Tanker

Happy1991

Flørter med forumet
Hei!

Jeg er ny på dette forumet, jeg er gravid og skal ha en gang i november.

Det har seg slik at denne graviditeten var veldig uplanlagt.. kom som et sjokk for både mor og far. Noe som resulterer i at vi ikke er sikre på hva vi ønsker? Jeg sitter med en magefølelse om å beholde barnet, men far sine første tanker var at dette kan vi ikke, han tenker mer å mer positivt for hver dag som går nå , om å beholde. Men er fortsatt ikke sikker, å det skremmer meg, fordi jeg er ikke sikker selv, og skulle ønske han var sikker å kunne berolige meg om at dette kommer til å gå fint! Jeg er redd vi skal miste hverandre hvis vi velger å beholde. Han er virkelig den jeg har elsket mest noen gang, å er så fantastisk. Så er ikke noe å si på det.

Men , dette krasjer jo slik med skole å jobb at jeg vet ikke hva jeg skal gjøre? Jeg begynte nylig på et års studium som er ferdig i mars. Det er 100%. Utenom det så har jeg bare to ekstra hjelp jobber. Hvordan løser dette seg økonomisk? Noen som vet?

Jeg er så følsom for tiden , å skikkelig deppa. Kvalm å deppa å føler bare for å ligge inne.

Hei

Gratulerer og velkommen :)

For en vanskelig følelsesmessig situasjon du er i. Du må finne ut hva som er riktig for deg. Ofte er det sånn at det ikke passer helt å få barn, men man får det til å fungere likevel. I forhold til studiet, så tenker jeg at det ordner seg. Du må snakke med skolen evt. :)

Forumet her er fullt av herlige damer som har både råd og støtte å gi.

Stor klem

Velkommen!

Går du på vanlig høyere utdanning? Lånekassen gir vel foreldrestipend om man tar permisjon fra utdanningen pga svangerskap.

Velkommen!

Går du på vanlig høyere utdanning? Lånekassen gir vel foreldrestipend om man tar permisjon fra utdanningen pga svangerskap.

Jeg går på årsstudium på fagskole. Er støtte fra Lånekassen.

Jeg aner ikke hvordan noe av dette fungerer. Noen som vet mer?

Hei

Gratulerer og velkommen :)

For en vanskelig følelsesmessig situasjon du er i. Du må finne ut hva som er riktig for deg. Ofte er det sånn at det ikke passer helt å få barn, men man får det til å fungere likevel. I forhold til studiet, så tenker jeg at det ordner seg. Du må snakke med skolen evt. :)

Forumet her er fullt av herlige damer som har både råd og støtte å gi.

Stor klem

Tusen takk for det:Heartpink

Hei og Velkommen! Ikke noe Morro situasjon du har kommet i da nei. Men alt ordner seg! Som sagt tidligere her, sjekk litt mer på lånekassa. Der er det fine ordninger for den som studerer og skal ha barn. Benyttet meg av det med forrige. Og det og studere med barn kan gå helt fint. [emoji4] det at du har jobb i tillegg utløser jo rett på svangerskapspenger hver måned. Ikke bare en utbetaling. Da har du jo en viss sum å gå ut fra. Kontantstøtte kan du søke om når barnet blir ett år sluk at du kan jobbe redusert og likevel få penger. Hvis du ikke har barnet i barnehage vel og merke. Masse muligheter [emoji4] og barnetrygden tikker jo inn fra barnet er en måned gammel. Ikke mye, men alle monner drar. Lykke til med avgjørelsen!

Hei, har selv vært i den situasjon og vet hvor vanskelig den er :( du får bare sende pm om du vil dele tanker [emoji173]

Hei og Velkommen! Ikke noe Morro situasjon du har kommet i da nei. Men alt ordner seg! Som sagt tidligere her, sjekk litt mer på lånekassa. Der er det fine ordninger for den som studerer og skal ha barn. Benyttet meg av det med forrige. Og det og studere med barn kan gå helt fint. [emoji4] det at du har jobb i tillegg utløser jo rett på svangerskapspenger hver måned. Ikke bare en utbetaling. Da har du jo en viss sum å gå ut fra. Kontantstøtte kan du søke om når barnet blir ett år sluk at du kan jobbe redusert og likevel få penger. Hvis du ikke har barnet i barnehage vel og merke. Masse muligheter [emoji4] og barnetrygden tikker jo inn fra barnet er en måned gammel. Ikke mye, men alle monner drar. Lykke til med avgjørelsen!

Takk for du deler informasjon å tanker:Heartpink

Jeg har vært i nesten samme situasjon, og var en av dem som valgte å gjøre slutt på graviditeten den gangen. Hvis du lurer på noe ang. det eller vil snakke med noen som vet hvordan det er, forteller jeg gjerne på PM :)

Klem til deg, jeg vet at dette er vanskelig :Heartred

Jeg har vært i nesten samme situasjon, og var en av dem som valgte å gjøre slutt på graviditeten den gangen. Hvis du lurer på noe ang. det eller vil snakke med noen som vet hvordan det er, forteller jeg gjerne på PM :)

Klem til deg, jeg vet at dette er vanskelig :Heartred
Setter veldig pris på om du vil fortelle meg pm :Heartpink

Kan ikke være en lett situasjon å være i. Forstår det må føles vanskelig for deg. Har dessverre ikke noen gode råd å komme med! Sender deg en stor klem[emoji173]

Hei!

Jeg er ny på dette forumet, jeg er gravid og skal ha en gang i november.

Det har seg slik at denne graviditeten var veldig uplanlagt.. kom som et sjokk for både mor og far. Noe som resulterer i at vi ikke er sikre på hva vi ønsker? Jeg sitter med en magefølelse om å beholde barnet, men far sine første tanker var at dette kan vi ikke, han tenker mer å mer positivt for hver dag som går nå , om å beholde. Men er fortsatt ikke sikker, å det skremmer meg, fordi jeg er ikke sikker selv, og skulle ønske han var sikker å kunne berolige meg om at dette kommer til å gå fint! Jeg er redd vi skal miste hverandre hvis vi velger å beholde. Han er virkelig den jeg har elsket mest noen gang, å er så fantastisk. Så er ikke noe å si på det.

Men , dette krasjer jo slik med skole å jobb at jeg vet ikke hva jeg skal gjøre? Jeg begynte nylig på et års studium som er ferdig i mars. Det er 100%. Utenom det så har jeg bare to ekstra hjelp jobber. Hvordan løser dette seg økonomisk? Noen som vet?

Jeg er så følsom for tiden , å skikkelig deppa. Kvalm å deppa å føler bare for å ligge inne.

Hei,

Vi fikk vårt første barn da jeg var student. Hadde også termin i nov. og 1/2 år igjen av studiet på tidspunktet for termin. Jeg tok permisjon fra studiet og fullførte året etter.

Kan så klart bare snakke for meg selv, men vi har aldri har angret på at vi fikk nr. 1 mens jeg fortsatt var student. Ja, det var mye å finne ut av og litt trangt økonomisk til tider. Men vi fikk det til! Det er fem år siden. Nå venter vi nr. 2 i juli (denne gangen er begge i jobb).

Til det økonomiske:

Selv om de norske støtteordningene «favoriserer» kvinner i fulltidsjobb, er det fullt mulig å få barn som student. Du får foreldrestipend fra Lånekassen. I tillegg kan du ha rett på forsørgerstipend fra Lånekassen (avhengig av din og samboers inntekt/formue). Fra NAV kan du få foreldrepenger eller engangsstønad. Engangsstønad kan du få hvis du ikke har opptjent rett til foreldrepenger gjennom ekstrajobbene dine. Det tar litt tid å få oversikt over alle rettigheter og regler da dere både må forholde dere til Lånekassen og NAV, men det lar seg gjøre! Babyverden har forresten en egen side som heter «student og gravid».

Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med rådgivningstjeneste på studiestedet ditt for hjelp til å få oversikt over hvilke rettigheter og muligheter du/dere har som gravid student. Sjekk også direkte med både Lånekassen og NAV, som nevnt over. Studieveileder kan hjelpe deg med søknad om permisjon fra studiet.

Send meg gjerne en pm om du lurer på noe, men det er som sagt fem år siden jeg var der selv.

Masse lykke til og håper dere finner frem til den beste løsningen for dere!

Last edited:
Back
Topp