Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Mens tannpleier/tannlege her sier at det går helt fint å bruke den for barn under 6 år hvis de andre er for sterke på smak. Er ikke så stor forskjell på fluorinnholdet. Men da må vi bruke fluortablett eller fluorskyll i tillegg.Vi fikk det anbefalt av tannlegen...
Tenker det er lurt å stole på de![]()
Vi fikk det anbefalt av tannlegen...
Tenker det er lurt å stole på de![]()
Ikke så stor forskjell nei. 1000 enheter i den for barn og 1450 i junior og voksen. Med skyll eller pille i tillegg er du godt dekketMens tannpleier/tannlege her sier at det går helt fint å bruke den for barn under 6 år hvis de andre er for sterke på smak. Er ikke så stor forskjell på fluorinnholdet. Men da må vi bruke fluortablett eller fluorskyll i tillegg.
Hun her på 7 klarer ikke junior sin fra zendium, eller noen annen for større barn for den saks skyld.
Mens tannpleier/tannlege her sier at det går helt fint å bruke den for barn under 6 år hvis de andre er for sterke på smak. Er ikke så stor forskjell på fluorinnholdet. Men da må vi bruke fluortablett eller fluorskyll i tillegg.
Hun her på 7 klarer ikke junior sin fra zendium, eller noen annen for større barn for den saks skyld.
den er sannsynligvis veldig bra! Barn med hull må ha mer fluor i tannkremen enn barn uten hull i tennene, og fordi man aldri vet om det endrer seg til neste år (feks) er det like greit å venne barna til sterkere smak på tannkrem først som sist. Hun på 7 år har flere umodne tenner på vei og den emaljen er svak før den modnes (fluor i tannkrem er med å herde den). Ja det er jo klart.Her må du være obs på at tannlegen/tannpleier gir deg og dine barn råd etter dine barns tannhelsestatusden er sannsynligvis veldig bra! Barn med hull må ha mer fluor i tannkremen enn barn uten hull i tennene, og fordi man aldri vet om det endrer seg til neste år (feks) er det like greit å venne barna til sterkere smak på tannkrem først som sist. Hun på 7 år har flere umodne tenner på vei og den emaljen er svak før den modnes (fluor i tannkrem er med å herde den).
Både voksne og barn kan bruke 6+ med 1450 ppm, umoden emalje bør ikke utsettes for slipestoffer som er i mye «voksentannkrem» («whitening»)
Ja det er jo klart.
Hun har foreløbig ikke noen hull nei, men det kan jo endre seg.
Håper hun har arvet mine tenner, har sterke tenner selv (hvis man kan si det på den måten)
Jeg håper hun vil venne seg til den med mer fluor i etterhvert. Akkurat nå har vi nok med å komme over tannlegeskrekken...
Hvis jeg ikke husker feil, er du tannpleier selv?
Jeg sliter med at hun absolutt må ha drikke etter tannpuss på kvelden. Og det er jo ikke bra å skylle vekk tannkrem og fluortablett.. Og jeg har sagt det sååå mye! Men hun er jo da så tørst.. Selv om hun har drukket før tannpuss...
Vil det egentlig være en fordel å ta fluortabletten på morgenen før hun går på skolen?
For da tror jeg ikke hun drikker noe særlig før til lunsj og den vil da virke bedre...
Og er det normalt at hormoner kan påvirke barnas tenner og gi litt gulere tenner? Han på 10 har gulere tenner, men det er ikke noe plakk eller belegg, det er sjekket.
Fikk til svar at det kom av hormoner og at det ville bli borte.
Men voksentenner er vel også naturlig litt mer gule enn melketenner?

Ja hun har jo gått på astmmedisiner siden hun var 7 mnd... Så vi er nøye på å pusse etter medisiner.Tenner er ikke «sterke» i utgangspunktet(*) - måten man behandler dem på gjør dem hhv sterke eller svake. Riktig puss, Fluor, kosthold med lite klebrige karbohydrater og lite småspising styrker tennene over tid. *Helsemessige årsaker kan være med på å svekke tenner (feks astma/inhalator påvirker spyttet).
At hormoner påvirker farge på tenner kan jeg ikke noe om... noen spesiell tilstand?
Ikke gi opp mtp skylling etter tannpuss og å endre tannkremen til «riktig» fluorinnhold. Jeg kan love deg at tannlegeskrekken ikke blir bedre av hull i tenna![]()
Jeg har fått beskjed av tannlegen og det har flere jeg vet om . Fått beskjed at jeg har sterke tenner. Men at de som har sterke tenner har ofte dårligere tannkjøtt. Og omvendt . Pappa var over 40 når han fikk et hull , og har tannkjøttsykdom. Jeg har aldri borra selv.Tenner er ikke «sterke» i utgangspunktet(*) - måten man behandler dem på gjør dem hhv sterke eller svake. Riktig puss, Fluor, kosthold med lite klebrige karbohydrater og lite småspising styrker tennene over tid. *Helsemessige årsaker kan være med på å svekke tenner (feks astma/inhalator påvirker spyttet).
At hormoner påvirker farge på tenner kan jeg ikke noe om... noen spesiell tilstand?
Ikke gi opp mtp skylling etter tannpuss og å endre tannkremen til «riktig» fluorinnhold. Jeg kan love deg at tannlegeskrekken ikke blir bedre av hull i tenna![]()
Jeg har fått beskjed av tannlegen og det har flere jeg vet om . Fått beskjed at jeg har sterke tenner. Men at de som har sterke tenner har ofte dårligere tannkjøtt. Og omvendt . Pappa var over 40 når han fikk et hull , og har tannkjøttsykdom. Jeg har aldri borra selv.
Kan hun ikke bruke de tannkremene som hun liker - og kombinere det med fluortablett ?Mens tannpleier/tannlege her sier at det går helt fint å bruke den for barn under 6 år hvis de andre er for sterke på smak. Er ikke så stor forskjell på fluorinnholdet. Men da må vi bruke fluortablett eller fluorskyll i tillegg.
Ja er det vi gjørKan hun ikke bruke de tannkremene som hun liker - og kombinere det med fluortablett ?
Det finnes forskjellige styrker og smaker på fluortablettene.