tanker om julefeiring

• Trådstarter Trådstarter litttrist
  • Opprettet Opprettet
L

litttrist

Guest
Mannen jobber offshore og må sannsynligvis jobbe ute i jula. Forrige jul var katastrofal, terningkast 1.
Han var borte da også. Kjenner jeg orker ikke en til slik jul. Feiret sammen med min egen familie da, det innebar en alkoholisert bror, psykisk syk mor som endte med at jeg og lillemor dro til svigermor. Hun er ikke syk, men hun elsker å kommentere alt jeg gjør feil ift. oppdragelse, kosthold, påkleding ect. Til og med fødselen hadde hun noe å si på, da det var verst for mannen min som måtte vitne fødselen, jeg var jo bare midt oppi det..... Ja, så vi har ikke det beste forholdet, men der og da var det nok best for jenta mi at vi var der fremfor sammen med min familie.

Har bestemt meg for at jula med min familie ble den siste jula feira med dem i fjor. Det holder med et kort besøk 1 juledag , ikke over flere dager. Problemet er nå at jeg vil ikke feire jul med svigermor heller. Jeg kan velge å feire jul alene med jenta mi, hun er bare 2 år så kanskje hun ikke merker så mye til det enda. Eller jeg kan spørre svigerfar om jeg kan feire med dem, men føles så ekkelt å spørre/tvinge meg på dem. Har en vond følelse når det kommer til jul. Kan selvsagt spørre venner også da, men det føles jo også litt ekkelt og stakkarslig.

Noen som har erfaringer med å feire jul alene med barn? Eller som har vært i samme situasjon?

Barn merker nok ikke det så små. Er verre når man er eldre. Men jeg pleier altid å spørre hva folk skal i jula og sier at vi ikke har planer enda. Enten så blir det avtalt noe eller så finner vi på noe annet. Nå har jeg bedre forhold til både min egen og svigerfamilien. Vi feirer annenhvert år med hver. Så i år er det med svigers, hvis da en av mine svogere ber inn til julaften så følger vi med sammen med mormoren og farmoren til mannen. Vennner kan man fint feire sammen med. Pga jevngamle barn så kunne det vært like koselig her.

Med et så lite barn, ville jeg vurdert muligheten til å feire jul før eller etter den faktiske julefeiringa, når mannen din er hjemme. Hvis det ikke blir sånn kjempelenge før eller etter i hvert fall.

Jeg har feiret jul alene med mitt eldste barn flere ganger, og jeg synes det er fint. Nå er han 8 år, og når han får velge, ønsker han at vi feirer hjemme, så det har tydeligvis ikke vært kjipt for ham. Jeg liker roen ved å være hjemme hos oss selv. Pleier å se denne dokumentaren som gjør meg takknemlig over det jeg har, og som viser at ulike måter å feire jul på kan være veldig fint. Vi har også flere ganger invitert venner som ikke ellers har noen å være sammen med, men det er vanskelig om jeg ikke vet at de er alene. Pleier likevel å legge ut en FB-melding hvor jeg skriver at de som ønsker er velkomne til oss.

Har ikke feiret alene med barn før, men kunne glatt gjort det. Er jo en selv som bestemmer hvor koselig det blir.

Men jeg syns fint man kan spørre om å feire sammen med noen. Hvis folk ikke vet hva du føler/tenker, så blir det jo gjerne ikke naturlig å spørre om dere vil feire med de. (Fordi de antar at dere har en plan).

Du kan ikke lufte det på forhånd med svigerfar eller en venninne, da? Si at julen i fjor var så fæl at du ikke vet helt hvor dere skal gjøre av dere i år? Da vet de at du ønsker å feire sammen med noen og at dere ikke har planer, så kanskje de inviterer dere og du slipper å spørre, hvis du føler det er ubehagelig.

Så trist at det ble sånn, forstår godt at du ikke ønsker enda en sånn julefeiring. Om du spør svigerfar tenker jeg at han sikkert syns det er koselig å få feire med barnebarnet sitt. Hvor lenge før og etter er mannen din på jobb? Kanskje dere kan ta en skikkelig julefeiring bare dere enten før eller etter, og så kan du og jenta deres ha en minijulaften bare dere to? Jeg jobber selv i helse og gruer meg til å måtte jobbe jul med en liten en nå etterhvert, og da kommer vi nok til å gjøre det sånn med to feiringer.

Så trist :( jeg var in en lignende situasjon for 2 år siden, da reiste jeg til syden med minn datter, var kjempekoselig :) klem

Leit å høre om situasjonen din :( Tror jeg hadde feiret jul med ungene alene...

Hva med å invitere noen andre hjem?
Hver år har Dagbladet annonser hvor man kaninvitere andre hjem på julaften, kanskje du finner andre som er alene med barn .

Jeg hadde grepet muligheten til å feire jul alene jeg! Pysj hele dagen og sofakos med juletv, enkel julemat og godis. Åpnet de få gavene som var og kost meg med det å være alene. Plutselig er den muligheten helt borte.

Men nå trives jeg alene da. Og hadde nok ikke kjent på noe ensomhet i forbindelse med dette.

Om du gjør det, synes jeg du kan invitere noen venner på lunsj/middag. Evt full julefeiring.

Jeg hadde grepet muligheten til å feire jul alene jeg! Pysj hele dagen og sofakos med juletv, enkel julemat og godis. Åpnet de få gavene som var og kost meg med det å være alene. Plutselig er den muligheten helt borte.

Men nå trives jeg alene da. Og hadde nok ikke kjent på noe ensomhet i forbindelse med dette.

Om du gjør det, synes jeg du kan invitere noen venner på lunsj/middag. Evt full julefeiring.

Fy flate, den beskrivelsen gikk rett i hjertet på meg :P Kunne gjerne hatt en slik julaften :P Jeg er også sånn som liker å være alene.

Så enig med deg. Høres så utrolig koselig ut må jeg innrømme ! :p
Kunne glatt gjort det :)

Jeg forstår.godg at du velger bort de alternativene i hvertfall. Jeg hadde aldri hatt noe imot å invitere en venninne med barn til oss på julaften, så du kan jo prøve å snakke med noen du har nær på forhånd. Men enig med mange over her, det beste er kanskje å feire med mannen på forhånd eller etterskudd, og bare la julaften være en kosedag for deg og barnet ditt :)

Kan mannen din snakke med faren sin da? Lufte det litt?
Forstår godt at du ikke er så intr i de andre alternativene. Jul kan være sårt og ensomt, selv om man velger å evt være alene selv. Håper dere finner en løsning som er god for deg og jenta di :)

Feir alene med jenta de med god samvittighet. Min svigerfar hadde hverfall ikke syntes at det var å trenge seg på om jeg og mine barn hang oss med. Han hadde bare blitt glad. :)

Jeg hadde uten tvil feiret for meg selv og feiret med mannen når han kom hjem.
Da har du kontroll, kan senke skuldrene, tidlig pysjkveld og julefilm.

Så leit at han ikke kan feire sammen med dere. Høres ut som du kunne tenkt deg å ferie med din svigerfar, så jeg ville nok ha hørt med han hva de skal gjøre på julaften og nevnt at du og barnebarnet var alene uten planer...
Slik du beskriver forholdet til de andre familiemedlemmer ville jeg nok heller ikke ønsket å feire sammen med de.
Hvis dere blir alene, prøv å ha fokus på å skape deres egne tradisjoner.. Feks. God frokost forran tv i pysj, ut en tur å ake på kjelke mens man ser etter nisser, grille pølse på bål, lage ordtlig julemiddag, høre julemusikk og åpne gaver sammen. Datteren din kommer til å få en superfin julaften om det er bare dere om du velger å gjøre stas på dagen likevel :)

Back
Topp