Tannlegen!

AnneS

Forumet er livet
VIP
Desemberlykke2017
Går dere årlig til tannlegen? Pleier det å bli dyrt?
Har dere boret, og bruker dere evnt bedøvelse da? :)

Jeg går årlig til tannpleier og får en ordentlig sjekk og rens. Tennene blir hvite og fine og tannstein tas. Røntgen tar jeg kanskje hvert 3. år eller noe. Har bare hatt hull en gang i voksen alder, valgte da å bore uten bedøvelse, gikk fint :)

Jeg går årlig til tannpleier og får en ordentlig sjekk og rens. Tennene blir hvite og fine og tannstein tas. Røntgen tar jeg kanskje hvert 3. år eller noe. Har bare hatt hull en gang i voksen alder, valgte da å bore uten bedøvelse, gikk fint :)
Åh, heldig :happy: jeg har alltid 1-2 små hull, selv om jeg pusser morgen og kveld, bruker tanntråd og munnskyllevann :dead: prøvd noen ganger uten bedøvelse, men det er så grusomt når nervene treffes :sorry:

Nei er ikke flink på det... Er en del år siden sist.. Og da var det mange år siden gangen før. Men jeg hadde ingen hull, og knapt tannstein sist jeg var der, så håper tenna er like flinke nå :p

Men kjenner litt ising på et sted nå, så burde få tatt meg en tur snart..

Har ikke boret så mye, har et par-tre hull tror jeg, og husker ikke om jeg fikk bedøvelse da.
Men har operert ut 3 visdomstenner da som ikke kom frem. Da fikk jeg bedøvelse

Åh, heldig :happy: jeg har alltid 1-2 små hull, selv om jeg pusser morgen og kveld, bruker tanntråd og munnskyllevann :dead: prøvd noen ganger uten bedøvelse, men det er så grusomt når nervene treffes :sorry:
Hmm. Stakkars deg :(

Hva drikker du? Drikker du noe annet enn vann utenom måltidene? Brus, juice osv.? Også lurt å skylle med vann før tannpuss, så du får bort syre og ikke pusser vekk emaljen.

Elektrisk tannbørste pusser bedre enn vanlig.

Og hva slags munnskyllevann? :) de fra butikken har veldig lavt nivå av fluor. Gå på apoteket og spør om å få en med ekstra mye fluor. Skyll med etter tannpuss om kvelden og ha i munnen så lenge som mulig og ikke drikk vann etterpå.

Godt mulig du vet om/allerede gjør alt nevnt over. Tenkte bare å si det for sikkerhets skyld.

Tannpleiere er ofte bedre på forebygging av hull og tips/hjelp om rengjøring av tennene enn tannlege. Så å få en time hos tannpleier er kanskje lurt :) ❤️

Går en gang annenhvert år, aldri hatt hull eller noe :) det var tannlegen som da at jeg ikke trengte å komme årlig :)

Gikk legne ikke til tannlegen, så tok vi oss sammen og bestilte time hos den lokale tannlegen som bestemte at vi skulle komme annethvert år, så det gjorde vi noen ganger. Jeg fikk et hull i første svangerskap og et i andre. og mitt etter andre svangerskap trekke en visdomstann som kom på skrå og forårsaket kronisk betennelse i tannkjøtt og kjevebein. Det var litt dyrt...

Så flyttet vi, og så har vi ikke rotet oss til å ordne oss en ny tannlege... og det er vel til sommeren 7 år siden vi flyttet, så det er absolutt høyst på tide. (jeg har følgelig ikke sjekket om jeg også fikk et hull mitt tredje svangerskap...) De to jeg fikk i svangerskapene er de enste hullene jeg har hatt i mitt liv. Bedøvelse da jeg borret det første, og sikkert da jeg trakk den andre også, det var i en visdomstann som ble vippet lett ut når han samtidig opererte ut den tidligere omtalte visdomstanna. Den oppe, med hull, var null stress, den nede var.... fast.

Hadde et opphold på noen år da jeg måtte begynne å betale fullpris fordi jeg passerte 20, men tatt en sjekk (og påfølgende behandling) 1 gang i året de siste 4 årene. Ikke hatt hull siden jeg var 15 :D
Men sliter med sprekker i tenna fordi jeg biter tenna sammen så mye, så må som regel legge en fylling eller to for hvert besøk.. Kosta 740 kr per fylling sist jeg gjorde det.
I fjor måtte jeg trekke 2 visdomstenner, det ble i hvert fall dyrt.
Heldigvis ikke vært borti noen alvorlige tannproblemer :)

Vi går årlig :) jeg har hatt 2 hull (31år) og mannen 3 eller der omkring. Begge får lett tannstein så greit å få det bort .

Tok et røsk for noen år siden. Da var det godt over 10 år siden sist, og følgelig litt å fikse på. Det ble litt kostbart, så etterpå har jeg gått hvert år. Det er så fint å gå ut fra tannlegen etter fem minutter og tenke "null hull! Ett år til neste gang"

Hmm. Stakkars deg :(

Hva drikker du? Drikker du noe annet enn vann utenom måltidene? Brus, juice osv.? Også lurt å skylle med vann før tannpuss, så du får bort syre og ikke pusser vekk emaljen.

Elektrisk tannbørste pusser bedre enn vanlig.

Og hva slags munnskyllevann? :) de fra butikken har veldig lavt nivå av fluor. Gå på apoteket og spør om å få en med ekstra mye fluor. Skyll med etter tannpuss om kvelden og ha i munnen så lenge som mulig og ikke drikk vann etterpå.

Godt mulig du vet om/allerede gjør alt nevnt over. Tenkte bare å si det for sikkerhets skyld.

Tannpleiere er ofte bedre på forebygging av hull og tips/hjelp om rengjøring av tennene enn tannlege. Så å få en time hos tannpleier er kanskje lurt :) ❤️
Drikker for det meste vann, men har litt brus i helgene :p
Bruker et sterkt et fra apoteket (tror man også får tak i det på butikken), husker ikke hva det heter :) ikke tenkt på å skylle med vann før tannpuss, det kan jeg jo ta med meg :D alltid fint med tips! :happy:

5600kr fattigere (tre besøk hos tannlegen), men da er det et år til neste gang :p

Går årlig til tannpleier og skadde bore eller gjøre mer enn å fjerne tannstein skal jeg ha bedøvelse, noe annet er uaktuelt

Nei, går når det gjør vondt nok

Gått annet hvert år fordi tannlegen mener jeg har sterke og fine tenner og ikke trenger gå hvert år. Aldri borra. Vi nærmer oss som regel 40 før det borres i slekta her.

Tenker at jeg har født uten bedøvelse , så om jeg må borre en gang , så tror jeg ikke at bedøvelse er så viktig.

Vanlig sjekk er ikke så dyrt . Men Vinjar vel en tendens til å ikke gå dit når man ikke plages.

Går ca årlig. Oftere om jeg kjenner det behøves da. Hadde noe med visdomstennene for ca 6 mnd siden så. Da trakk jeg den :p

Men har kun en igjen av de nå da, og den er ikke kommet opp enda. Så håper den verken kommer opp eller gir plager under tannkjøttet da :)

Back
Topp