Tannlege - tips?

Liinda88

Andre møte med forumet
Hei.
Lurte på om noen kan gi meg råd, har hørt så mye frem og tilbake om det med å gå til tannlegen i svangerskapet. Jeg har mistet en del av en jeksel og må dermed gå dit så raskt som mulig.
Hvordan er det med røntgen og bedøvelse når man er gravid? :/

Hei.
Lurte på om noen kan gi meg råd, har hørt så mye frem og tilbake om det med å gå til tannlegen i svangerskapet. Jeg har mistet en del av en jeksel og må dermed gå dit så raskt som mulig.
Hvordan er det med røntgen og bedøvelse når man er gravid? :/
Jeg har vært hos tannlege, og følte ikke det var noe problem! Eneste han sa, var at han ville sjekke over før et evnt røntgenbilde, for om han ikke syntes det var nødvendig ville han vente!
Jeg fikk bedøvelse også!
Vet mange som er gravide og tar bilder får på seg en blykappe, selvom der strengt tatt ikke er veldig nødvendig, da disse strålene er sentrert kun mot munn!

Jeg har vært hos tannlegen mens jeg var gravid, fikk blyteppe på når han tok bilde, og det finnes bedøvelse som er ok for gravide.
Du må bare si at du er gravid, så tar tannlegen hensyn til det:)

<3 appen < 3

Har også vært til tannlegen som gravid, forrige gang. Sa bare i fra sånn at de kunne ta hensyn. Skulle operere bort en visdomstann, men det valgte han å utsette til etter fødsel siden det ikke hastet. Ellers var kontrollen som vanlig.
Lykke til :)

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app

Jeg har også vært hos tannlegen som gravid, det eneste som vi skal utsette er å operere ut en visdomstann og trekke ei anna ei. Men det pga det er begrenset hva slags smertelindring jeg kan bruke etter at det er gjort når som jeg er gravid.

Jeg var i begynnelsen av svangerskapet, og fikk et "teppe" over bryst og mage... Han fortalte det at mange gravide var bekymret for røntgen, men at det ikke var noe å bekymre seg for i det hele tatt!

Var også hos tannlegen flere ganger sist jeg var gravid. Fikk ett lite teppe over magen hos vanlig tannlege, og ett stort over mage og bryst når jeg var hos rotfyllingsspesialist. Rotfylte og hadde nok av bedøvelse, gikk helt fint.
Skal også til tannlegen nå om ca 3 uker, og tenker ikke at det blir noe problem.
Bare gi beskjed så tar de hensyn :)

Takk for gode svar, greit å få litt erfaringer fra andre. Jeg har fått time denne uka, greit å bli ferdig med så fort som mulig :)

Jeg har vært i dag for å fikse ei tann som hadde mista en bit! Tok ikke røntgen, men boring og bedøvelse er ikke noe problem når en er gravid :)

Back
Topp