne til antall personer(siden det er fingermat, kan det fort gå ganske mye) OG det pleier bli ganske dyrt når jeg lager hvertfall[;)]

Men dere er som sagt kjempetøffe hvis dere prøver, sikker på at dere klarer det isåfall[:)]

Det er sambo som ville ha tapas, og han har vært skeptisk til å lage det hele tiden, men jeg tenkte vi kom billigere ut om jeg laget. Men jeg har jo kun spist tapas en gang så aner liksom ikke hva og hvordan[;)] Men alt dette, marineringen,rullingen, steking, dupping, jah jeg skjønner det blir å ta vann over hodet!![&o] Må i tilfelle begynne ei uke i forkant [8D] Og så glad er jeg ikke i det kjøkkene!

Åå dette hørtes digg ut!!! [:D][:D]
ORIGINAL: My_

Du kan få oppskrift på kyllingboller og tapasdressing som aldri slår feil [:D]

Nannasol's kyllingboller

400 gr kyllingkjøttdeig
50 gr revet parmesan
1/2 finhakket chili
en klype flaksalt
en klype pepper
Urter: basilikum, timian, oregano, persille og littegranne dill
Men går fint an å bare ha noen av dem, Basilikum, oregano og persille er det som smaker best og mest!

Så blandet jeg alt sammen og lagde små boller.
Tapas dip.

Creme Fraiche, Majones, Hvitløk, salt, pepper og Tiger
Bruk hele creme fraiche begeret, ca 2 ss majones, 1 hvitløksfedd, 1-2 ss tigersaus og smak til med salt & pepper :)

Vi skal bestille tapas til navnefesten. Laget koldtbord sist. Aldri igjen! Tok så mye tid.

Vi skal ha koldtbord da,men skal ha noen "tapasinspirerte" retter, i all enkelhet:

*Greske kjøttboller
* Sånne lefser(kommer ikke på navnet nå:P) med spekeskinke,noe grønt og hvitløkssmør, som man kutter opp, så det blir små ruller.
*Scampi
*Kokte egg,tar ut plommen og har hvitløks"krem" oppi der.
*samme sånne lefser som skrevet over,men med laks i
*Hjemmelaget aioli
*Kremet pasta og rekesalat.

Så skal vi lage hjemmelaget foccacia brød[:)]

Dette er jo bare "tillegg" fordi vi skal ha tradisjonelt koldtbord, bare tanta til mannen som er kokk,som slengte på dette, å det er jo VELDIG godt![:)]

pannekaker med bacon
lag minipannekaker, rull inn minibacon, sett en tannpirker i <3

Hadde ikke gidda å lage tapas til dåp[;)] dyrt og veldig tidkrevende! Tror heller jeg ville laget en gryte f.eks biff stroganoff, viltgryte, meksikansk el.lign. Kan lages dagen før[:)]

Dadler med bacon rundt er godt!!

Back
Topp