tannproblemer...

lille ulv

Glad i forumet
Argh...for litt over et år siden rotfylte jeg og fikk krone på en jeksel pga. sprekk i tannen. Men den ble ikke bra! (sure 10.000 kroner å betale ja...). Først fikk jeg beskjed om at jeg måtte gi den litt tid, så gikk tannlegen min ut i fødselspermisjon og så ble jeg gravid og kvalm og orket derfor ikke å gjøre noe med det. I julen fikk jeg dessuten vondt i jekselen i overkjeven (rett overfor den vonde tannen i underkjeven), så mistenker nok et brudd...altså har jeg to jeksler, en i overkjeven og en i underkjeven, på venstre siden som ikke fungerer. klarer ikke å tygge på den siden, og det har jeg ikke klart på lenge...pga. kvalmen som ikke har gitt seg i dette svangerskapet har jeg humpet og gått med det leeenge. Har tenkt at jeg får fikse det etter fødselen. Men nå, i påsken såklart, har det plutselig blitt mye vondere. Er vanskelig å tygge i det hele tatt...for noe dritt!!! Må vel kreke meg til tannlegen når påsken er over likevel da...men er litt usikker på hva de kan gjøre med det nå som jeg er gravid? Blir sprø av sånt[:@]

Jeg rotfylte en tann for mange år siden og i mai i fjor så knakk den. Vi var på vei til barnedåp så knakk den på vei dit. Skjønte at den kom til å bli trukket. Tanna var faktisk rotten og jeg hadde ikke kjent det fordi den var jo rotfylt. Så burde du egentlig kjenne noe når nerven er borte? Kanskje det er noe rundt som er ødelagt eller kanskje ikke nerven ble klipt ordentlig.

det samme har jeg tenkt...jeg skal jo ikke kjenne noe når den er rotfylt...og det er satt krone på også, som skal beskytte restene av den stakkars tannen...skjønner ikke hva det er, og det har ikke tannlegen min gjort når jeg har spurt heller. skal sies at den var vanskelig å rotfylle. lange, kronglete røtter, så kan jo hende det ikke ble gjort ordentlig. må vel bite tennen sammen og komme meg dit over påske, for nå er det vanskelig å tygge, noe som definitivt er et problem når jeg må spise annenhver time for ikke å bli kvalm (og i tillegg har hang-ups på hva jeg orker å spise...). Kan ikke denne møkkakroppen bare fungere for en gangs skyld....?

Heldigvis ikke lenge igjen nå[:)]

ikke lett å rotfylle bestandig nei. Hvis du kjenner der du har vondt med en finger. Er det hovent? I såfall har du betennelse og da trenger det ikke å være i tanna, men i tannkjøttet eller i en nerve ved siden av. Og det er jo tannleger åpent nå i påska. Blir kanskej litt dyrere da!

er muligens litt hovent i tannkjøttet rundt...har ikke mye lyst til å gå til tannlege i påsken hvis jeg kan slippe, for regner med at det blir svindyrt, men må man så må man...er kanskje ikke så mye man kan gjøre selv for å dempe betennelse heller...

Du kan kanskje dra på legevakta, men de vil vel sikkert si det samme. Har du betennelse kan du jo få penicillin eller antibiotika. tannproblemer går ihvertfall ikke over av seg selv!!

nei, det har begynt å gå opp for meg...får se om det holder seg stabilt vondt eller om det blir enda verre. Da må jeg oppsøke noen. Men legevakten kan vel bare gjøre noe dersom det ER betennelse?

men om det er hovent så er det vel betennelse?

sant nok, men synes det er litt vanskelig å kjenne...tror det er litt hovent. litt tynt for å dra til legevakten foreløpig iallfall. får vel se an litt til...[>:]

Men hvis det er vondt og du er hoven så blir det vel ikke noe bedre ved å vente! Kan jo kanskje være lang kø på legevakta i påska, men om du venter til i natt så kan det jo fremdeles være lang kø da også, og da er det enda verre å sitte og vente. Når man er trøtt og har vondt mener jeg.

joda, du har et godt poeng. men er ikke vondt når jeg ikke tygger, så ser det an til i morgen. får nok sove i natt sålenge det ikke verker konstant. orker ikke tilbringe kvelden på legevakten hvis jeg ikke er pukka nødt[;)]

Det skjønner jeg godt da. Å sitte på legevakta med de harde benkene er vel ikke akkurat ønskesituasjonen. God bedring ihvertfall[:)]

har hatt samme problem med rotfylt tann. slutta å tygge på den siden. flere år siden jeg har tygd på den siden... men kan jo hende din er dypere eller no så din er vondere enn min har vært.
Har også hatt betennelse. da pleier jeg å sterilisere en nål og stikke hull på for å få ut verket. verket er jo hovedsakelig bakterier, så blir fort bedre av å få det ut[8D]

Håper det blir bedre uansett hva som er galt da[:)]

ORIGINAL: carinasverden

har hatt samme problem med rotfylt tann. slutta å tygge på den siden. flere år siden jeg har tygd på den siden... men kan jo hende din er dypere eller no så din er vondere enn min har vært.
Har også hatt betennelse. da pleier jeg å sterilisere en nål og stikke hull på for å få ut verket. verket er jo hovedsakelig bakterier, så blir fort bedre av å få det ut[8D]

Håper det blir bedre uansett hva som er galt da[:)]

Det hørtes ikke godt ut å gjøre det selv da!!

Tannlegen min likte ikke å høre at jeg spiste bare på en side. Jeg spiser for det meste bare på venstre side. Bare en uvane jeg har.

Back
Topp