Tanker rundt epidural

Jeg hadde med første og ønsker ikke å ha igjen da jeg fikk problemer med riene og ble lammet fra livet og ned, husker jeg prøvde å bevege tærna uten å klare det.. Kjente smertene fortsatt men var helt låst i senga og måtte ha drypp.

Ønsker å unngå det denne gangen men hvis det blir anbefalt så kan jeg ta men ser ikke ned på noen som velger det. Jeg valgte det og prøvde, nå vil jeg prøve uten.
 
Jeg hadde absolutt ingen smertelindrind i det hele tatt med nr1. Klinikken hadde ikke tilbud om noen form for smertelindring.
I tillegg ga de drypp for å akslerere fødsel. Som legen sa " nå er jeg trøtt og vil sove. Jeg spanderer" også kom dryppet opp og 35 min etterpå var baby ute
 
Tankene mine rundt epidural er at det tar jeg som det kommer ;-) Fikk det forrige gang fordi jeg ikke hadde pause i riene, men den virket ikke :p men bestemmer ingenting på forhånd, alle fødsler er ulike :)
 
Har hatt det med begge,første gang sluttet den å virke før pressriene.Andre gang virket den hele veien ut:)
Åpen for det denne gangen også.
Man er absolutt ikke noe tøffere om man føder uten smertelindring.Ingen fødsler er like
 
Fødsler er veldig individuelt, så synes ikke det er tøffere å klare seg uten. Alle har ulik smerteterskel, og jeg synes de som føder er tøffe uansett.
 
Jeg bryr meg ikke om jeg blir tøff eller ikke, og synes det er for stort press ellers å måtte være tøff. En fin fødeopplevelse er for min del viktigere enn å skape et selvbilde.
 
Hehe, ja. Jeg hadde jo sagt til de at jeg ville klare meg uten, men har 8 timer av fødselen jeg bare husker vagt. Når jeg snakker med min nye jordmor her sier ho at de burde ha rådet meg annerledes når de så at det kom til å dra så mye ut. Jeg var virkelig ikke i stand til å ta en sånn vurdering eller be om det selv for jeg var så sliten. Så ho mener jeg bør skrive fødebrev, får prøve på det. Men som oftest går fødsel nr 2 lettere og raskere enn nr 1 :happy119

Jeg skrev fødebrev, og det var veldig lurt!
Samtlige mennesker som var inne hos oss (med unntak av anestesilegen som satt epiduralen), hadde lest brevet, og gjorde alt de kunne for å imøtekomme våre ønsker.
Jeg fikk ikke født i badekar slik jeg ønsket, fordi babyen måtte ha sonde på hodet, men de gjorde det trygt og fint selv om det ikke ble som jeg helst ville, og alle hensyn som kunne tas, ble tatt.
Det hjalp mye for mannen min også, som slapp å informere om ting om igjen og om igjen, og heller kunne konsentrere seg om meg. :)
 
Jeg ser ikke ned på andre folk som har brukt epidural, men av en eller annen grunn føler jeg det er kjipt å svare ja på at jeg fikk det under forrige fødsel, selvom jeg egentlig vet jeg ikke trenger å se på det som et nederlag. Men jeg var så innstilt på at jeg ikke skulle ha det tror jeg, selvom jeg tenkte at må jeg så må jeg. Fødselen var utrolig intens (litt over tre timer bare) og jeg husker så og si ingenting av den, dessverre, fordi jeg hadde så ekstremt vondt. Fikk satt epiduralen i siste liten, men da stoppet alt opp, så de måtte skru den av igjen. Jeg er ekstremt redd for den nålen da, så er nesten glad for at jeg hadde så vondt at jeg ikke kjente at den ble satt, eller husker noe av det.

Til denne fødselen tenker jeg egentlig litt likt som sist, at må jeg så må jeg, men at jeg vil vente så lenge som mulig. Samtidig som at jeg har vært inne på tanken om å evt be om det litt tidligere så jeg kan få med meg mer og faktisk huske fødselen. Men tror jeg bare må ta det som det kommer. Ting kan jo være helt annerledes denne gangen en hva det var sist så :)
 
Hva er tankene deres rundt epidural? Syns dere di som klarer seg uten er tøffere en di som vil ha? :)
Jeg hadde med førstemann, å det var himmelsk. Med andremann gikk det så raskt at hun kom etter den ble satt, men jeg har veldig lyst å klare uten denne gangen :)

Hehe absolutt ikke :) rier og smerter oppleves så forskjellig at jeg synes ikke man kan si man er mer feig fordi manvelger det :) og noen holder på veldig mye lenger enn andre og trenger å kunne slappe litt av :)
 
Jeg skal ikke ha epidural og har ikke hatt det i noen av mine 3 fødsler. Men det er kun fordi jeg er så redd sprøyter og stikking :p Har aldri hatt noen form for smertelindring, men det er kun fordi jeg er vrang :p
 
Må ta det som det kommer. ANer jo ikke hvordan fødselen blir. Håper jeg kan slippe, pga det stoppet opp riene sist. Samtidig var det helt riktig at jeg fikk det sist. Var utslitt etter 3 netter uten søvn, og trengte virkelig den "pausen" epiduralen ga for å spise og drikke og samle opp krefter.
 
Siden du spørr så svarer jeg ærlig, jeg synes det bare er dumhet å utsette seg selv for mer smerte enn nødverge, jeg ser absolutt ikke vits med det, så kvinner for velger føde uten synes jeg absolutt ikke er tøffere, bare dummer :p ikke for å fornærme noen! Heldigvis kan vi velge og vær enkelt får bestemme hva de ønsker :)
Jeg er typn som vill ha mest mulig smertelidring
 
Får jeg fødet vanlig er jeg veldig åpen for det tror jeg:)
 
Siden du spørr så svarer jeg ærlig, jeg synes det bare er dumhet å utsette seg selv for mer smerte enn nødverge, jeg ser absolutt ikke vits med det, så kvinner for velger føde uten synes jeg absolutt ikke er tøffere, bare dummer :p ikke for å fornærme noen! Heldigvis kan vi velge og vær enkelt får bestemme hva de ønsker :)
Jeg er typn som vill ha mest mulig smertelidring
Enig :) for meg sist var det helt uaktuelt å ikke takke ja til epidural når jordmor foreslo det (selv om jeg hadde skrevet i fødebrevet at jeg ikke ville ha det). Jeg hadde vært villig til å kappe av armer og bein for å få slutt på smertene, så risikoen med epidural brydde jeg meg ikke om i det heletatt, det var uten tvil verdt det der og da :)
 
Siden du spørr så svarer jeg ærlig, jeg synes det bare er dumhet å utsette seg selv for mer smerte enn nødverge, jeg ser absolutt ikke vits med det, så kvinner for velger føde uten synes jeg absolutt ikke er tøffere, bare dummer :p ikke for å fornærme noen! Heldigvis kan vi velge og vær enkelt får bestemme hva de ønsker :)
Jeg er typn som vill ha mest mulig smertelidring

En litt lite nyansert innstilling kanskje, men OK. Du om det.
 
Tanken på epidural virker vel ikke appellerende på noen dersom man ikke er helt nødt for å komme seg gjennom vil jeg tro. Jeg spurte ikke etter det før smertene var så uutholdelige og jeg var så sliten at det føltes som eneste måte å komme i mål på. Fødsler er veldig individuelle med tanke på smerteintensitet og lengde, i tillegg til smertetoleranse, selv om veldig mange tror at det kun er sistnevnte som er avgjørende for hvem som velger smertelindring. Jeg var så sliten at jeg knapt klarte å presse ho ut, og da hadde jeg fått slumre i en times tid før pga epidural. Hadde det ikke vært for den så kanskje det hadde endt i KS i stedet. Men for oss som føler vi må forsvare at vi valgte epidural så er vel drømmen å få en enklere fødsel neste gang der man kan klare seg uten og kunne gå god for at man ikke nødvendigvis var tøffere pga det, men heller fordi selve fødselen ikke var like uutholdelig ;-)
 
Back
Topp