Tannsykdommer

Mortania

Elsker forumet
Hei. Vet ikke helt om jeg kan passe inn her eller ikke, men Je gjør et forsøk. Samboeren min har fått påvist amelogenesis imperfecta, eller emaljesvikt om vi skal si det enkelt. Nå har ikke jeg fått barn enda, men denne sykdommen går i hans familie, og nesten alle har den, så sjansen for at barnet kan få både den, og en annen sykdom han har som gjør at han mangler tenner(denne har også hans søster) er tilstedet. Så jeg lurte egentlig på om noen her har barn med amelogenesis, når de oppdaget det, alvorlighetsgraden og annet nyttig? Jeg vet heldigvis hvilke tannlege vi skal oppsøke for å få det diagnosert, og svigermor jobber tilfeldigvis på odontologen i Oslo, så sånn sett er vi jo litt heldig om det skulle bli påvist her, men jeg er jo ikke kjent med hvordan det er å ha et barn med dette, og jeg er allerede bekymret for tenner som ikke dukker opp, myke tenner som bare råtner bort og faller ut og det som er :( svigerfar har ikke sine egne tenner lenger så vidt jeg husker, svigersøster slapp unna amelogenesisen, og barnefaren har sine egne tenner som er hakket sterkere enn det farens var. Jeg synes det er litt vanskelig å snakke om svigermor om det, siden det er så lenge siden barnefaren var liten, så jeg håper da at om noen med mindre barn påvist med denne sykdommen vil dele litt erfaringer med meg.
 
Back
Topp