Tannfrembrudd

Lutzern

Februar 14 - miss trøtt
Februar 2014 - Skjult forum
VIP
Har fått med meg at feber og dårlig mage er vanlig ved tannfrembrudd. Hva med forkjølelse?

Sent from my iPhone using BV Forum

Han var forkjølet forrige uke når to tenner meldte sin ankomst.. samt magevondt og feber.. så henger sikkert litt sammen :) er frøkna blitt sjuk?

Joda, det henger visst sammen. Kan få litt paracet ved ubehag. :)

Det er vel heller det at feber gjerne kommer med forkjølelse og at feber kan føre til tannfrembrudd. Det er jo faktisk ikke slik at feber kommer av tannfrembrudd, men at tannfrembrudd kommer av feber:)

• Liker
Reactions: EJ
Det er vel heller det at feber gjerne kommer med forkjølelse og at feber kan føre til tannfrembrudd. Det er jo faktisk ikke slik at feber kommer av tannfrembrudd, men at tannfrembrudd kommer av feber:)
Det er det jeg også har hørt. Men forkjølelsen henger enda i på andre uken og hun har ikke frosset eller blitt utsatt for noe smitte som jeg kan se. Tenkte kanskje hun er tett i nesen og snørrete fordi tenner er på vei...

Joda, det henger visst sammen. Kan få litt paracet ved ubehag. :)
For en uke siden var hun subfebril og pleier ikke gi paracet for det men hun våknet hvert kvarter og skrek og måtte bysses så ga henne da og det hjalp. Var 3 sånne netter før det roet seg. Da var gommene kjempehovne. Vært litt mindre hovne etterpå og fremdeles snørrete. Nå er hun plutselig mer forkjølet igjen men gommene er ikke så hovne som for en uke siden, men allikevel litt...

Han var forkjølet forrige uke når to tenner meldte sin ankomst.. samt magevondt og feber.. så henger sikkert litt sammen :) er frøkna blitt sjuk?
Forkjølelsen fra forrige uke er ennå ikke over og blitt værre igjen nå. Ble bare en halvtimes dupp (mot vanligvis 1,5t) - stakkar lå å snorket og surklet og hev etter pusten, skjønner godt hun våknet.

Forkjølelsen fra forrige uke er ennå ikke over og blitt værre igjen nå. Ble bare en halvtimes dupp (mot vanligvis 1,5t) - stakkar lå å snorket og surklet og hev etter pusten, skjønner godt hun våknet.

Huff.. Ja her er han snørrete enda og blør fra gommene pga tenna.. så eg spyler med saltvann flere ganger før dagen og så har eg hevet hodeenden av sengen, noe som hjalp veldig på søvnen.. her var det 40 min i stede for 2 timer i dag.. så vil nok tro at det henger litt sammen.. no vet jo eg at Benjamin har blitt utsatt for smitte siden barnevakten min var forkjølet for to uker siden, og så ble han sjuk noen dager etterpå, og no er mamma og pappa sjuk.. Heldigvis ikkje meg.. bank i bordet... Hehe..

Her har hun vært snørrete og grinete i en uke nå, men har ikke tenkt på tenner en gang. Har hatt høyt temp (37.6-37.7) men ikke feber.

For en uke siden var hun subfebril og pleier ikke gi paracet for det men hun våknet hvert kvarter og skrek og måtte bysses så ga henne da og det hjalp. Var 3 sånne netter før det roet seg. Da var gommene kjempehovne. Vært litt mindre hovne etterpå og fremdeles snørrete. Nå er hun plutselig mer forkjølet igjen men gommene er ikke så hovne som for en uke siden, men allikevel litt...

Jeg er også restriktiv med paracet, men synes det er greit å gi om de er tydelig plaget. Kan evt. gi den minste dosen 0-4 mnd. :)

Da ble leggetid en halvtime tidligere i dag, deilig for både meg og henne :) Hun har uansett sovet en halvtime "for lenge" på morgenen i det siste :p så kanskje jeg får snudd det :)

Her hadde vi tett nese 1 uke, og 4 tenner brøt gjennom ganske likt i den perioden.. Vet ikke om d er sammenheng..

Vil ikke tro at forkjølelse har noe som helst med tenner å gjøre.

Her la jeg brått merke til en bulk i tannkjøttet. Samme dag ble hun brått forkjølet, snørrete og hostet. Tempen var 38 på det høyeste, ikke spesielt mye. Allmenntilstanden var bra hele tiden og virket ikke som om ho hadde noe ubehag så ga aldri paracet. Brått 2 dager senere brøt tanna igjennom. 1 uke senere kom en til, men da var forkjølelsen over :-) har gått helt smerteritt og føler meg heldig som ikke har hatt en eneste våkenatt pga tenner! Blir spennende å se hvordan det blir med resten.

Har hørt at de første er verst? Hva er deres erfaringer?

Det sies at tenner lettere bryter igjennom ved feber. Kanskje det er linken?

Ja, tennene kommer gjerne når de har feber, men ikke omvendt :p Min har ikke fått noen tenner enda. Storesøster hadde 4 tenner da hun var 5 mnd. Så hun har gnidd og gnagd i flere mnd, men har ikke sett noe til tennene :p Hvor mange tenner har din? Hvilke "symptomer" hadde hun da de kom? Storesøster var bare løs i magen.

Mini har fått fem tenner nå og hver gang en ny tann er på vei sliter han med kjempe hard mage.. Gir sviske/aprikosmos hver dag, men når tennene er på vei igjennom sliter han :/

Ellers er han suttrerte og blir lett utolmodig..

Ja, tennene kommer gjerne når de har feber, men ikke omvendt :p Min har ikke fått noen tenner enda. Storesøster hadde 4 tenner da hun var 5 mnd. Så hun har gnidd og gnagd i flere mnd, men har ikke sett noe til tennene :p Hvor mange tenner har din? Hvilke "symptomer" hadde hun da de kom? Storesøster var bare løs i magen.
Hun fikk to nede samtidig. Var litt sutrete men egentlig ikke mer enn hun pleier i perioder... Sønnen min hadde aldri noe pleier med noe tannfrembrudd.

Her var snuppa forkjøla i 3 uker, etter den første uka ble hun nesten bra, så ble hun verre igjen. Og med den forkjølelsen og feber, kom de 2 første tennene ;)

Leste artikkel om det her på bv:

– Tennene har fått skylden for alt fra feber til diaré, men det er ingen sammenheng. Men tennene kommer gjerne på et tidspunkt der fullammingen går mot slutten og barnet mister en del av den beskyttende effekten morsmelken har på immunforsvaret. Dermed begynner også en fase der mange barn blir syke for første gang. Diaré skyldes nok heller introduksjon av fast føde, enn tannfrembrudd. Det vi derimot ser, er at feber ser ut til å fremskynde tannfrembruddet. Altså motsatt av hva mange tror.

Det er vondt å få tenner
– Det er nok ubehagelig å få tenner. Vi ser at barna blir irritable, klør, sikler og sliter med å sove. Men her er det store forskjeller. Noen merker ingenting før barna har tenner i munnen sin. Hvis barnet er plaget er en kald bitering god lindring.

Back
Topp