Tannpleier for 3åringen

AnneS

Forumet er livet
VIP
Vi som prøver :)
Desemberlykke2017
Da er datoen 11.juli, og hun skal for første gang til tannpleier :D

Hva gjøres der? Hva bør vi øve på til da?
 
Å åpne munnen :)
Hun gjør det greit for oss, men spent på om det går like greit med en fremmed. Bare forklare at hun skal kikke inn i munnen og telle tennene? (forklare noen ganger i forkant av time?) :)
 
Lillegutt har vært hos tannlegen et par ganger allerede. (Blir to neste mnd).
De gjør det kjapt og på barnets premisser så det blir en fin opplevelse.vi setter han i stolen, tannlegen sier han skal sjekke tenna og stikker fingeren inn for å telle hvor mange tenner. Vil ikke lillegutt åpne så trenger han ikke det, bygger tillit :)
 
Lillegutt har vært hos tannlegen et par ganger allerede. (Blir to neste mnd).
De gjør det kjapt og på barnets premisser så det blir en fin opplevelse.vi setter han i stolen, tannlegen sier han skal sjekke tenna og stikker fingeren inn for å telle hvor mange tenner. Vil ikke lillegutt åpne så trenger han ikke det, bygger tillit :)
Får dere ny time da? :)
 
Aha :) jeg går 1gang i året, og ungene får første time rundt 3årsalder her :)
Sikkert det som er vanlig :) det er så billig her vi bor (England) så vi har bare sjekket han når vi har vært der så han skal bli vandt til det av eget initiativ :)
 
Øve på å gape :) De bruker å telle tennene her som regel og kikke litt og se om alt ser bra ut.
Tror det er mest for at de skal få en myk start og bli vandt med tannlegen tidlig :)
 
Jeg kan jo si at jeg er litt spent ang denne tannen hun enda mangler :nailbiting: hun har bare 19tenner nemlig, og god plass for at den skulle ha kommet opp :nailbiting:
 
Det går så bra så! Kjøp sånn lekespeil til tenna. La littla leke med å se deg i munn med speilet, seg selv osv. Tørr trening med lek er gull
 
Min gutt låg på fanget mitt i tannlegestolen, gikk veldig fint:) Tannpleiere forklarte fint hva hun skulle gjøre, så var null problem å få telt alle tennene:)
 
Her får de en liten "Flode" å pusse tennene til, og de får lov å se på instrumentene. De har godt barnetekke de som har vært her, så mine har aldri hatt problemer med å bli undersøkt av dem.
 
Lest "lillesøster skal til tannlegen" og Karius og Baktus i forkant.

Snakket om at man får sitte i en rar stol, og at man skal telle tenner.
At de bruker et speil for å se inn bak tenna.

Og så mener jeg de bruker å pirke litt med den pirkeren sin.
 
Hun gjør det greit for oss, men spent på om det går like greit med en fremmed. Bare forklare at hun skal kikke inn i munnen og telle tennene? (forklare noen ganger i forkant av time?) :)
Ja, finnes noen bøker om tannlegebesøk , de er fine
 
De er veldig opptatte i dag av å bygge tillit til barna. Det har gått kjempe bra med begge her. Nr 2 er også inne hver 6 mnd for å pensle på fluor pga refluks. Nå skal nr 1 dit til kontroll pga refluks diagnose i august. Nr 2 hoppet opp i stolen og gapte kjempe høyt sist vi var der. Han veit veldig godt at han får leke av tannlegen og premie fra oss hvis han gjør som han skal.
 
De er veldig opptatte i dag av å bygge tillit til barna. Det har gått kjempe bra med begge her. Nr 2 er også inne hver 6 mnd for å pensle på fluor pga refluks. Nå skal nr 1 dit til kontroll pga refluks diagnose i august. Nr 2 hoppet opp i stolen og gapte kjempe høyt sist vi var der. Han veit veldig godt at han får leke av tannlegen og premie fra oss hvis han gjør som han skal.
Pleier de å få leke hos tannpleier, eller er det kun hos tannlegen? :)
 
Back
Topp