Tannpuss.....

20092012

Glad i forumet
Nicolai NEKTER å pusse tennene igjen...han hyler, vræler, brekker seg og kaster seg bakover.
Vi har prøvd liggende, sittende, kjapt, rolig, se oss i speilet, synge, tulle, altså...vi har prøvd ALT....[:@] Han ler av meg når jeg pusser tennene, og leker med tannkosten selv etter pussinga.
han har 9 tenner, jobber hardt med nr 10, 11 og 12 nå og tennene MÅ jo pusses!

snakka mes HS og hun sa at det va bare å tvinge, så ga han seg til slutt, det er 2-3 min med raaaamaskrik uten like men tennene blir jo rene da... "vis han hvem som er sjefen, ikke gi deg" fikk jeg til svar av flere på helsestasjonen. Vi har prøvd annen tannkrem, men ingen forskjell. Vi har også kjøpt Flux som han får 1 om dagen av, for jeg føler ikke jeg får pussa de skikkelig.

synes dere dette er riktig...?

huff....får så vondt i mammahjertet...lurer sårt på om dette egentlig er riktig av meg...[8|] selv om HS sa vi skulle tvinge, føles det akk så galt....

Syns det blir galt å tvinge de om de slår seg totalt vrange, slik det høres ut som Nicolai gjør. Innbiller meg at det gjør tannpussen til noe negativt om en holder de fast for å få til tannpussen.
Selvfølgelig er du sjefen, men en skal jo ikke gjøre det til et stort mareritt [&:].

Min tante er tannlegesekretær og hun ga meg tidlig tips om de slår seg vrange er det bare å la de holde på med tannbørsten selv, med bittelit tannkrem på. Om ikke selve tennene blir pusset så er det ikke verdens største krise, han får tannkrem i munnen slik at tennene blir på en måte pusset. La de holde på slik en stund før en prøver forsiktig med f.eks å pusse tennene nede.

De få gangene Oliver slår seg vrang er når det er tenner på vei, da er tannkjøttet sårt, og da dropper jeg å pusse akkurat det gjør vondt. Når tanna er kommet gjennom så fortsetter jeg som før og han er fornøyd. Kan jo være det er noe av det samme med Nicolai siden han har tenner som kommer.

ORIGINAL: Lilletrampepus

Sander slår seg helt vrang, og til tider må vi være to for å pusse tenna hans.. [&:]Vi fikk også beskjed om at vi bare måtte tvinge hsan, for han putter ikke inn tannbørsten selv, uansett om vi har pussa først eller ikke.
Føler vi har prøvd absolutt alt, men tannpussen er et mareritt og det må nesten bare bli sånn for jeg syns det blir feil at han går uten å pusse tenner [&:]

Det verste er at man vet aldri hvor lenge det varer den nektinga heller. Kjenner ei hvor hu lot det være, og lot heller dattera ta det. Da hu var nesten 3 så fikk mora fremdeles ikke lov til å pusse tenna hennes (og det er det jeg er redd for at skal skje om jeg lar han styre det selv)

Det var lenge [8|]. De skal jo lære at det er viktig å pusse tennene, og er jo endel av morgen/kvelds rutinene.

Viktig at en føler at en gjør det rette, om det er å tvinge de til tannpuss eller la ungene styre selv.

huff ja det er dette som er dillemmaet mitt også, skal jeg være streng å få pussa tennene selv om han nekter? eller skal jeg være snill og la han "pusse selv" og risikere å få en sta unge som nekter meg å hjelpe til senere, pluss at tennene ikke blir helt rene.

er så redd for at han skal få avsky for tannpuss men HS sa at det skjedde trolig ikke, var bare å tvinge og å holde ut de 2-3minuttene med vræling så ga han seg til slutt. hun sa også at det var mye viktigere med rene tenner enn en fornøyd unge. (altså, i disse minuttene)

akk...[8|]

Akkurat sånn var Eskil også. Nede gikk det greit, men skulle vi pusse oppe var det ramaskrik [&:] Men så kom det fram ei til tann oppe, og etter det har tannpussen gått på skinner. Nå gaper han høyt og smiler når han ser tannbørsten.

Så kan det hende at han har tenner på vei sånn at det gjør vondt å pusse?
Man må jo få pussa tennern...

Eg tvinger han hver dag.
Det er noe som MÅ gjøres uannsett om de vil eller ikke.

Hun her skulle bare holde tannkosten selv, så jeg kjøpte sånn "tannkost" som en setter på fingeren, på apoteket. Laget av silikon. Da fikk jeg pusse, og etterhvert fikk jeg også begynne med ordentlig tannkost igjen! Nå går det strålende, og hun får ikke lov å holde tannkosten selv igjen [;)] 

ORIGINAL: eplemos

Eg tvinger han hver dag.
Det er noe som MÅ gjøres uannsett om de vil eller ikke.

Det må vi og gjøre. Er fælt når det står på, men er som du sier, noe som må gjøres.

Jeg har en gutt på 4år, som var slik som din da han var liten. Jeg fikk også beskjed om at jeg måtte tvinge han. Drev på med det i ca.3uker, og etter det gikk det som en drøm å pusse tennene hans!! Jeg mener at de må lære seg at tannpuss er ikke noe man velger, men noe man må!

Back
Topp