Tannpuss

LeneSvima

Forumet er livet
Januarlykke 2016
Snøfnuggene 2018
Febbisbebbis'18
Trenger tips til å få tannpussen til å bli lettere[emoji28] Stjernedryss-kalenderen funket i type to uker, pussesang funker en gang.... Det er en kamp så si hver gang. Hu er to år.

Fluortablett. Fra apotek (den på butikken har høyere innhold 0.5, mens på apoteket får man tak i 0.25). Det funka her. Puss tennene, få tanngodt :)

Elektrisk tannbørste? To tannbørster, så dere kan pusse en tann hver? Hun får pusse dine tenner litt, og du får pusse hennes tenner? Pusse tenner mens hun henger opp ned, ligger på gulvet, har hodet mellom beins eller annet morsomt? Hun får ta vann på tannbørsten selv mellom oppetenner og nedetenner. Litt mindre tannkrem og en «fluorgodteri» som premie hvis tannpussen godkjennes av mor/far som gjennomført uten for mye tull?

Vanskelig å si hva som fungerer i lengden. Vi fikk beskjed fra vår tannpleier at så lenge tannbørsten var innom barnets munn 1-2 ganger i døgnet før fylte tre år, burde vi være fornøyd.

Fluortablett. Fra apotek (den på butikken har høyere innhold 0.5, mens på apoteket får man tak i 0.25). Det funka her. Puss tennene, få tanngodt :)
Prøvd, og hu liker dem ikke noe særlig. Kanskje bytte smak, og se om det kan funke.

Elektrisk tannbørste? To tannbørster, så dere kan pusse en tann hver? Hun får pusse dine tenner litt, og du får pusse hennes tenner? Pusse tenner mens hun henger opp ned, ligger på gulvet, har hodet mellom beins eller annet morsomt? Hun får ta vann på tannbørsten selv mellom oppetenner og nedetenner. Litt mindre tannkrem og en «fluorgodteri» som premie hvis tannpussen godkjennes av mor/far som gjennomført uten for mye tull?

Vanskelig å si hva som fungerer i lengden. Vi fikk beskjed fra vår tannpleier at så lenge tannbørsten var innom barnets munn 1-2 ganger i døgnet før fylte tre år, burde vi være fornøyd.
Elektrisk tannbørste har vi prøvd, og det funka kjempebra i et par uker og nå nekter hu og bruke den. Takk for tips, greia er at ting funker et par uker også går det ikke lenger. Og går tom for ideer, men der var det mange nye triks som skal prøves.

Vi pusser sammen(han får pusse litt selv) også bytter vi, så han pusser mine mens jeg pusser hans.
Hender vi setter på litt musikk også [emoji16] Nå er han bare 1 år da, men han drar meg på badet for å pusse tenner om morran [emoji26]

Her var også fluortablett ‘redningen’ :D

Vi tuller mye, aldri det samme hver tannpuss liksom :P Noen ganger er det sang som funker, noen ganger har vi en tannbørste hver og pusser, andre ganger får han pusse mine tenner mens jeg pusser hans, noen ganger sitter han på stellematta og andre ganger står han på krakken og får se seg i speilet :) Vi prøver å unngå tvangspuss, men pusser heller litt kortere en kveld om det kjærer seg. Også har jeg merket at det hjelper at jeg er litt bevisst på grimaser selv, har jeg konsentrert-fjes så lukker han munnen og vil ikke, men står jeg med åpen munn etc som om jeg får pusset tennene er det mye morsommere. Min er 2 år neste måned, tannpuss går bra 9/10 ganger nå, men vi har hatt perioder med trøbbel :)

Vi tuller en del som fungerer noen ganger. Desverre ingen bønn på 2 åringen her som har refluks og da er tennene utsatt for skader pga syre. Men tenker heller at dette går heldigvis over. Eldste var helt håpløs og nå pusser hu nesten perfekt selv og er 4.5 år.

Telles da at han bare suger av tannkremen? [emoji28]

Vi sjekker om fluortabletten smiler og er fornøyd med tannpussen [emoji6]
Hvis tannpussen har vært bare tull, viser jeg siden uten ansikt og da smiler den ikke. Så pusser vi på nytt og ser på den siden av tabletten som smiler [emoji85]

Aner ikke hva jeg skal finne på når den blir avslørt, men håper det er såpass lenge til at forklaringa på hvorfor man må pusse tenner faktisk er forståelig.

Vi sjekker om fluortabletten smiler og er fornøyd med tannpussen [emoji6]
Hvis tannpussen har vært bare tull, viser jeg siden uten ansikt og da smiler den ikke. Så pusser vi på nytt og ser på den siden av tabletten som smiler [emoji85]

Aner ikke hva jeg skal finne på når den blir avslørt, men håper det er såpass lenge til at forklaringa på hvorfor man må pusse tenner faktisk er forståelig.

Så lurt [emoji85]

Vi sliter selv med tannpuss. Det er en kamp hver morgen og kveld, og føles ikke bra at jeg "tvinger" henne :(

Back
Topp