Tannlege for barn

Apekatter

Elsker forumet
Hvor viktige er de vanlige kontrollene? Guttene mine er snart fire og 5,5 år. Yngste har aldri vært hos tannlegen, og eldste har ikke vært siden han var tre. Eldste begynner å få permanente tenner nå. Bør jeg purre på kontroll? De pusser morgen og kveld, og har ingen synlige problemer eller vondt. Jeg vet det er koronaforsinkelser.

Hvor viktige er de vanlige kontrollene? Guttene mine er snart fire og 5,5 år. Yngste har aldri vært hos tannlegen, og eldste har ikke vært siden han var tre. Eldste begynner å få permanente tenner nå. Bør jeg purre på kontroll? De pusser morgen og kveld, og har ingen synlige problemer eller vondt. Jeg vet det er koronaforsinkelser.
Hadde purra til minstemann

Jeg hadde bare tenkt at timen kommer når den kommer. Vi purret kun på pga gode grunner som gjorde st han egt skulle sjekkes hyppig

Her er første kontroll det året de fyller 3, så ja, jeg hadde iallfall ringt og spurt når de så for seg en kontroll.

Min gutt er 16 måneder og jeg fikk beskjed om å kontakte tannlegen til han. Men litt tidlig i forhold til normalen fordi han tar astma medisin. Men helsepleier sa at de skulle inn ved 2 år normalt sett. Så vi ville bare dra inn omlag 7-8 måneder for tidlig.

Jeg ringte og purret på til minste her nå, 5 år. Hun må gå hyppigere pga. diverse:) Så nå har vi time på onsdag :pJeg hadde ikke purret på time til brødrene hvor ting er mer normalt :)

Jeg har purret. Men de har refluks og går på medisiner. De skal ikke ha hyppige kontroller når de er så små. Men er vel en gang i året fra skolestart sånn jeg skjønte det på tannlegen her.

Her er det hvert til annethvert år fra tre år, men de hadde visst sendt til yngste, vi har bare ikke får noe :/ han går også på medisiner mot blant annet refluks, som han nå forsøker å slutte med. Har ikke hørt at vi burde oppsøke tannlege av den grunn, så jeg håper alt er greit :) takk for svar, alle sammen!

Jeg hadde purret. Her viste det seg at minstemann mangler emalje på flere tenner, så selv om vi har pusset godt så hadde han 6påbegynnende hull... :eek::hungover: nå får han kontroll en gang i halvåret...

Vet ikke helt hva det skyldes, men vi får tett oppfølgning, pusser (om mulig) enda grundigere enn før og han er mer samarbeidsvillig selv også. Utrolig hva de små forstår ❤️ (Han blir 4 om noen dager)
Håper det bare er melketennene, da :) yngste her har gått på en del medisiner mot blant annet refluks, men jeg har ikke hørt noe spesielt med tanke på tenner der. Han er helt ok flik til å pusse, heldigvis :) jeg hadde en tannsykdom da jeg var yngre, for dype furer i 12årsjekslene, eller noe sånt, tenkte kanskje dette var noe av det samme :)

Jeg hadde purret. Her viste det seg at minstemann mangler emalje på flere tenner, så selv om vi har pusset godt så hadde han 6påbegynnende hull... :eek::hungover: nå får han kontroll en gang i halvåret...
Sikkert det samme som syvåringen. Emaljeforstyrrelse tror jeg de kalte det. Dessverre på de nye tennene. Heldigvis ingen hull eller antydning til det.

Sikkert det samme som syvåringen. Emaljeforstyrrelse tror jeg de kalte det. Dessverre på de nye tennene. Heldigvis ingen hull eller antydning til det.
Hmm, vet du om de kommer til å ha det resten av livet? Og er det gitt at min lille gutt får det på de nye tennene også? :nailbiting:

Back
Topp