Tanker rundt epidural

Lillii

Glad i forumet
Julimammaer 2016
Hva er tankene deres rundt epidural? Syns dere di som klarer seg uten er tøffere en di som vil ha? :)
Jeg hadde med førstemann, å det var himmelsk. Med andremann gikk det så raskt at hun kom etter den ble satt, men jeg har veldig lyst å klare uten denne gangen :)
 
Jeg tok ikke sist og blir nok ikke å ta det denne gangen heller. Syns på en måte det er unaturlig å ligge å føde mens du leser/spiser/spiller på tlf :p Haha. Jeg forstår det ikke helt. Så jeg vil heller bare få kroppen til å jobbe naturlig. Har lyst å prøve lystgass denne gangen da, fordi jeg kan :D Men ellers blir det nok bare vann - som sist.

Om ikke jordmødrene anbefaler meg å ta det selvfølgelig, da skal jeg høre etter, orker ikke å ødelegge tiden etterpå med å være supersliten bare fordi jeg er sær. Men om alt går som det skal takker jeg nei :)
 
Jeg hadde ikke sist, ville prøve uten og innen jeg ropte på det ved ca 9cm var det for seint. Er livredd for spinalhodepine, så jeg vil prøve uten denne gangen også, men tar det ikke som et nederlag om jeg må ha det pga at det trekker ut etc.

Har virkelig ingen formening om at man er tøffere uten enn med, alle fødsler er ulike, og folk reagerer ulikt på smerte, sånn er det bare. Jeg var heldig og hadde en kort og fin fødsel sist, og det er jeg veldig klar over. Kjenner mange som har brukt det og hatt gode opplevelser med det, og det er jo det viktigste tenker jeg, at man får en slags følelse av kontroll og ikke får traumatiske opplevelser....
 
Jeg tenker det som jordmor sa til meg under fødselsforberedende kurs idag: hvert tilfelle har sin greie. Noen trenger epidural for å greie å komme seg igjennom fødsel, da de gjerne er så slitne etter lang åpningstid når det står på som verst. Hun poengterte veldig nøye at kroppen i utgangspunktet er laget for fødsel, og at man ikke i alle tilfeller trenger epidural eller annen medisinsk smertelindring. Jeg stiller meg helt på lik linje, så om jordmor vurderer at jeg trenger epidural for å komme meg videre, så tar jeg i mot. Hvis ikke skal jeg prøve uten :) kan jo skje komplikasjoner, så ønsker minst mulig risiko :)
 
Med nr 1 , skulle jeg ha naturlig fødsel.. etter 20 cm orket jeg ikke mer og bad på mine knær om epidural.. var ikke vits for fikk press veer på 5 cm og endte med hastekeisersnitt...

Med n2 fikk jeg epidural etter gudene vet hvor mange timer, og det hjalp meg mye da jeg virkelig var sliten...

Går for naturlig denne også men om det vedvarer så lenge så jeg blir sliten, mer enn normalt, må jeg nok be om dette på ny..
 
Ønsket ikke med førstemann med mindre det var veldig nødvendig og fikk heller ikke tid til epidural. Kom inn med full åpning og pressrier. Håper å slippe denne gang også. Men hva andre velger legger jeg meg ikke oppi:).
 
Syns folk skal få føde med det de trenger av smertelindring uten at andre skal synes de er mindre tøffe.
Hadde langvarig fødsel sist, så da jeg endelig fikk epidural var det for å få nødvendig og etterlengtet hvile. Kjente godt pressriene da, så den tok ikke all smerten.
Fikk ikke noen bivirkninger av den da, så ikke betenkt med å takke ja igjen.
 
Jeg hadde ikke sist, ville prøve uten og innen jeg ropte på det ved ca 9cm var det for seint. Er livredd for spinalhodepine, så jeg vil prøve uten denne gangen også, men tar det ikke som et nederlag om jeg må ha det pga at det trekker ut etc.

Har virkelig ingen formening om at man er tøffere uten enn med, alle fødsler er ulike, og folk reagerer ulikt på smerte, sånn er det bare. Jeg var heldig og hadde en kort og fin fødsel sist, og det er jeg veldig klar over. Kjenner mange som har brukt det og hatt gode opplevelser med det, og det er jo det viktigste tenker jeg, at man får en slags følelse av kontroll og ikke får traumatiske opplevelser....

Som jeg skulle skrevet det selv.
 
Jeg tok det sist pga at fødselen dro ut i det uendelige. Fikk det på 7-8 cm ca, da var det 4,5 timer igjen til ho var ute. Det tok jo av de verste rietoppene så gjorde godt å få hvile litt før pressing. Om neste fødsel blir kortere så vil jeg teste uten. Men kraften på riene er nok like individuelt som smerteterskel. Tror at noen kan ha like intense rier på 5 cm som andre har på 8 så vanskelig å sammenligne :)
 
For meg er epidural siste utvei. Jeg satser på at det går bra med litt lystgass innimellom.

Men det må være den enkelte sitt valg å bruke epidural eller ikke. Vi er forskjellige og har ulik smertegrense. Jeg synes det er bra at man har muligheten til få smertelindring, hvis man ønsker det.
 
Synes alle skal få velge selv og er ikke mindre tøffe om de trenger epidural:) sist endte jeg bare uten fordi det gikk så fort og greit/smertefritt faktisk uten. Sykt heldig med det. Nå tenker jeg at jeg har gjort det uten før så jeg er kanskje enda mer åpen for å prøve epidural denne gangen:p
 
Jeg hadde ikke noe valg, da fødselen varte i over 65 timer, og valget stod mellom epidural eller KS.
Den funket bare såvidt, og tok toppene av riene i en times tid, men det var nok til at jeg fikk energi nok til å gjennomføre fødselen.


Neste gang kommer jeg til å be om smertelindring, gjerne epidural så tidlig som mulig.
Jeg husker nesten ingenting av fødselen, eller tiden etterpå, så neste gang kommer jeg ikke til å "holde ut" bare fordi jeg tror jeg er "tøff" eller lur som har vondt.
Makan så dum jeg var. :p
Ja til smertelindring og opplagte mammaer! ;)
 
Jeg hadde ikke noe valg, da fødselen varte i over 65 timer, og valget stod mellom epidural eller KS.
Den funket bare såvidt, og tok toppene av riene i en times tid, men det var nok til at jeg fikk energi nok til å gjennomføre fødselen.

Neste gang kommer jeg til å be om smertelindring, gjerne epidural så tidlig som mulig.
Jeg husker nesten ingenting av fødselen, eller tiden etterpå, så neste gang kommer jeg ikke til å "holde ut" bare fordi jeg tror jeg er "tøff" eller lur som har vondt.
Makan så dum jeg var. :p
Ja til smertelindring og opplagte mammaer! ;)

Hehe, ja. Jeg hadde jo sagt til de at jeg ville klare meg uten, men har 8 timer av fødselen jeg bare husker vagt. Når jeg snakker med min nye jordmor her sier ho at de burde ha rådet meg annerledes når de så at det kom til å dra så mye ut. Jeg var virkelig ikke i stand til å ta en sånn vurdering eller be om det selv for jeg var så sliten. Så ho mener jeg bør skrive fødebrev, får prøve på det. Men som oftest går fødsel nr 2 lettere og raskere enn nr 1 :happy119
 
Var veldig innstillt på at jeg ville ha epidural før forige fødsel, men det gikk greit uten. Det gikk veldig tregt i begynnelsen og begynte å bli sliten mot slutten så hadde fødselen drøyd maaange timer mer hadde jeg tatt epidural. Hadde kraftige åpningsrier i 10 timer, men når jeg endelig nådde 5 cm gikk det fort og ca 4 timer etter var han ute. Så hadde det vert nye 10 timer fra 5 til 10 cm så hadde nok saken stillt seg anderledes.
Tenker å prøve uten denne gangen og, lystgass funket bra så mulig det holder.
 
Jeg har skrevet i fødebrevet mitt at jeg vil bruke varmeposer og TENS så lenge som mulig, men at jeg ikke ser bort i fra at jeg også trenger epidural.
 
Hva er tankene deres rundt epidural? Syns dere di som klarer seg uten er tøffere en di som vil ha? :)
Jeg hadde med førstemann, å det var himmelsk. Med andremann gikk det så raskt at hun kom etter den ble satt, men jeg har veldig lyst å klare uten denne gangen :)

Har det på akkurat samme måten her :p med første var den himmelsk og med nr 2 ble den satt for seint :p
og derfor vil eg prøve å se om eg klarer meg uten denne gangen :)
 
Sist så hadde jeg den innstillingen at jeg tok det som det kom. Det kommer jeg til å gjøre denne gangen også. Det endte med epidural og drypp sist. Jeg hadde da vært i fødsel i mange,mange timer og ikke fått sovet på to døgn. Det var som himmelen! Det jeg lærer av det er at denne gangen skal jeg be om epidural heller før enn senere. Lystgass ble jeg bare ør av. Akupunktur var bare vondt,men badekaret funket godt en stund. Håper jeg får mulighet til å være i badekar denne gangen også.

De som mener at fødende som velger epidural er mindre tøffe osv kan ta seg en bolle! Alle er individuell og takler/kjenner smerter forskjellig. Vi bør være sjeleglade for at vi har en mulighet som det.
 
Jeg ser overhodet ikke ned på de som velger å bruke epidural, jeg synes om noe nesten at de er tøffere, siden jeg selv er mer redd for epidural enn for fødselssmerter :p Jeg er førstegangsfødende, og vet egentlig ikke noe om fødsler, men jeg tenker at man må gjøre det som er best for en selv og babyen i en sånn situasjon.
 
Jeg har hatt en fødsel med og en uten.

Med Første anbefalte jordmor det fordi hun mente jeg var så sliten og at ting var i ferd m å stoppe opp fordi jeg ikke klarte slappe av mellom riene pga sinnsyke ryggsmerter!
Hadde super effekt, fødselen tok virkelig fart når jeg fikk slappet av, men fikk smake på epiduralens bakside da jeg ikke fikk pressrier. Drypp ble satt og epidural skrudd av, men fortsatt ikke pressrier. Fikk henne ut på egen hånd når de hadde lage fram tang - hjelpes den så vond ut!!!

Andremann hadde jeg en 52 timers lang fødsel. Brukte 48 av timene til å komme til 4-5 cm. Fikk ikke epidural pga det var for tidlig.
Null smertelindring der. Prøvde et sup av lystgass, men kastet opp m en gang. Den fødselen fikk jeg virkelig kjenne hvor mye hjelp pressriene gav!
Samtidig brukte jeg hinsides mye lengre tid på å hente meg inn igjen etterpå.

Denne gangen tror jeg ikke jeg har noe valg. Sånn jeg har forstått det blir epidural kateteret lagt inn tidlig.
Jeg velger å ikke tenke så mye på det!
I en perfekt verden hadde jeg født på ABC klinikken, men nå får jeg heller fokusere på å gjøre det beste utav det sånn som det er og høre på de flinke fagfolkene som er der for å få oss gjennom:)
 
Jeg hadde med, med første. Da hadde jeg ikke sovet på 2 døgn, og hatt 2 døgn hjemme med små rier. Så var helt utslitt. Men den virket ikke helt når jeg endelig fikk den :p Virket bare på ene siden, men hjalp veldig uansett, fikk litt pause. Så jeg tar lett epidural denne gangen og, men prøver uten så lenge så mulig. Hvis lille mann som trives best på tvers snur seg før fødselen :)
 
Back
Topp